13.10.2022

Uudistettu brändi: toivotetaan tervetulleeksi Citroënin hammasrattaat!

Uusi logomuoti on suurin uudistus Citroënin hammasratastunnukseen sitten 50-luvun lopun. Myös ranskalaismerkin koko brändi-identiteetti saa viimeisimmän silauksensa.

Citroën on käyttänyt kuuluisia chevroneitaan eli vesimyllyn hammasrattaita ikonisena tunnuksenaan koko 103-vuotisen historiansa ajan. Vuodesta 1959 lähtien Sitikoiden keulalla ovat paistatelleet "kelluvat" tuplachevronit, melko jyrkässä kulmassa ja kärkiään kohti kapenevasti. Vastikään julkistettu uusi logo vie ajatukset juuri tuonne 103 vuoden taakse. Nyt tasapaksut chevronit ovat soikion sisällä, hyvin paljon samalla tavalla, kuin alun perin, vuonna 1919. Vaikka perusta säilyykin ennallaan, on tämä suurin muutos Citroënin logoon sitten vuoden 1959.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nothing Moves Us Like Citroën

Citroën ei päivittänyt pelkästään logoaan, vaan uudistukset kohdistuivat myös muuhun brändi-identiteettiin. Uudistuksissa on konsultoitu Stellantis-konsernia, josta Citroën löytää nyt oman paikkansa entistäkin selkeämmin. Kaikilta yksityiskohdiltaan uuden identiteetin merkitys paljastuu meille varmasti käytännön tasolla pikku hiljaa, mutta tuorein kansainvälinen slogan on ainakin selvillä, se lukee yllä.

Kuten kahdesta eri kuvasta voi huomata, tulee uusi logo näyttämään hieman erilaiselta riippuen siitä, mihin se istutetaan. Ensimmäisen kerran 2020-luvun Chevronit tullaan istuttamaan tuotantoautoihin ensi kesänä.

Uutta logoa päästiin sovittamaan tuoreeltaan futuristiseen Oli-konseptiautoon.

Lähde ja Kuvat: Citroën Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat