31.1.2025

Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä

Kuva Manu Tuppurainen

Viikonloppuna käynnistyneillä MP Messuilla oli esillä sähköpyöriä, mutta sähköpyöräuutuuksia vähän. Valmistajat ovat viivästyttäneet uusien mallien lanseerauksia.

Uusia sähköpyörämalleja lanseerataan tänä vuonna olemattoman vähän. Vanhoihin malleihin saattaa tulla uusia värejä tai muita pieniä muutoksia, mutta varsinaisia uutuuksia tälle vuodelle ei juuri ole. Jotkin sähköpyörävalmistajat eivät lanseeraa tänä vuonna mitään uusia malleja.

Se, miksi pyörävalmistajat lanseeraavat vähän uusia malleja tai eivät lainkaan, johtuu siitä, että sähköpyörien kysyntä sukelsi valtavasti joku aikaa sitten globaalin maailmantilanteen vuoksi. Koska valmistajien varastot ovat nyt täynnä vanhoja malleja, niistä halutaan päästä ensi eroon, ennen kuin uutta lanseerataan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varastot pullistelevat pyöristä

Moottorin tietojen mukaan usealla isolla polkupyörävalmistajalla varastot ovat tällä hetkellä moninkertaiset normaalitilanteeseen nähden. Moottorin saamien tietojen mukaan joillain pyörävalmistajalla polkupyörävaraston voi lähennellä miljardia euroa, kun normaalitilanteessa puhutaan 250–300 miljoonan euron arvoisesta varastosta.

Muutaman vuoden takainen koronapandemia aiheutti sen, että polkupyörien kysyntä syöksyi valtavaa vauhtia ylöspäin. Iski komponenttipula, ja kysyntään ei pystytty vastaamaan millään tavalla. Kun komponenttipula helpotti, kovaan kysyntään vastattiin kiihdyttämällä valtavasti tuotantoa. Tuotanto saatiin ylös, mutta kysyntä romahtikin yhtä äkkiä, kun globaali maailmantilanne muuttui – ja polkupyörät jäivät valmistajien varastoon.

Suomessakin samaan aikaan tullut verottajan myöntämä polkupyöräetu vauhditti kovasti pyöräkauppaa ja Moottorin saamien tietojen mukaan välillä elettiin myös aikaa, jolloin vain niin sanotut työsuhdepyörät liikkuivat, kun kuluttajat olivat sulkeneet rahahanansa.

Vanhat mallit ensin pois

Nyt polkupyörävalmistajat ovat tilanteessa, että uusia malleja ei lanseerata, ennen kuin vanhat on myyty pois. Esimerkiksi Yamaha, joka tuli myös Euroopassa pari vuotta sitten sähköpyörien markkinoille, teki päätöksen, että vuonna 2025 ei lanseerata mitään uutta, vaikka suunnitteluputkessa uusia malleja toki on.

Vanhojen mallien poismyynnillä voi olla myös ikävät seuraukset koko alalle. Jotta vanhat ja ylivuotiset mallit menisivät kaupaksi, niitä saatetaan joutua myymään pois varsin edullisesti, joka tarkoittaa tietysti sitä, että pyörävalmistajien kassa ei kartu normaaliin tapaan ja kaikki myyntiketjujen osalliset, kuten maahantuoja ja jälleenmyyjät joutuvat tinkimään katteestaan.

Kuluttajien näkökulmasta tämä saattaa tarkoittaa sitä, että hyvän pyörän voi saada edullisesti – jos huolii ylivuotisen pyörän. Kuluttajat saattavat myös tottua poistomyynnin seurauksena erittäin alhaisiin hintoihin, joka puolestaan aiheuttaa myyntiketjun näkökulmasta sen, että uusia malleja voi olla vaikea saada kaupaksi – sitten kun niitä joskus lanseerataan – koska kuluttajat ovat tottuneet alhaiseen hintatasoon. Voi kestää siis aikaa, että markkina tervehtyy myyjien näkökulmasta terveeksi.

Hihnavedon läpimurto?

Mutta on jotain uuttakin tulossa. Tälle vuodelle on luvassa mahdollisesti hihnavedon läpimurto. Hihnavetoisia sähköpyöriä on ollut jo jonkun aikaa esimerkiksi kaupunkipyörissä, mutta nyt hihnavetoisia pyöriä on tulossa myös maastopyöriin. MP Messuilla ei hihnavetoisia maastopyöriä ollut vielä esillä, mutta niitä saatetaan tänä vuonna nähdä Suomessakin.

Hihnavedon etuna on huoltovapaus. Hihnaa ei tarvitse voidella niinkuin ketjua ja se ei veny samalla tavalla kuin polkupyörän ketju. Sähkömaastopyörissä yleinen ilmiö on, että ketju voi napsahtaa poikki, jos siihen kohdistuu hetkellisesti voimakasta kuormitusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkäperäpyörien aatelinen

Suomessa uusi pyörämerkki on saksalaisten Markus Riesen ja Heiko Müllerin 1990-luvun alussa perustama Riese & Müller -pyörämerkki.

Riese & Müller Multitinker on pitkäperäinen tavarapyörä, jossa on hihnaveto kytketty Boschin Performance SX -sähkömoottoriin. Pyörän pitkälle tarakalle mahtuu jopa kolme lasta.

Riese & Müller erottuu edukseen tinkimättömästä laadusta, ja Multitinkeriä voisi kutsua pitkäperäpyörien aateliseksi. Pyörän rungon sisään integroitu laukku on lukittu, edessä on iskunvaimennus ja ohjauksen säädöt ovat hyvin laajat. Laatu näkyy myös pyörän hinnassa. Multitinkerin saa itselleen noin 6 300 euron hintaan.

Bike packing kasvaa

Bike Packing eli pyörävaellus on koko ajan suosiotaan kasvattava harrastus. Myös Suomessa  merkitty reitistö on melko laaja.

Pyörävaellukselle voi lähteä vaikka Specialized Turbo Creo 2 Comp -gravelpyörällä. Specialized on 1970-luvulla perustettu amerikkalainen pyörämerkki, jonka mallistossa sähköavusteinen Turbo Creo 2 Comp edustaa Creo 2 -malliston keskihintaa, vaikka pyörän hinta on yli 6 000 euroa. 

Creo 2 -mallista on saatavilla myös Specialized-merkin tunnettu S-Works -versio, jonka hinta on kaksinkertainen. Toki Creo 2 -mallistosta löytyy myös edullisempi noin 5 000 euron versio.

Creo 2 Comp on -sähkögravelissa on Specialized 1.2 SL Custom Lightweight Motor -sähkömoottori, joka on vain pari kiloa kevyt. Moottori saa voimansa 320 wattitunnin akusta. Pyörän jarrut ja vaihteet ovat kauttaaltaan Sram-merkin toimittamat.

ZF valtaa pyöräalaa

Maastopyörissä yksi kauden merkittävä uutuus on vaikeuksien kanssa taistelevan Pierer Groupin täysjousitettu Raymon Tarok Ultra. Pierer Groupin on kerrottu olevan suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja yhtiö keikkuu sortumisen partaalla. Pierer Groupiin kuuluvat Raymon-merkin lisäksi muun muassa GasGas, Husqvarna sekä KTM.

Raymonin uutuudessa mielenkiintoista on se, että pyörän osatoimittajana on yksi automaailman tunnetuimmista komponentti toimittajista. Saksalainen ZF on kunnostautunut autojen vaihteistojen toimittajana ja nyt yritys on laajentanut sähköpyörien ajojärjestelmiin.

Sähkömoottori pyörässä on ZF Centrix, jonka maksimivääntö on 90 newtonmetriä. 

Raymon Tarok Ultra -lippulaivamalli ei ole ihan kaikkien ulottuvilla. Hintaa pyörällä on yli 10 000 euroa, tosin Tarok-mallistosta löytyy myös edullisempia versioita, aina alkaen vajaasta 6 000 eurosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat