13.4.2023

Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia

Audi Q8 E-tron

Audi Q8 E-tron on tasaisen varma kokonaisuus, joka kelpaa monelle perusvarustelullakin. Hyvää: tilat, mukavuus, kokonaisuus. Huonoa: massa, kulutus, vakioistuimet.

Audi E-tron oli rinkulalogoisen autonvalmistajan avaus täyssähköisten autojen markkinoille vuoden 2018 lopussa. Nyt on siis kasvojenkohotuksen aika. Ensimmäisen päivityskohteista huomaa jo ennen varsinaisen auton näkemistä. Mallinimi on nimittäin nykyään muodossa Audi Q8 E-tron, joka vähentänee sekaannuksia keskusteluissa joissa E-tron on voinut tarkoittaa niin tämän artikkelin ”möhkö-E-tronia”, kuin urheilullista E-tron GT:tä.

Audi Q8 E-tron

Muista uudistuksista merkittävin on akkujen kapasiteettimuutokset. Maahantuojan mukaan akut ovat pysyneet fyysisesti saman kokoisina kuin aiemminkin, mutta paremman energiatehokkuuden ansiosta kapasiteetit ovat nyt 95 ja 114 kilowattituntia. Aiemmin lukemat oli 71 ja 95 kWh.

Autoon on haettu aiempaa parempaa ohjausta jäykemmällä ohjauksen puslalla ja nopeammalla ohjauksella. Lopputuloksena onkin varsin tarkka, ja aiempaan verrattuna hieman tunnokkaampi ohjaus.

Audi Q8 E-tron

Keulasäleikköön on tuotu aktiivisia elementtejä jäähdytysilman ohjaamiseen tarpeen mukaan. Käytännössä tämän havaitsi heti ajon jälkeen latausta kytkettäessä hetken aikaa kestävänä jurinana auton etupäästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilman lisävarusteita

On aina ilahduttavaa, kun joltain niin sanotulta premium-valmistajalta saa koeajoon aivan hinnat alkaen -mallin, eikä sitä kaikilla myrkyillä ryyditettyä hinnat karaten -versiota. Nyt koeajettu Q8 E-tron oli varustettu edullisimmalla voimalinjalla, joka tarkoittaa nelivetoa, 250 kilowatin yhteistehoa ja pienemmän akun tarjoamaa 486 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Lisävarusteena autossa oli ainoastaan jatkotakuu, joka ei luonnollisesti vaikuta koeajoon millään tavalla.

Ensimmäisenä autoon istuttaessa varustelun puutteen huomaa muuhun kokonaisuuteen sopimattomista kangaspenkeistä, jotka eivät näytä, eivätkä etenkään tunnu kovin kummoisille – vaikka kyseessä on kuitenkin 75 000 euron auto. Isoin puute etenkin pidemmille kuljettajille istuimissa on vajavainen reisituki.

Siihen valitus varustelusta oikeastaan jääkin. Viikon koeajon aikana autoon ei varsinaisesti kaipaa mitään muuta 11-sivuisen lisävarustelistan uumenista, kuin ne paremmat istuimet.

Audi Q8 E-tron

Vakiovarusteisiin kuuluu myös säädettävä ilmajousitusjärjestelmä, jossa säätövaraa on varsin mukavat 50 millimetriä. Perustilassa alusta tuntuu mukavalta kompromissilta: se ottaa töyssyt hyvin vastaan, eikä kallistele liikoja. Tästä ajotilaa voi muuttaa oman tarpeen mukaan mukavammaksi tai urheilullisemmaksi, ja kumpaankin suuntaan muutokset tuntuvat selvästi.

Audi Q8 E-tron

Talvisissa olosuhteissa lapsenmielisiä ilahduttaa mahdollisuus kytkeä ajonvakautus pois, kunhan muistaa ettei auton lähes kolmen tonnin omamassan takia liukkaalla pysähtyminen tapahdu ihan hetkessä tai parissa.

Tilaa autossa on mukavasti, eikä esimerkiksi lastenistuimessa istuvat perheen pienimmät yllä likaamaan etuistuimen takaosaa kengillään. Tavaratila on hyvän kokoinen, ja välipohjan alta löytyy vielä lisätilaa johon mahtuu muutakin kuin latauskaapelit.

Kuluttaa ja lataa

Yhdestä vanhastaan ansaitsemaansa moitetta Q8 E-tron ei pääse karkuun. Korkea massa tuntuu väistämättä ajossa, ja ennen kaikkea kulutuksessa. Onneksi autossa on vakionakin iso ajoakku, sillä muuten 30 kWh / 100 km -matkakulutus talvikelissä tarkoittaisi jo turhauttavan tiheitä lataustaukoja.

Myös vanhat kehut koskevat päivitettyä mallia: auto pikalatautuu tasaisesti noin 100 kW:n teholla aina 80 prosentin varaukseen saakka, ja senkään jälkeen teho ei laske alle 70 kW:n ennen kuin aivan täyden akun tuntumassa. Akun voi siis ladata hyvillä mielin pikalaturilla täyteen, kun joissain sähköautoissa akun täyttyessä lataus muuttuu niin hitaaksi, ettei niiden kanssa huvita seisoskella laturilla enää 80 % varauksen jälkeen.

Audi Q8 E-tron

Audissa ei ole vieläkään akuston esilämmitystä, eikä sitä valmistajan mukaan akkukemiansa vuoksi tarvitse. -12 asteen lämpötilassa auto alkoi lataamaan ajon jälkeen vajaan 80 kW:n teholla, kun ilmoitetut huippulukemat ovat lähes kaksinkertaiset. Varsin nopeasti teho nousi kuitenkin 100 kW:n paremmalle puolelle.

Lisää aiheesta

Audi Q8 50 E-Tron Quattro Progress

Hinta alkaen

74 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

75 630 €

Moottori

Sähköauto, neliveto. Etuakseli 115 kW, taka-akseli 172 kW.

Vääntö

664 Nm

Vääntö

664 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 95 / 89 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16A), CCS 150 kW.

Toimintamatka

486 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

250 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,0 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 20,4 (yhd.)

Mitat

pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm
Tavaratila: 569–1637 l
Omamassa: 2585 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

6 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat