21.5.2023

Vain 1 500 kilometriä teitä asvaltoidaan tänä kesänä

tietyö

Vielä vuonna 2022 päällystettiin noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä – mutta vuotuinen tarve olisi päällystää 4 000 kilometriä.

Paikoittain varsin kehnoon kuntoon urautuneita ja kuluneita tienpintoja päällystetään tänäkin kesänä ympäri Suomen, mutta vain ennätyksellisen vähän eli 1 500 kilometrin verran. Enempään ei ole valtion kirstusta herunut rahaa ja kustannustasokin on noussut: samalla rahalla kuin aiemmin saadaan vähemmän kilometrejä uutta tienpintaa.

Valtion tieverkosta vastaavasta Väylävirastosta kerrotaan, että tiestön päällystysohjelman arvioidaan jäävän selvästi vuotta 2022 lyhyemmäksi erityisesti kustannustason nousun takia. Myös käytettävissä oleva rahoitus on pienempi kuin kolmena edeltävänä vuonna.

Alueellisesta tienpidosta vastaavat ELY-keskukset kilpailuttavat maanteiden päällystysurakat.

– Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä, väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta taustoittaa.

Vuonna 2022 päällystettiin yhteensä noin 215 miljoonalla eurolla noin 2 400 kilometriä, joista noin viisi prosenttia oli kävely- ja pyöräilyväylillä. Summa sisältää varsinaisen päällystämisen lisäksi myös paikkaamisen, tiemerkinnät ja kuivatuksen parantamisen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjausvelka vain kasvaa

Uria, kuoppia, murtuneita reunoja ja kuluneita väliaikaispaikkauksia.

Suoni-neidon verenkierron eli tiestön nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa. Tähän päästiin viimeksi vuonna 2020. Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa entistä tarkempaan priorisointiin päällysteiden korjauksessa ja lisää paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää.

Tuleville vuosille ei ole luvassa hyvää – autoilun sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden takaamisenkin kannalta – jos tarvittavista korjauksista jäädään jälkeen.

Päällystettyjä maanteitä on Suomessa noin 51 500 kilometriä, ja niistä huonokuntoisia oli viime vuoden lopussa noin 8 000 kilometriä. Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu edelleen eli koko tieverkkoa ei käytettävissä olevalla rahoituksella pystytä pitämään hyvässä kunnossa.

– Vilkasliikenteisillä teillä kulkee yli 60 prosenttia kaikesta maanteiden liikenteestä, ja nämä noin 10 000 kilometriä pyritään ylläpitämään nykykunnossaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla kunto heikkenee edelleen ja on odotettavissa, että väylien ikääntyessä tarve kalliimmalle peruskorjaukselle on tulevina vuosina suuri, Anttila toteaa.

tietyö

Missä päin tietöitä?

Kesäiseen Suomeen autolla suuntaavat ovat varmasti kiinnostuneita siitä, missä kaikkialla tulevana suvena tehdään asvalttitöitä. Kun selvittää etukäteen tietyökohteet voi omat ajoreittinsä suunnitella siten, että tarvittaessa valitsee kiertoreitin.

Missä päin Suomea tiet sitten saavat uutta asvalttia pintaansa tänä kesänä?

Vastaus löytyy täältä tilanteen mukaan päivittyvältä karttapohjalta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto

Luetuimmat