14.2.2017 Liikenne Uusi Reittiopas entistä helpompi käyttää Pasila Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtakunnallinen matka.fi -palvelu toimii sekin aiempaa ketterämmin älypuhelimella. HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen uudistuneen Reittioppaan ja valtakunnallisen Matka.fi-palvelun beta-versiot osoittautuivat Moottorin kokeilussa helppokäyttöisiksi. Ne toimivat hyvin matkapuhelimella tai tabletilla, joissa on riittävän iso näyttöruutu.Automaattisen paikannuksen ansiosta lähtöpaikkaa ei tarvitse syöttää. Se nopeuttaa käyttöä merkittävästi.Omalla autolla ei aina kannata tunkea joka paikkaan, ei etenkään Helsingin keskustaan ruuhka-aikoina. Joukkoliikenne on vahva vaihtoehto Helsingin seudulla ja muissa isommissa kaupungeissa ja niiden välisillä matkoilla. Helsingin seudulla on tehokas ja monipuolinen joukkoliikenne, joka tarjoaa hyvät mahdollisuudet liikkua ilman henkilöautoa ja parkkiongelmia.Satojen bussilinjojen lisäksi löytyy lukuisia lähijunia ja Helsingissä lisäksi metro, raitiotielinjat ja Suomenlinnan lautta. Syksyllä metro ulottuu lännessä Espoon Matinkylään saakka.Tiheän vuorovälin runkolinja 560 Itä-Helsingin Rastilasta Vantaan Myyrmäkeen Helsingissä Malmin bussiterminaalissa Malmin rautatieaseman yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä kansalaistaitoJoukkoliikenteen käytön hallitseminen on hyödyllinen kansalaistaito. Tottumuksesta moni ajaa autolla sellaisetkin matkat, missä joukkoliikenne olisi kätevämpi tapa liikkua.Vastakkainasettelun aika on ohi. Fiksu ja moderni autonkäyttäjä on liikennevälineiden ”sekakäyttäjä” ja valitsee sopivimman kulkutavan tilanteen mukaan, autoilun ohella esimerkiksi kävelyn, pyöräilyn tai joukkoliikenteen käytön. Pääkaupunkiseudulla on laaja valikoima liityntäpysäköintialueita, joihin voi jättää auton ja jatkaa joukkoliikenteellä Helsingin keskustaan.Avuksi satunnaiskäyttäjälleSatunnainen käyttäjä ei tahdo saada selvää sekavasta reitti-, lippu- ja aikatauluviidakosta. Siksi monelta jäävät joukkoliikenteen edut helposti kokeilematta, koska lipun ostaminen koetaan hankalaksi ja reittien selvittäminen sekavaksi.Uudistunut Reittiopas ja kätevä mobiililippu ratkaisevat nämä ongelmat.MalmiEntistä ketterämpi mobiilinaVuonna 2001 esitelty Reittiopas oli aikanaan suuri edistysaskel. Nyt uudistuva Reittiopas nostaa käytettävyyden aivan uudelle tasolle. HSL:n mukaan uusi Reittiopas toimii kaikilla päätelaitteilla. Kokeiluversioon voi jo nyt tutustua osoitteessa beta.reittiopas.fi.Uusi Reittiopas on tehty palvelemaan erityisen hyvin mobiilikäyttäjiä, koska suurin osa Reittioppaan 150 000 päivittäisestä käyttäjästä tulee palveluun mobiililaitteella kuten älypuhelimella tai tabletilla.Reittiopas kertoo, miten pääset nopeasti ja helposti perille joukkoliikenteellä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Keravalla, Kirkkonummella ja Sipoossa. Reittiopas etsii nopeat reitit myös kävelyyn ja pyöräilyyn sekä rajatusti myös yksityisautoiluun.MalmiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyt voi käyttää paikannustaPaikannuksen avulla käyttäjä näkee Reittioppaan kartalta yhdellä vilkaisulla, mitä pysäkkejä hänen lähellään on ja mitä kulkuneuvoja ja milloin niiltä lähtee. Vakituisen käyttäjän ei tarvitse tehdä välttämättä edes reittihakua.Reittihaun taas voi tehdä syöttämällä pelkästään määränpään, kun käyttäjän sijainti on tiedossa automaattisesti paikannuksen ansiosta.Kaupunkipyörät mukaan keväälläToisin kuin ennen, Reittiopas tarjoaa matkustajalle nyt vaihtoehtoja bussien, lähijunien, ratikoiden ja metron reaaliaikaisesta kulkureiteistä HSL:n alueella.Keväällä reititykseen tulevat mukaan myös kaupunkipyörät. Reittiopas kertoo reaaliaikaisesti, montako pyörää asemilla on valmiina käyttöön ja milloin on esimerkiksi nopeampaa mennä pyörällä kuin odottaa ratikkaa.Haut voi personoidaHakuja voi personoida tallentamalla omat suosikkipaikkansa tai valitsemalla liikennevälineet, joita haluaa suosia. Esimerkiksi vaihtojen määrää, vaihtoaikaa ja kävelynopeutta voi palvelussa säädellä ja halutessaan reittiin voi räätälöidä myös henkilöautolla kuljettavia osuuksia.Reittiopasta on kehitetty yhdessä Liikenneviraston valtakunnallisen Matka.fi -palvelun kanssa. Palvelun ytimestä löytyvät Helsingin seudun lisäksi reitit koko Suomeen: vaikka Uutelasta Kittilään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKartta-aineistoa voi päivittääUudistus on tehty avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Kartat perustuvat joukkoistamalla tuotettuun OpenStreetMap-kartta-aineistoon. Sen ansiosta kuka tahansa voi osallistua kartta-aineiston päivittämiseen ja ylläpitoon.Uusi Reittiopas tarjoaa toimivan alustan myös uusille digitaalisille palveluille. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä ja kehittää uusia digitaalisia liikkumisen palveluita. Uudesta Reittioppaasta ovat innostuneet jo useat liikkuminen palveluna eli MaaS-toimijat (Mobility as a Service).Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Antti Hentinen Näin Moottorin reittikokeilu tehtiin Reittikokeilussa haimme Matka.fi -palvelulla reitin aamupäivällä Turusta Helsingin Pasilaan ja takaisin Turkuun. Opas löysi hetkessä sopivat junayhteydet meno- ja paluusuuntaan. Reittioppaan beta-versiolla haettiin puolestaan reitti Pasilan juna-asemalta Itä-Helsinkiin Kurkimäkeen ja sieltä takaisin Pasilaan Messukeskuksen venenäyttelyyn. Pasilassa reittiopas neuvoi vaihtamaan K-lähijunaan ja matkustamaan sillä Malmin asemalle, jonka bussiterminaalissa vaihto bussiin 554. Toinen ehdotettu reitti oli I-junalla Pukinmäen asemalle, josta bussi 54. Kolmas oli I-juna Malmille ja bussi 561, seuraava ehdotus oli K-juna Malmille ja runkolinja 560. Takaisin tullessa samat linjat päinvastoin. Ehdotukset olivat järkeviä ja vaihdot sujuivat helposti. MalmiKammoksuttavia vaihtojaEnnen Reittiopasta kammoksuin kulkuvälineiden vaihtamista ja etenkin kuntien välisten poikittaislinjojen reittien löytäminen oli hankalaa. Reittiopas tekee vaihtamisesta helppoa ja opettaa sujuvat reitit myös poikittaisliikenteeseen vaikkapa Helsingin Vuosaaresta Espoon Muuralaan.Uusi Reittiopas on suunniteltu nimenomaan mobiilikäyttöön ja sen huomaa. Lähtöpaikalla saa heti tietoonsa kulkuyhteydet lähimmiltä pysäkeiltä ilman mitään hakua.Paikannus vahva valttiPaikannuksen ansiosta lähtöpaikkaa ei tarvitse syöttää. Se on todella suuri etu. Haku antaa älypuhelimen näytölle hetkessä kolme reittiehdotusta, joita klikkaamalla saa tarkat tiedot kustakin reitistä ja selkeät kartat lähtöpysäkille, vaihtopaikalle ja määränpäähän.Reittioppaan tärkeintä antia on edelleen ovelta-ovelle-periaate eli opas sisältää myös kävelyosuudet pysäkille, vaihdot ja määränpään perille asti selkeine karttoineen. Nyt joukkoliikenteellä kulkeminen onnistuu mainiosti ilman karttaa. Satunnainen käyttäjä voi ostaa matkalipunkin mobiililaitteella.Kookas näyttöruutu helpottaaKäytössä oli OnePlus 3 -älypuhelin (Android), jossa on suurehko 5,5 tuuman näyttöruutu. Reittihaut tapahtuivat hetkessä ja selkeät kartatkin avautuivat ketterästi. Klikkauksella kartan saa koko näytön suuruiseksi, mikä on hyvä asia.Reittioppaan käyttöliittymä on erittäin selkeä, koska 65-vuotias äijäkin sai oppaan karttoineen heti toimimaan upouudessa, vain päivän käytössä olleessa älypuhelimessa. Yksinkertainen käyttö lisää reittioppaan käyttöä ja hyötyä.– Timo Turkula Valtakunnallinen Matka.fi -reittipalvelu uudistuu Matka.fi on koko Suomen kattava joukkoliikenteen reittiopas, joka otettiin käyttöön vuonna 2005. Matka.fi toimii ovelta-ovelle-periaatteella kuten HSL-Reittiopas. Palvelun käytössä on ollut vuosien varrella lukuisia ongelmia, välillä puuttuivat junat ja välillä osa kaukobussiliikenteestä, mikä antoi palvelulle epäluotettavan maineen. Viime vuonna Liikenneviraston toimesta julkaistava www.matka.fi alkoi vihdoinkin toimia suunnilleen odotusten mukaisesti. Palveluun sisältyvät nykyisin: VR:n junaliikenne (lähi- ja kaukoliikenne) kotimaan lentoliikenne maaseudun ja kaupunkien välinen linja-autoliikenne (myös Onnibus) kaupunkien liikenne (sellaiset kaupungit, joilla on käytössä joukkoliikenteen reittiopas) Helsingin seutu (HSL), Tampere, Turku, Joensuu, Jyväskylä, Kotkan seutu (Kotka-Hamina-Pyhtää), Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Hämeenlinna, Mikkeli, Oulu, Seinäjoki ja Vaasa. kutsujoukkoliikennepalvelut Matka.fi -betaversio toimii automaattisella paikannuksella, joten lähtöpaikkaa ei tarvitse syöttää. PasilaPuutteena on se, että pitkän kävelymatkan tapauksissa taksien tilausnumeroita ei löydy kuten aikaisemmassa versiossa. Puutteena on myös, että henkilöautoa ei saa vaihtoehdoksi.Ruotsissa www.resrobot.se -palvelussa henkilöauto on mukana reittiehdotuksissa ja esimerkiksi Göteborg–Tukholma-reitille saa automatkan reittiselostuksen myös suomen kielellä. Tämä palvelu oli toiminnassa jo vuonna 2009.www.beta.reittiopas.fi www.reittiopas.fi www.classic.reittiopas.fi https://hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/reittiopas www.beta.matka.fi www.matka.fiMobiililippu:www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/mobiililippuPääkaupunkiseudun liityntäpysäköintialueet:www.hsl.fi/liityntapysakointiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti