15.6.2023 Matkailu Väite: yksityissuihkukoneella lentämisellä sama hiilijalanjälki kuin kolmen lemmikkikoiran omistamisella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hurjalta kuulostavan väitteen todenperäisyyttä voidaan arvioida eri kanteilta. Yksityissuihkukoneella lentäminen on ultraluksusta, ja se on samalla monen mielestä yksi pahimmista ilmastosynneistä, joita voi tehdä. Satoja tai tuhansia kiloja kerosiinia palaa muutamassa tunnissa parhaimmillaan (tai näkökulmasta riippuen pahimmillaan) yhden henkilön matkustaessa paikasta A paikkaan B.Yksityissuihkukoneissa sellaiseen asiaan kuin polttoainetaloudellisuuteen on perinteisesti keskitytty vähemmän, sillä asiakkaille on ollut melko yhdentekevää montako tuhatta euroa enemmän tai vähemmän polttoainelaskua on kertynyt. Myös koneiden suorituskykypainotteinen suunnittelu on suosinut vähemmän taloudellisia moottoreita.Suuremman kapasiteetin matkustajakoneet ovat nykysukupolvessaan siis suhteessa paljon vähäpäästöisempiä, eikä tähän tarvitse edes laskea merkittävästi suurempaa matkustaja- ja hyötykuormaa, mikä tekee yksittäisen matkustajan päästöosuudesta ratkaisevasti pienemmän.Vasta viime aikoina liikesuihkukoneita valmistavat lentokonetehtaat ovat osin pakon sanelemana alkaneet kiinnittää päästöasioihin hieman enemmän huomiota. Mistään vihreästä liikkumistavasta ei kuitenkaan edelleenkään ole kyse. Tai mihin verrattuna?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmen labbiksen verran päästöjä?Financial Times -lehti haastatteli luxemburgilaisen Luxaviationin toimitusjohtajaa Patrick Hansenia. Luxaviation on eräs maailman tunnetuimpia yksityissuihkareita vuokraavia lentoyhtiöitä.Toimitusjohtajan puheissa täytyy tietysti tässä tapauksessa ottaa huomioon vanha kunnon "oma lehmä ojassa", mutta väitteelle löytyy ainakin perustelu. Haastattelussa Hansen siteeraa hiilijalanjälkiasiantuntija Mike Berners-Leen kirjaa How bad are bananas?, jossa on eritelty eri asioiden hiilijalanjälkiä.Kirjan mukaan yhden labradorinnoutajan vuodessa tuottama hiilidioksidikuorma on noin 770 kiloa, ja suurikokoisella tanskandogilla se voi olla jopa yli kaksi tonnia. Päästöt syntyvät suuremmilta osin koiran ruuan tuottamisesta.Sitten Hansen ottaa esimerkiksi yhden johtamansa yrityksen asiakkaista, joka tuottaa palvelua käyttämällä hänen mukaansa 2,1 tonnin vuosittaiset hiilidioksidipäästöt. Pelkästään edellämainittujen lukujen perusteella voisi nopeasti laskea, että väitteellä olisi perää. Lähde ei tosin kerro minkätyyppisistä lennoista on tämän asiakkaan kohdalla kyse, ja kuinka usein tarkalleen lennetään.Luxaviationilla on charter-laivastossaan suihkukoneita hyvin laajalla kokoskaalalla. Yhtiöllä on tarjota nelipaikkainen Cessna Citation M2 lyhyelle Euroopan-pyörähdykselle ja matkustajakonetta vastaava 26-paikkainen Airbus ACJ320 mannertenvälisille lennoille sekä käytännössä kaikkia kokoluokkia siltä väliltä.Airbusin valmistamiin bisnesjetteihin taitaa olla varaa vain miljardööreillä, mutta suurempi paikkaluku saattaa vaikuttaa yksittäisen matkustajan hiilijalanjälkeen positiivisesti. Sen sijaan tällaisella yksin matkustavalle hiilijalanjälki on jättimäinen.Yksittäisen asiakkaan hiilijalanjälkilaskelmissa täytyy siis ottaa huomioon mahdolliset muut matkustajat, jotka jakavat päästökuormaa, koneen koko sekä lennon pituus. Varmasti jollain laskentatavalla herra toimitusjohtajan väitteelle voidaan saada jopa totuuspohjaa.Lähteet: Financial Times, Luxurylaunches.com, Luxaviation Kuvat: Airbus, Bombardier Aerospace, Cessna/Textron Aviation Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti