5.2.2016 Liikenne Välähtikö? Tältä näyttää poliisin liikkuva kameravalvontayksikkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tienpientareelle pysäköity pakettiauto kätkee sisäänsä tutkan ja kameran. Poliisin liikkuva kameravalvontayksikkö valvoo nopeutta tehokkaasti ja tarkasti. Liikenneturvallisuusvaikutus jakaa mielipiteitä. Aamuruuhkassa sillan alle varjoon pysäköity pakettiauto ei herätä huomiota ennnen välähdystä. Edessä ajava auto jarruttaa voimakkaasti ja sama on tehtävä myös itse. Salama ei välähdä uudestaan. Kolmen auton letkasta ensimmäinen nappasi pikavoiton, kaksi seuraavaa selvisivät jarrutuksella ja säikähdyksellä. Vauhtia oli hieman liikaa, mutta vain hieman.Poliisin liikkuva kamerayksikkö on tehokas työväline liikennevalvontaan, mutta se suoriutuu vain yhdestä tehtävästä. Juuri tästä syystä automaattivalvonta jakaa mielipiteitä. Pelkkä nopeus ei ole liikenneturvallisuuden kannalta ratkaiseva tekijä, mutta kone ei osaa katsoa laajempaa kokonaisuutta. Siksi moni kaipaisi pientareelle automaattisen kamerayksikön sijaan perinteistä poliisipartiota.Malmin poliisitalon autohalliin pysäköity valvontayksikkö on kompakti pakkaus. Takalasin tummia verhoja vasten näkyy tutka, kamera ja salamalaite, jos katsoo oikein tarkasti. Muuten valvontayksikkö ei herätä minkäänlaista huomiota. Niin on tarkoituskin. Valvontaa tehdään huomaamattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompakti pakkausVanhenpi konstaapeli Hannu Ahola avaa pakettiauton takaluukun. Aivan takalasin takana on kamerayksikkö ja tehokas salamalaite, joka valaisee jopa auton sisätilat kahden kaistan päähän. Kameravalvonnassa oleellista on tunnistaa auton lisäksi myös kuljettaja. Siksi salamavalon apu on tarpeen.Pakettiauton takaosassa on kaksi lisäakkua. Yksi kameralle ja yksi salamalle. Takaosaan on rakennettu myös pieni toimistopiste. Kameran kuvaama materiaali kiertää tietokoneen kautta ja valvontaa tekevä poliisi kirjaa havainnot myös omaan kirjanpitoonsa. Se on ajamisen lisäksi ainoa "käsityötä" vaativa vaihe automaattisessa kameravalvonnassa liikkuvalla yksiköllä.Liikennevirtaa valvotaan täysin automaattisesti. Kuvauspäätöksen tekee tutka, kuvan ottaa kamerayksikkö ja kuvat tallentuvat kovalevylle, josta ne siirretään asemalla eteenpäin tarkempaa tutkimusta ja sakotusta varten. Auton lisäksi myös kuljettaja on tunnistettava kuvasta.Valvontaa yleensä pareittainAutomatisoitu työnkulku mahdollistaisi kameran työskentelyn ilman ihmistä, mutta Hannu Aholan mukaan valvontayksikössä työskentelee lähes poikkeuksetta myös kaksi poliisia.– Toinen edessä ja toinen takana. Yksinkin pärjäisi, mutta yleensä ollaan liikkeellä pareittain. Jos tulee kiireellinen hälytys, keskeytetään liikenteenvalvonta ja vaihdetaan tehtävää. Jos valvontaa tehdään yksin, ei kiirreelisiin tehtäviin vastaaminen onnistu.Epäselviä tapauksia ei sakotetaAutomaattivalvonta liikkuvassa yksikössä perustuu tutkan mittaamaan nopeuden ylitykseen. Kameratolppa valvoo nopeutta tienpintaan asennettujen metallisilmukoiden välittämän tiedon avulla. Tutkaa ei tolpassa ole. Talvipakkasilla tolppaa lämmitetään. Myös kamera-autossa on lämpimät oltavat, sillä huurtuneen takalasin läpi kuvaaminen ei onnistu.Salama automaattivalvonnassa auton ylittäessä sallitun nopeuden. Autoilijan eduksi mitatusta nopeudesta tehdään 3 km/h vähennys ennen sakotuspäätöstä. Näin varmistetaan, että mittalaitteissa ei ole heittoa. Varmistaminen ei oikeastaan olisi tarpeen, mutta vähennys tehdään silti. Vain selvät ylinopeustapaukset sakotetaan. Pienestä ylityksestä seuraa huomautus ja epäselvät tapaukset jätetään suosiolla sakottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyris kamerayksikköPerinteiset peltipoliisit päivystävät tieosuuttaa kiinteästi. Automaattilvalvontaa siirretään tarpeen mukaan joustavasti koko poliislaitoksen vastuualueella. Itä-Uudenmaan polisiilaitoksella on käytössään kaksi autoon rakennettua kamerayksikköä. Perinteisiä peltipoliiseja on runsaammin, mutta kaikissa tolpissa ei ole kameraa. Kyse on kustannuksista.– Tarkkaa hintaa kamerayksikölle ei ole kerrottu, mutta 30 000 ja 40 000 euron välissä se on, Ahola kertoo.Teksti ja kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella