22.4.2021 Ajoneuvot Volkswagen Polo päivittyy – perusteisiin ei kajota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo päivittyy aiempaa digitaalisemmaksi. Painikkeita poistetaan, mutta pieni auto osaa ajaa aiempaa itsenäisemmin. Vuonna 2017 esitelty Polo on nyt päivitysvuorossa Volkswagenin kalenterissa. Kyseessä on mallisukupolven keskelle osuva kasvojenkohotus, joten dramaattisia muutoksia ei nähdä. Volkswagen Polo päivittyy digitaalisempaan suuntaan ulkoa sisälle ennen kaikkea varustelun osalta. Polo on jatkossakin polttomoottorimalli, sillä sähköautoilusta Volkswagenilla vastaa ID-osasto. Volkswagen ID.3 ja ID.4 on jo tarjolla ja jälleen kerran valmistajan suunnalta sanottiin suoraan, että suunnitelmissa on malli myös näiden alapuolelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkoa eroja yksityiskohdissa Koska kyseessä on kasvojenkohotus, säilyvät mallin mitat käytännössä ennallaan ja esimerkiksi akseliväli on identtinen. Poikkeuksen tähän tekee pituus, joka muuttuu sekin lähinnä paperilla. Etupuskuri on jatkossa hieman pulleampi paremman jalankulkijaturvallisuuden saavuttamiseksi. Mallin ulkokuoresta vastannut Marco Pavone painottaa auton omanneen jo hyvät mittasuhteet. Tavoitteena oli luoda sporttinen ja maskuliininen ilme. Tämän lisäksi keulaan haluttiin yhdennäköisyys tuoreimman kahdeksannen sukupolven Golfin kanssa. Pienet erot ovatkin juuri yksityiskohdissa. Keulassa on etuvalosta toiseen kulkeva valoraita ja esimerkiksi R-line-varustellussa Polossa, joka sai muuten uuden R-line logon, on uudessa etupuskurissa kiiltävää mustaa muovia. Keulille on saatavilla Volkswagenin matriisiledajovalot. Takapuskuriakin on uudistettu, mutta takavalot tekevät suuremman vaikutuksen. Esimerkiksi vilkut välkkyvät nyt Audimaisesti kuin ritari ässän autossa konsanaan. Takaluukussa on valmistajan lätkän alla uusi Polo-logo. Näiden lisäksi myös saatavilla olevia värivaihtoehtoja on uudistettu. Näistä Ascot Grey, Smoke Grey, Kings Red ja Vibrant Violet ovat uusia. Värivaihtoehtoja on jatkossa kahdeksan, joista viisi tosin toistuu harmaansävyissä. Volkswagen Polo päivittyy Jatkossa 8-tuumainen digitaalimittaristo on vakiovaruste ja samoin 6,5-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun tietoviihdejärjestelmän laita. Muita vakiovarusteita ovat ilmastointi, monitoimiohjauspyörä sekä sähköikkunat edessä ja takana. Tietoviihdejärjestelmästä ei enää perinteisiä painikkeita löydy edes äänenvoimakkuuden pyörittelyyn, mutta hipaisukytkimillä pääsee sentään loikkimaan valikoista toiseen. Samalla esimerkiksi kaksialueilmastointi luottaa lähinnä hipaisukytkimiin ja liukupintoihin, joka on ergonomisesti epäilyttävä ratkaisu. Suomessa perusmalli ja R-line vastaavat Eurooppaa, mutta korkein mukavuuspainoitteinen varustetaso Style jää kokonaan pois. Sen sijaan keskitasoa vastaava Life tullaan tuntemaan Suomessa tuolla nimellä Style. Tämä on hyvä huomioida varustelua verrattaessa. Life, tai siis Style, tarjoilee 15-tuumaiset vanteet, älypuhelimen liitettävyyspalvelut (App-connect) ja nahkaa ohjauspyörän lisäksi myös vaihteenvalitsimeen. Varustelua voi toki muokata muuten haluamaansa suuntaan. Siten Suomessa korkein varustetaso on yksinomaan R-line, joka muokkaa ilmettä sporttisempaan suuntaan muun muassa kiiltävän mustasta muovista valmistetulla keulamaskilla. Sporttisuutta haetaan myös 15 millimetriä matalammalla alustalla. Lisävarustelistalta on mainittava tason 2 autonomista ajamista tarjoava Travel Asssist, joka on tässä kokoluokassa vielä varsin harvinainen varuste. Tähän liittyy luonnollisesti aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin ja monta muuta avustinjärjestelmää. Tutut moottorit Dieseliä ole ollut enää johonkin aikaan Poloon tarjolla eikä sellaista tule nytkään. Tarjolla on kolme bensiinivaihtoehtoa ja yksi myös kaasua nielevä moottori. Kaikki moottorit ovat yksilitraisia kolmesylinterisiä, ja perinteisten bensiinimallien tehovaihtoehdot ovat 59 kW, 70 kW ja 81 kW. Näistä keskimmäinen on saatavilla myös automaattivaihteisena ja tehokkain on aina sellainen. Kaasuversion teholukema on 66 kilowattia. Suomessa Volkswagen Polon myynti alkaa kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat syksyllä. Lähde ja kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?