13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 E-tron on tasaisen varma kokonaisuus, joka kelpaa monelle perusvarustelullakin. Hyvää: tilat, mukavuus, kokonaisuus. Huonoa: massa, kulutus, vakioistuimet. Audi E-tron oli rinkulalogoisen autonvalmistajan avaus täyssähköisten autojen markkinoille vuoden 2018 lopussa. Nyt on siis kasvojenkohotuksen aika. Ensimmäisen päivityskohteista huomaa jo ennen varsinaisen auton näkemistä. Mallinimi on nimittäin nykyään muodossa Audi Q8 E-tron, joka vähentänee sekaannuksia keskusteluissa joissa E-tron on voinut tarkoittaa niin tämän artikkelin ”möhkö-E-tronia”, kuin urheilullista E-tron GT:tä. Muista uudistuksista merkittävin on akkujen kapasiteettimuutokset. Maahantuojan mukaan akut ovat pysyneet fyysisesti saman kokoisina kuin aiemminkin, mutta paremman energiatehokkuuden ansiosta kapasiteetit ovat nyt 95 ja 114 kilowattituntia. Aiemmin lukemat oli 71 ja 95 kWh. Autoon on haettu aiempaa parempaa ohjausta jäykemmällä ohjauksen puslalla ja nopeammalla ohjauksella. Lopputuloksena onkin varsin tarkka, ja aiempaan verrattuna hieman tunnokkaampi ohjaus. Keulasäleikköön on tuotu aktiivisia elementtejä jäähdytysilman ohjaamiseen tarpeen mukaan. Käytännössä tämän havaitsi heti ajon jälkeen latausta kytkettäessä hetken aikaa kestävänä jurinana auton etupäästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilman lisävarusteita On aina ilahduttavaa, kun joltain niin sanotulta premium-valmistajalta saa koeajoon aivan hinnat alkaen -mallin, eikä sitä kaikilla myrkyillä ryyditettyä hinnat karaten -versiota. Nyt koeajettu Q8 E-tron oli varustettu edullisimmalla voimalinjalla, joka tarkoittaa nelivetoa, 250 kilowatin yhteistehoa ja pienemmän akun tarjoamaa 486 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Lisävarusteena autossa oli ainoastaan jatkotakuu, joka ei luonnollisesti vaikuta koeajoon millään tavalla. Ensimmäisenä autoon istuttaessa varustelun puutteen huomaa muuhun kokonaisuuteen sopimattomista kangaspenkeistä, jotka eivät näytä, eivätkä etenkään tunnu kovin kummoisille – vaikka kyseessä on kuitenkin 75 000 euron auto. Isoin puute etenkin pidemmille kuljettajille istuimissa on vajavainen reisituki. Siihen valitus varustelusta oikeastaan jääkin. Viikon koeajon aikana autoon ei varsinaisesti kaipaa mitään muuta 11-sivuisen lisävarustelistan uumenista, kuin ne paremmat istuimet. Vakiovarusteisiin kuuluu myös säädettävä ilmajousitusjärjestelmä, jossa säätövaraa on varsin mukavat 50 millimetriä. Perustilassa alusta tuntuu mukavalta kompromissilta: se ottaa töyssyt hyvin vastaan, eikä kallistele liikoja. Tästä ajotilaa voi muuttaa oman tarpeen mukaan mukavammaksi tai urheilullisemmaksi, ja kumpaankin suuntaan muutokset tuntuvat selvästi. Talvisissa olosuhteissa lapsenmielisiä ilahduttaa mahdollisuus kytkeä ajonvakautus pois, kunhan muistaa ettei auton lähes kolmen tonnin omamassan takia liukkaalla pysähtyminen tapahdu ihan hetkessä tai parissa. Tilaa autossa on mukavasti, eikä esimerkiksi lastenistuimessa istuvat perheen pienimmät yllä likaamaan etuistuimen takaosaa kengillään. Tavaratila on hyvän kokoinen, ja välipohjan alta löytyy vielä lisätilaa johon mahtuu muutakin kuin latauskaapelit. Kuluttaa ja lataa Yhdestä vanhastaan ansaitsemaansa moitetta Q8 E-tron ei pääse karkuun. Korkea massa tuntuu väistämättä ajossa, ja ennen kaikkea kulutuksessa. Onneksi autossa on vakionakin iso ajoakku, sillä muuten 30 kWh / 100 km -matkakulutus talvikelissä tarkoittaisi jo turhauttavan tiheitä lataustaukoja. Myös vanhat kehut koskevat päivitettyä mallia: auto pikalatautuu tasaisesti noin 100 kW:n teholla aina 80 prosentin varaukseen saakka, ja senkään jälkeen teho ei laske alle 70 kW:n ennen kuin aivan täyden akun tuntumassa. Akun voi siis ladata hyvillä mielin pikalaturilla täyteen, kun joissain sähköautoissa akun täyttyessä lataus muuttuu niin hitaaksi, ettei niiden kanssa huvita seisoskella laturilla enää 80 % varauksen jälkeen. Audissa ei ole vieläkään akuston esilämmitystä, eikä sitä valmistajan mukaan akkukemiansa vuoksi tarvitse. -12 asteen lämpötilassa auto alkoi lataamaan ajon jälkeen vajaan 80 kW:n teholla, kun ilmoitetut huippulukemat ovat lähes kaksinkertaiset. Varsin nopeasti teho nousi kuitenkin 100 kW:n paremmalle puolelle. Lisää aiheesta Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin Koeajo: sähköautoilun kenraaliharjoitus – Audi E-tron Audi esittelee viimeiset polttomoottorimallit 2026 – myynti jatkuu 2030-luvulle Audi Q8 50 E-Tron Quattro Progress Hinta alkaen 74 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 630 € Moottori Sähköauto, neliveto. Etuakseli 115 kW, taka-akseli 172 kW. Vääntö 664 Nm Vääntö 664 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 95 / 89 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 150 kW. Toimintamatka 486 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 250 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 20,4 (yhd.) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 569–1637 l Omamassa: 2585 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 6 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?