29.7.2021 Ajoneuvot Uusi Volkswagen Taigo on Polon suvisisarus Brasiliasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polo ja T-Cross saivat sisaren Brasiliasta. Volkswagen Taigo on pienikokoinen laskevan kattolinjan SUV. Vielä on tilaa yhdelle SUV-mallille, sillä tämä uutuus on valmistajansa mukaan varustettu coupén siluetilla. Todellisuudessa etuvetoisen viisiovisen katumaasturin coupé-osuus jää markkinointipuheisiin hieman tavallista loivemmin laskevasta kattolinjasta huolimatta. Volkswagen Taigo astelee painimaan pienten SUV-mallien segmenttiin. Saksalaisvalmistajan uutuusmalli perustuu Brasilian markkinoilla menestyksellä myytävään Nivus-malliin, mutta nimen osalta ei päädytty Nivusiin. Euroopassa myyntiin tuleva Taigo on sama auto pienin muutoksin – esimerkiksi R-Line-varustelu saadaan vain tänne suunnalle. Kyseessä onkin mielenkiintoisesti ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä Volkswagen. Se pohjautuu samalle MQB A0 -perusrakenteelle kuin Polo ja T-Cross, joka kertoo paljon tulevan auton hinta- ja kokoluokasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Taigo Volkswagenin henkilöautopuolen muotoilujohtaja Marco Pavone painottaa uutuuden siluettia auton tärkeimpänä piirteenä. Keulan maskin vaakasuuntaiset linjat jatkuvat huomiovaloissa ympäri muodostaen edestä katsottaessa ikään kuin suuren suorakulmion. Etupuskuri on suuri ja sen yksityiskohdat riippuvat valitusta varustelusta. Kyljessä on terävä pokkaus ja ovenkahvat on onneksi onnistuttu sijoittamaan samaan linjaan tämän kanssa. Muoviset lokasuojanlevikkeet kuvastavat valmistajan mukaan sporttisuutta. Takana on valmistajan nykytyylin mukaisesti led-valoa koko perän leveydeltä. Peräposket ovat pulskat ja takapuskurissa on suuri musta muovinen alue. Jälkimmäisen muotoilussa kerrotaan tavoitellun jälleen jonkinlaista urheilullisuutta. Valmistajan mukaan tämä loivalla kattolinjalla varustettu katumaasturi on muodoiltaan innovatiivinen. Automaailman yhtä suurinta trendiä perässä seuraavan tuotteen osalta väitettä on vaikea ottaa tosissaan. Polo ja T-Cross edustavat samaa luokkaa kuin Taigo, mutta korimallista johtuen tämä on ulkomitoiltaan hieman suurempi kuin T-Cross. Tavaratilaa on 438 litraa, joten pituussuuntaan säädetttävillä takaistuimilla varustettu T-Cross pystyy tarjoamaan enemmän (455 litraa). Brasiliasta erotaan ainakin sen verran, että Euroopassa led-valaistus on vakiovaruste. Vannekoot osuvat välille 16 ja 18 tuumaa. Ulkovärejä on tarjolla 8 kappaletta, joista vihreä Visual Green on tarjolla vain Taigossa. Ulkonäköä voi muokata haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi Style-varustelupaketti tuo runsaasti hopeisen ja krominvärisiä yksityiskohtia. Vastaavasti R-Line suuntaa sporttiin muusta mallistosta tutusti muun muassa sporttijakkaroin, R-logoin ja lisäämällä soppaan pieni ripaus mustaa pianolakattua muovia puskureihin. Digi, digi, digi Eräs suuri ylpeydenaihe Volkswagenilla tuntuu olevan uutuuden digitalisointi. Taigon esittelyssä kerrotaan kuinka perinteisiä painikkeita ei ole käytännössä ollenkaan jäljellä. Toistaiseksi Volkswagenin suuntaus ei ole ilahduttanut Moottorin koeajoissa, mutta jälleen tarjoutuu uusi mahdollisuus. Täysin digitaalisen ohjaamon osana toimiva tietoviihdejärjestelmä on tuoreinta MIB 3.1 -sukupolvea. Puhelin on toki liitettävissä ja sille löytyy myös langaton lataus. Uusi erillinen paneeli ilmastoinnille vaikuttaa ilahduttavalta ja elämää helpottavalta uudistukselta. Edellä mainittu ilmastointi on muuten vakiovaruste. Turvavarustelu on tässä luokassa siinä määrin kattava, että Volkswagen odottaa viiden tähden huipputulosta Euro NCAP-törmäystesteistä. Lisävarustelistalta saa pieneen autoon hienouksia, kuten IQ.Drive Travel Assist mahdollistamaan osittaisen autonomisen ajamisen. Muita mahdollisia lisävarusteita ovat muun muassa suurempi 10,25-tuumainen mittaristonäyttö (Digital Cockpit Pro), Beatsin valmistama äänentoistojärjelmä ja panoraamalasikatto. Vain TSI Diesel on unohdettu, hybridi on mahdollista tehdä myöhemmin, eikä sähköä heru. Volkswagenilta on kuitenkin tulossa ID.3 -mallin alapuolelle myös uusi täyssähköauto, mutta se on aivan eri malli. Näin jäljelle jää vain bensiinimoottori. Taigon 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensiinimoottorit ovat tehoiltaan 70 kilowattia (95 hv), 81 kilowattia (110 hv) ja 110 kW (150 hv). Käsivalintaisissa vaihteistoissa on joko 5- tai 6-pykälää, mutta lisävarusteinen kaksoiskytkinvaihteisto on aina 7-pykäläinen. Malli on varusteltavissa vetokoukulla. Euroopan markkinoita varten Taigoa tullaan valmistamaan Pamplonassa, Espanjassa. Uusi CUV-malli saapuu myyntiin vielä loppukesän aikana ja sen hinta tulee alkamaan Saksassa alta 20 000 euron. Lähde ja kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan