15.6.2023

Väite: yksityissuihkukoneella lentämisellä sama hiilijalanjälki kuin kolmen lemmikkikoiran omistamisella

Hurjalta kuulostavan väitteen todenperäisyyttä voidaan arvioida eri kanteilta.

Yksityissuihkukoneella lentäminen on ultraluksusta, ja se on samalla monen mielestä yksi pahimmista ilmastosynneistä, joita voi tehdä. Satoja tai tuhansia kiloja kerosiinia palaa muutamassa tunnissa parhaimmillaan (tai näkökulmasta riippuen pahimmillaan) yhden henkilön matkustaessa paikasta A paikkaan B.

Yksityissuihkukoneissa sellaiseen asiaan kuin polttoainetaloudellisuuteen on perinteisesti keskitytty vähemmän, sillä asiakkaille on ollut melko yhdentekevää montako tuhatta euroa enemmän tai vähemmän polttoainelaskua on kertynyt. Myös koneiden suorituskykypainotteinen suunnittelu on suosinut vähemmän taloudellisia moottoreita.

Suuremman kapasiteetin matkustajakoneet ovat nykysukupolvessaan siis suhteessa paljon vähäpäästöisempiä, eikä tähän tarvitse edes laskea merkittävästi suurempaa matkustaja- ja hyötykuormaa, mikä tekee yksittäisen matkustajan päästöosuudesta ratkaisevasti pienemmän.

Vasta viime aikoina liikesuihkukoneita valmistavat lentokonetehtaat ovat osin pakon sanelemana alkaneet kiinnittää päästöasioihin hieman enemmän huomiota. Mistään vihreästä liikkumistavasta ei kuitenkaan edelleenkään ole kyse. Tai mihin verrattuna?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen labbiksen verran päästöjä?

Financial Times -lehti haastatteli luxemburgilaisen Luxaviationin toimitusjohtajaa Patrick Hansenia. Luxaviation on eräs maailman tunnetuimpia yksityissuihkareita vuokraavia lentoyhtiöitä.

Toimitusjohtajan puheissa täytyy tietysti tässä tapauksessa ottaa huomioon vanha kunnon "oma lehmä ojassa", mutta väitteelle löytyy ainakin perustelu. Haastattelussa Hansen siteeraa hiilijalanjälkiasiantuntija Mike Berners-Leen kirjaa How bad are bananas?, jossa on eritelty eri asioiden hiilijalanjälkiä.

Kirjan mukaan yhden labradorinnoutajan vuodessa tuottama hiilidioksidikuorma on noin 770 kiloa, ja suurikokoisella tanskandogilla se voi olla jopa yli kaksi tonnia. Päästöt syntyvät suuremmilta osin koiran ruuan tuottamisesta.

Sitten Hansen ottaa esimerkiksi yhden johtamansa yrityksen asiakkaista, joka tuottaa palvelua käyttämällä hänen mukaansa 2,1 tonnin vuosittaiset hiilidioksidipäästöt. Pelkästään edellämainittujen lukujen perusteella voisi nopeasti laskea, että väitteellä olisi perää. Lähde ei tosin kerro minkätyyppisistä lennoista on tämän asiakkaan kohdalla kyse, ja kuinka usein tarkalleen lennetään.

Luxaviationilla on charter-laivastossaan suihkukoneita hyvin laajalla kokoskaalalla. Yhtiöllä on tarjota nelipaikkainen Cessna Citation M2 lyhyelle Euroopan-pyörähdykselle ja matkustajakonetta vastaava 26-paikkainen Airbus ACJ320 mannertenvälisille lennoille sekä käytännössä kaikkia kokoluokkia siltä väliltä.

Airbusin valmistamiin bisnesjetteihin taitaa olla varaa vain miljardööreillä, mutta suurempi paikkaluku saattaa vaikuttaa yksittäisen matkustajan hiilijalanjälkeen positiivisesti. Sen sijaan tällaisella yksin matkustavalle hiilijalanjälki on jättimäinen.

Yksittäisen asiakkaan hiilijalanjälkilaskelmissa täytyy siis ottaa huomioon mahdolliset muut matkustajat, jotka jakavat päästökuormaa, koneen koko sekä lennon pituus. Varmasti jollain laskentatavalla herra toimitusjohtajan väitteelle voidaan saada jopa totuuspohjaa.

Lähteet: Financial Times, Luxurylaunches.com, Luxaviation Kuvat: Airbus, Bombardier Aerospace, Cessna/Textron Aviation Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat