29.7.2021 Ajoneuvot Uusi Volkswagen Taigo on Polon suvisisarus Brasiliasta Taigo on teknisesti hyvin lähellä Poloa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polo ja T-Cross saivat sisaren Brasiliasta. Volkswagen Taigo on pienikokoinen laskevan kattolinjan SUV. Vielä on tilaa yhdelle SUV-mallille, sillä tämä uutuus on valmistajansa mukaan varustettu coupén siluetilla. Todellisuudessa etuvetoisen viisiovisen katumaasturin coupé-osuus jää markkinointipuheisiin hieman tavallista loivemmin laskevasta kattolinjasta huolimatta. Volkswagen Taigo astelee painimaan pienten SUV-mallien segmenttiin.Saksalaisvalmistajan uutuusmalli perustuu Brasilian markkinoilla menestyksellä myytävään Nivus-malliin, mutta nimen osalta ei päädytty Nivusiin. Euroopassa myyntiin tuleva Taigo on sama auto pienin muutoksin – esimerkiksi R-Line-varustelu saadaan vain tänne suunnalle.Kyseessä onkin mielenkiintoisesti ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä Volkswagen. Se pohjautuu samalle MQB A0 -perusrakenteelle kuin Polo ja T-Cross, joka kertoo paljon tulevan auton hinta- ja kokoluokasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen TaigoVolkswagenin henkilöautopuolen muotoilujohtaja Marco Pavone painottaa uutuuden siluettia auton tärkeimpänä piirteenä. Keulan maskin vaakasuuntaiset linjat jatkuvat huomiovaloissa ympäri muodostaen edestä katsottaessa ikään kuin suuren suorakulmion. Etupuskuri on suuri ja sen yksityiskohdat riippuvat valitusta varustelusta. Kyljessä on terävä pokkaus ja ovenkahvat on onneksi onnistuttu sijoittamaan samaan linjaan tämän kanssa. Muoviset lokasuojanlevikkeet kuvastavat valmistajan mukaan sporttisuutta.Takana on valmistajan nykytyylin mukaisesti led-valoa koko perän leveydeltä. Peräposket ovat pulskat ja takapuskurissa on suuri musta muovinen alue. Jälkimmäisen muotoilussa kerrotaan tavoitellun jälleen jonkinlaista urheilullisuutta.Valmistajan mukaan tämä loivalla kattolinjalla varustettu katumaasturi on muodoiltaan innovatiivinen. Automaailman yhtä suurinta trendiä perässä seuraavan tuotteen osalta väitettä on vaikea ottaa tosissaan. Polo ja T-Cross edustavat samaa luokkaa kuin Taigo, mutta korimallista johtuen tämä on ulkomitoiltaan hieman suurempi kuin T-Cross. Tavaratilaa on 438 litraa, joten pituussuuntaan säädetttävillä takaistuimilla varustettu T-Cross pystyy tarjoamaan enemmän (455 litraa).Brasiliasta erotaan ainakin sen verran, että Euroopassa led-valaistus on vakiovaruste. Vannekoot osuvat välille 16 ja 18 tuumaa. Ulkovärejä on tarjolla 8 kappaletta, joista vihreä Visual Green on tarjolla vain Taigossa.Ulkonäköä voi muokata haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi Style-varustelupaketti tuo runsaasti hopeisen ja krominvärisiä yksityiskohtia. Vastaavasti R-Line suuntaa sporttiin muusta mallistosta tutusti muun muassa sporttijakkaroin, R-logoin ja lisäämällä soppaan pieni ripaus mustaa pianolakattua muovia puskureihin. Digi, digi, digiEräs suuri ylpeydenaihe Volkswagenilla tuntuu olevan uutuuden digitalisointi. Taigon esittelyssä kerrotaan kuinka perinteisiä painikkeita ei ole käytännössä ollenkaan jäljellä. Toistaiseksi Volkswagenin suuntaus ei ole ilahduttanut Moottorin koeajoissa, mutta jälleen tarjoutuu uusi mahdollisuus. Täysin digitaalisen ohjaamon osana toimiva tietoviihdejärjestelmä on tuoreinta MIB 3.1 -sukupolvea. Puhelin on toki liitettävissä ja sille löytyy myös langaton lataus. Uusi erillinen paneeli ilmastoinnille vaikuttaa ilahduttavalta ja elämää helpottavalta uudistukselta.Edellä mainittu ilmastointi on muuten vakiovaruste. Turvavarustelu on tässä luokassa siinä määrin kattava, että Volkswagen odottaa viiden tähden huipputulosta Euro NCAP-törmäystesteistä.Lisävarustelistalta saa pieneen autoon hienouksia, kuten IQ.Drive Travel Assist mahdollistamaan osittaisen autonomisen ajamisen. Muita mahdollisia lisävarusteita ovat muun muassa suurempi 10,25-tuumainen mittaristonäyttö (Digital Cockpit Pro), Beatsin valmistama äänentoistojärjelmä ja panoraamalasikatto. Vain TSIDiesel on unohdettu, hybridi on mahdollista tehdä myöhemmin, eikä sähköä heru. Volkswagenilta on kuitenkin tulossa ID.3 -mallin alapuolelle myös uusi täyssähköauto, mutta se on aivan eri malli. Näin jäljelle jää vain bensiinimoottori.Taigon 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensiinimoottorit ovat tehoiltaan 70 kilowattia (95 hv), 81 kilowattia (110 hv) ja 110 kW (150 hv). Käsivalintaisissa vaihteistoissa on joko 5- tai 6-pykälää, mutta lisävarusteinen kaksoiskytkinvaihteisto on aina 7-pykäläinen. Malli on varusteltavissa vetokoukulla.Euroopan markkinoita varten Taigoa tullaan valmistamaan Pamplonassa, Espanjassa. Uusi CUV-malli saapuu myyntiin vielä loppukesän aikana ja sen hinta tulee alkamaan Saksassa alta 20 000 euron.Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti