1.2.2024

Sähköpyörien testirata on viikonlopun MP Messujen suosikkipaikka – ja Gasgasin uutuudella on siihen iso vaikutus

Viikonloppuna pidettävillä MP Messuilla on viime vuotiseen tapaan myös sähköpyöriä. Tänä vuonna sähköpyöriä on esillä entistä enemmän.

Sähköpyörät olivat viime vuonna ensimmäistä kertaa osa Helsingin Messukeskuksessa pidettäviä MP Messuja. Tämä vuonna ne ovat entistä merkittävämpi osa, kun entistä enemmän sähköpyöriä myyviä ja maahantuovia tahoja on ilmoittautunut näytteilleasettajiksi MP Messuille.

MP Messuille rakennettu sähköpyörien testirata osoittautui jo vuosi sitten vetonaulaksi. Gasgasin ja Husqvarnan sähköpyöriä testiajoon tarjoavan Pierer E-Bikes Skandinavia AB:n myyntijohtaja Kimmo Hurri sanoo, että heidän testipyöriään kävi ajamassa pitkälti yli 750 messukävijää. Kun yksi messukävijä on testiajanut oletettavasti useampia kuin yhden pyörän, sähköpyörien testiradalla on pyörähtänyt messuviikonlopun aikana oletettavasti tuhansia pyörätestaajia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Gasgas ensimmäisten joukossa Sramin maailmaan

Vilskettä sähköpyörien testiradalla on luvassa varmasti tänäkin vuonna. Gasgasin uutuussähköpyörät saavat sähköpyörien testiradalle tänä vuonna varmasti kuhinaa aikaiseksi, niillä on oletettavasti iso vaikutus siihen, minkä verran pyörätestaajia kiertää testirataa.

Gasgas tuo messuilla näytille jotain uusinta uutta, sellaista mitä ei vielä kovin moni ole ylipäätään koko maailmassa päässyt kokemaan. Voisi sanoa, että Gasgasin käyttämää Sramin ajojärjestelmää maastopyöräpiireissä on odotettu vesi kielellä ja siksi Gasgasin pyörät keräävät varmasti paljon innokkaita testaajia viikonloppuna.

Gasgas on yksi sähköpyörämerkki, joka on ottanut pyörämallistossaan käyttöön kauan odotetun amerikkalaisen Sramin ajojärjestelmän. Sramin sähkömoottori on Brosen toimittama, mutta Sram on suunnittelut sen softapuolen ja toiminnallisuuden täysin.

Gasgasin lisäksi Sramin ajojärjestelmät löytyvät myös Nukeproofin, Propainin ja Transitionin pyöristä, mutta Gasgas on kyseisistä merkeistä tällä hetkellä ainoa, jota myydään Suomessa jälleenmyyjäverkoston kautta.

Kaikki toimii ajojärjestelmän sähköllä

Sramin ajojärjestelmä löytyy niin Gasgasin ECC-enduro -mallistosta kuin MXC-allmountain -mallistosta.

Hinnoiltaan kalleimmat, noin 10 500 euroa maksavat lippulaivamallit, ovat ECC 6 ja MXC 6. EEC 5 ja MXC 5 jäävät muutaman sata euroa alle 10 000 euron ja ECC 4 ja MXC 4 maksavat hieman päälle 7 000 euroa. Sram Eagle Powertrain -ajojärjestelmä on suunniteltu toimimaan täysin yhteen Sramin X0 Eagle -vaihteiston kanssa. Vaihteisto saa sähkönsä ajojärjestelmältä ja kaikki muukin toimii sähköisesti, myös hissitolppa. Ajojärjestelmä on myös ohjelmoitu niin, että vaikka pyörän akku olisi ehtynyt, se priorisoi virtaa vaihteistolle.

Sähköpyörissä on tähän asti totuttu, että avustustasoja on vähintään kolme, joillain moottorivalmistajilla jopa viisi. Sram kumoaa väitteen siitä, että avustustasoja tarvitsi olla edes kolmea. Sramin ajojärjestelmässä avustustasoja on vain kaksi, Rally, nimensä mukaisesti – silloin kun mennään kovaa ja Range, sekin nimensä mukaisesti – silloin kun akkua halutaan säästää hitaammin ajaen.

Sramilla vain kahta avustustasoa perustellaan heittämällä vastakysymys epäileville: ”kuinka montaa avustustasoa yleensä käytät ajaessasi”. Totta tosiaan, harva käyttää ajaessaan kahta avustustasoa enempää.

AutoShift ja CoastShift

Selvää on, että sähköavusteisten pyörien kehittyessä myös ajojärjestelmät kehittyvät – ja automaattivaihteistot ovat pian myös arkipäivää. Sramin vaihteistossa on AutoShift -toiminto, joka vaihtaa automaattisesti vaihteita, kulloinkin sopivan välityksen kuskin kadenssin sekä poljinkammilta tulevien käskyjen mukaan. Sitä, millaiseen kadenssiin automaattivaihtaminen reagoi, kuski voi säätää myös ajaessa.

Maastossa voi tulla tilanteita, että vaihdetta pitäisi vaihtaa, vaikka kammet eivät pyörikään. Silloin voi käyttää myös CoastShift-toimintoa, joka vaihtaa vaiheet pyörän rullatessa ja oikea vaihde on silmässä silloin, kun vetoa taas tarvitaan.

Sramin ajojärjestelmään on tarjolla kahta eri akkukokoa, 630 wattitunnin akkua sekä 720 wattitunnin akkua. Gasgas on valinnut pyöriinsä energiasisällöltään pienemmän akun – joka on myös lyhyempi ja kevyempi – ja näin ollen tuo pyörän painopisteen alemmas ja keskemmälle pyörää. Gasgasin pyöriin on saatavilla myös 250 wattitunnin juomapullotelineeseen sijoitettava lisäakku, joka lisää toimintamatkaa noin 40 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korvakeongelma ratkaistu

Sram on ratkaissut pyörien komponentteja suunnitellessaan myös ikuisen vaihteiston korvake -ongelman. Uudessa X0 Eaglessa korvaketta ei enää ole, vaan vaihteisto on kiinnitetty pyörän takakolmioon. Joku voisi kysyä, että eikö ratkaisu riko pyörän takakolmiota, mutta Sramin jmukaan ei. Vaihteisto on tukevasti kiinni pyörän taka-akselin kiinnityspisteessä ja taka-akseli on polkupyörän yksi eniten vääntöä kestävistä komponenteista ja kohdista. Sivuttaiskun tai pitkittäisiskun saadessaan vaihteisto joustaa.

Gasgasin sähköpyörien jousituksessa WP Suspension ja DVO ovat lyöttäytyneet yhteen. WP Suspension tunnetaan moottoripyöräpiireissä hyvin jousitusratkaisuistaan ja se on myös KTM AG:n, johon myös Gasgas kuuluu, omistama.

Tuloksena on Gasgasin mukaan äärimmäisen toimivaa jousitusta, joka mahdollistaa muun muassa isomman sagin käytön. Kun jousitus toimii optimaalisesti ja hyvin vaimentavasti, kuljettaja ei myöskään väsy niin herkästi.

Edullisimmissa ECC 4:ssä ja MXC 4:ssä jousitus on hoidettu RockShoxin komponentein.

Kiska Designin muotoilua

Eikä siinä vielä kaikki. Sen lisäksi että Gasgasin ECC- ja MXC-mallisto on saanut Sramin ajojärjestelmät, pyörät ovat esimerkiksi runkojensa osalta uusinta uutta. Pyörät on suunnitellut maineikas Kiska Design, jonka luomuksia löytyy sähköpyörien lisäksi moottoripyörien, purjeveneiden ja laskettelumonojen maailmasta. Gasgasin pyörien erikoisuus on rungon suojana olevat "katteet", joka tuovat pyöriin moottoripyörämaista ilmettä, mutta sen lisäksi ne suojaavat runkoa kolhuilta. Katteet saa myös riisuttua pyöristä.

Gasgasin odotettuja uutuuksia voi testata ja tutkia tulevan viikonlopun aikana MP Messunen pyöräradalla. Sähköpyörien testiradalta Gasgasin lisäksi löytyvät muun muassa Husqvarnan, Niekan, Orbean, Haibiken, Specialicedin, Yamahan, Raymonin ja Serial1:n sähköpyörät.

Gasgasin sähköpyörät ovat myös Moottorin tarkemmissa koeajoissa keväämmällä.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Manu Tuppurainen, TwentyFour-Media / Antti Hellsten

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat