22.4.2021

Volkswagen Polo päivittyy – perusteisiin ei kajota

2021 Volkswagen Polo päivittyy

Volkswagen Polo päivittyy aiempaa digitaalisemmaksi. Painikkeita poistetaan, mutta pieni auto osaa ajaa aiempaa itsenäisemmin.

Vuonna 2017 esitelty Polo on nyt päivitysvuorossa Volkswagenin kalenterissa. Kyseessä on mallisukupolven keskelle osuva kasvojenkohotus, joten dramaattisia muutoksia ei nähdä. Volkswagen Polo päivittyy digitaalisempaan suuntaan ulkoa sisälle ennen kaikkea varustelun osalta.

Polo on jatkossakin polttomoottorimalli, sillä sähköautoilusta Volkswagenilla vastaa ID-osasto. Volkswagen ID.3 ja ID.4 on jo tarjolla ja jälleen kerran valmistajan suunnalta sanottiin suoraan, että suunnitelmissa on malli myös näiden alapuolelle. 

2021 Volkswagen Polo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkoa eroja yksityiskohdissa

Koska kyseessä on kasvojenkohotus, säilyvät mallin mitat käytännössä ennallaan ja esimerkiksi akseliväli on identtinen. Poikkeuksen tähän tekee pituus, joka muuttuu sekin lähinnä paperilla. Etupuskuri on jatkossa hieman pulleampi paremman jalankulkijaturvallisuuden saavuttamiseksi.

Mallin ulkokuoresta vastannut Marco Pavone painottaa auton omanneen jo hyvät mittasuhteet. Tavoitteena oli luoda sporttinen ja maskuliininen ilme. Tämän lisäksi keulaan haluttiin yhdennäköisyys tuoreimman kahdeksannen sukupolven Golfin kanssa. 

Pienet erot ovatkin juuri yksityiskohdissa. Keulassa on etuvalosta toiseen kulkeva valoraita ja esimerkiksi R-line-varustellussa Polossa, joka sai muuten uuden R-line logon, on uudessa etupuskurissa kiiltävää mustaa muovia. Keulille on saatavilla Volkswagenin matriisiledajovalot.

Takapuskuriakin on uudistettu, mutta takavalot tekevät suuremman vaikutuksen. Esimerkiksi vilkut välkkyvät nyt Audimaisesti kuin ritari ässän autossa konsanaan. Takaluukussa on valmistajan lätkän alla uusi Polo-logo.

Näiden lisäksi myös saatavilla olevia värivaihtoehtoja on uudistettu. Näistä Ascot Grey, Smoke Grey, Kings Red ja Vibrant Violet ovat uusia. Värivaihtoehtoja on jatkossa kahdeksan, joista viisi tosin toistuu harmaansävyissä.

2021 Volkswagen Polo

Volkswagen Polo päivittyy

Jatkossa 8-tuumainen digitaalimittaristo on vakiovaruste ja samoin 6,5-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun tietoviihdejärjestelmän laita. Muita vakiovarusteita ovat ilmastointi, monitoimiohjauspyörä sekä sähköikkunat edessä ja takana. 

Tietoviihdejärjestelmästä ei enää perinteisiä painikkeita löydy edes äänenvoimakkuuden pyörittelyyn, mutta hipaisukytkimillä pääsee sentään loikkimaan valikoista toiseen. Samalla esimerkiksi kaksialueilmastointi luottaa lähinnä hipaisukytkimiin ja liukupintoihin, joka on ergonomisesti epäilyttävä ratkaisu.

Suomessa perusmalli ja R-line vastaavat Eurooppaa, mutta korkein mukavuuspainoitteinen varustetaso Style jää kokonaan pois. Sen sijaan keskitasoa vastaava Life tullaan tuntemaan Suomessa tuolla nimellä Style. Tämä on hyvä huomioida varustelua verrattaessa. 

Life, tai siis Style, tarjoilee 15-tuumaiset vanteet, älypuhelimen liitettävyyspalvelut (App-connect) ja nahkaa ohjauspyörän lisäksi myös vaihteenvalitsimeen. Varustelua voi toki muokata muuten haluamaansa suuntaan.

2021 Volkswagen Polo R Line

Siten Suomessa korkein varustetaso on yksinomaan R-line, joka muokkaa ilmettä sporttisempaan suuntaan muun muassa kiiltävän mustasta muovista valmistetulla keulamaskilla. Sporttisuutta haetaan myös 15 millimetriä matalammalla alustalla.

Lisävarustelistalta on mainittava tason 2 autonomista ajamista tarjoava Travel Asssist, joka on tässä kokoluokassa vielä varsin harvinainen varuste. Tähän liittyy luonnollisesti aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin ja monta muuta avustinjärjestelmää.

Tutut moottorit

Dieseliä ole ollut enää johonkin aikaan Poloon tarjolla eikä sellaista tule nytkään. Tarjolla on kolme bensiinivaihtoehtoa ja yksi myös kaasua nielevä moottori.

Kaikki moottorit ovat yksilitraisia kolmesylinterisiä, ja perinteisten bensiinimallien tehovaihtoehdot ovat 59 kW, 70 kW ja 81 kW. Näistä keskimmäinen on saatavilla myös automaattivaihteisena ja tehokkain on aina sellainen. Kaasuversion teholukema on 66 kilowattia.

Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat syksyllä.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat