10.2.2023 Liikenne Vakavasti loukkaantuneita paljon enemmän kuin tilastot kertovat Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja: valtaosa vakavista loukkaantumisista liikenteessä jää liikenneturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta tietopimentoon. Virallisen tilaston mukaan vuonna 2020 tieliikenneonnettomuuksissa Suomessa kuoli 223 ihmistä ja loukkaantui vakavasti 408 ihmistä.– Todellinen liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä voi olla jopa 1 500 ihmisen tienoilla, OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi.Vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri tahon toimesta ja erilaisin luokitteluin, joten kokonaiskuva liikenteen turvallisuudesta jää hämäräksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuolonkolarit tutkitaan tarkoinSuomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tarkoin, mutta liikenteessä loukkaantumisista – myös vakavista loukkaantumista – ei saada samalla tavoin kattavaa ja yhteismitallista tietoa, jota voitaisiin käyttää ymmärryksen lisäämiskeksi ja liikenteen turvallisuuden kehittämiseksi.Ongelmana on, että vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri viranomaistahon toimesta ja erilaisin luokitteluin.Haasteena on, ettei kenelläkään ole ajantasaista ja kattavaa kokonaiskuvaa liikenneturvallisuudesta vammautumisten näkökulmasta.– Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa, Parkkari kritisoi.Ongelmaan on herätty ja siihen ollaan kehittämässä ratkaisua.Tietoja kerää moni tahoLiikenneonnettomuuksista kerääntyy monenlaista tietoa vammautumisista ja monen eri toimijan toimesta. Tiedot kerääntyvät osittain eri paikkoihin ja osittain eri lailla luokiteltuina, jolloin eri tahojen keräämien tietojen vertailtavuus tai sujuva ristikkäiskäyttö on haasteellista.OTI on tuonut esiin, kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla.Parkkari tähdentää, että vakavien vammautumisten tietopohja on liian ohut monissa muissakin maissa ja EU-sisällä.– Tämä ei ole vain Suomen haasteena. Ruotsissa sitä vastoin ollaan etenkin poliisin ja sairaaloiden välisessä yhteistyössä ja tiedonvaihdossa meitä pidemmällä, Parkkari myöntää.Poliisin tietoon tulee vain osaSuomen virallista tieliikenneonnettomuustilastoa ylläpitää Tilastokeskus.Tilasto perustuu poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin, eikä poliisi käy likikään kaikissa tapauksissa paikalla. Tilastossa on paljon hyvää taustatietoa esimerkiksi onnettomuuspaikasta, osallisista ja olosuhteista, mutta likikään kaikki onnettomuustieto ei kuitenkaan kirjaudu osaksi tilastoja, muistuttaa Väyläviraston tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen. Hän on myös vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja.– Ongelma on, että tilasto kattaa vain osan loukkaantumiseenjohtaneista onnettomuuksista, koska poliisi ei käy kaikissa onnettomuuksissa paikalla, Airaksinen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilastojen valmistuminen kestääYksi haaste on tietojen kokoamisviive: tiedot vakavasti loukkaantuneista päivittyvät tilastoihin kokonaisuutena hieman yli vuoden viiveellä: tammikuussa 2023 valmistuvat käyttöön vuoden 2021 tiedot.– Olisi toivottavaa, että tätä viivettä saataisiin lyhennettyä esimerkiksi niin, että terveydenhuollosta saisi vakavaan vammautumiseen liittyviä tietoja nopeammin esimerkiksi ennakkotietoina käyttöön. Nykymallilla on vaikea päättää liikenneturvallisuuden vaatimista korjaavista toimenpiteistä tarpeeksi ajoissa, jotta toimet olisivat myös vaikuttavia, Airaksinen erittelee.Tilastoihin viemättä jää hyvin paljon erityisesti polkupyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden loukkaantumiseen johtaneita yksittäisonnettomuuksia, mutta myös muiden tienkäyttäjäryhmien tapaturmia.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) arvioiden mukaan vakavaan vammautumiseen johtavia onnettomuuksia tapahtuu vuosittain yli tuhat.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Tilastokeskus / Tieliikenneonnettomuustilasto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti