5.2.2016 Liikenne Välähtikö? Tältä näyttää poliisin liikkuva kameravalvontayksikkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tienpientareelle pysäköity pakettiauto kätkee sisäänsä tutkan ja kameran. Poliisin liikkuva kameravalvontayksikkö valvoo nopeutta tehokkaasti ja tarkasti. Liikenneturvallisuusvaikutus jakaa mielipiteitä. Aamuruuhkassa sillan alle varjoon pysäköity pakettiauto ei herätä huomiota ennnen välähdystä. Edessä ajava auto jarruttaa voimakkaasti ja sama on tehtävä myös itse. Salama ei välähdä uudestaan. Kolmen auton letkasta ensimmäinen nappasi pikavoiton, kaksi seuraavaa selvisivät jarrutuksella ja säikähdyksellä. Vauhtia oli hieman liikaa, mutta vain hieman.Poliisin liikkuva kamerayksikkö on tehokas työväline liikennevalvontaan, mutta se suoriutuu vain yhdestä tehtävästä. Juuri tästä syystä automaattivalvonta jakaa mielipiteitä. Pelkkä nopeus ei ole liikenneturvallisuuden kannalta ratkaiseva tekijä, mutta kone ei osaa katsoa laajempaa kokonaisuutta. Siksi moni kaipaisi pientareelle automaattisen kamerayksikön sijaan perinteistä poliisipartiota.Malmin poliisitalon autohalliin pysäköity valvontayksikkö on kompakti pakkaus. Takalasin tummia verhoja vasten näkyy tutka, kamera ja salamalaite, jos katsoo oikein tarkasti. Muuten valvontayksikkö ei herätä minkäänlaista huomiota. Niin on tarkoituskin. Valvontaa tehdään huomaamattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompakti pakkausVanhenpi konstaapeli Hannu Ahola avaa pakettiauton takaluukun. Aivan takalasin takana on kamerayksikkö ja tehokas salamalaite, joka valaisee jopa auton sisätilat kahden kaistan päähän. Kameravalvonnassa oleellista on tunnistaa auton lisäksi myös kuljettaja. Siksi salamavalon apu on tarpeen.Pakettiauton takaosassa on kaksi lisäakkua. Yksi kameralle ja yksi salamalle. Takaosaan on rakennettu myös pieni toimistopiste. Kameran kuvaama materiaali kiertää tietokoneen kautta ja valvontaa tekevä poliisi kirjaa havainnot myös omaan kirjanpitoonsa. Se on ajamisen lisäksi ainoa "käsityötä" vaativa vaihe automaattisessa kameravalvonnassa liikkuvalla yksiköllä.Liikennevirtaa valvotaan täysin automaattisesti. Kuvauspäätöksen tekee tutka, kuvan ottaa kamerayksikkö ja kuvat tallentuvat kovalevylle, josta ne siirretään asemalla eteenpäin tarkempaa tutkimusta ja sakotusta varten. Auton lisäksi myös kuljettaja on tunnistettava kuvasta.Valvontaa yleensä pareittainAutomatisoitu työnkulku mahdollistaisi kameran työskentelyn ilman ihmistä, mutta Hannu Aholan mukaan valvontayksikössä työskentelee lähes poikkeuksetta myös kaksi poliisia.– Toinen edessä ja toinen takana. Yksinkin pärjäisi, mutta yleensä ollaan liikkeellä pareittain. Jos tulee kiireellinen hälytys, keskeytetään liikenteenvalvonta ja vaihdetaan tehtävää. Jos valvontaa tehdään yksin, ei kiirreelisiin tehtäviin vastaaminen onnistu.Epäselviä tapauksia ei sakotetaAutomaattivalvonta liikkuvassa yksikössä perustuu tutkan mittaamaan nopeuden ylitykseen. Kameratolppa valvoo nopeutta tienpintaan asennettujen metallisilmukoiden välittämän tiedon avulla. Tutkaa ei tolpassa ole. Talvipakkasilla tolppaa lämmitetään. Myös kamera-autossa on lämpimät oltavat, sillä huurtuneen takalasin läpi kuvaaminen ei onnistu.Salama automaattivalvonnassa auton ylittäessä sallitun nopeuden. Autoilijan eduksi mitatusta nopeudesta tehdään 3 km/h vähennys ennen sakotuspäätöstä. Näin varmistetaan, että mittalaitteissa ei ole heittoa. Varmistaminen ei oikeastaan olisi tarpeen, mutta vähennys tehdään silti. Vain selvät ylinopeustapaukset sakotetaan. Pienestä ylityksestä seuraa huomautus ja epäselvät tapaukset jätetään suosiolla sakottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyris kamerayksikköPerinteiset peltipoliisit päivystävät tieosuuttaa kiinteästi. Automaattilvalvontaa siirretään tarpeen mukaan joustavasti koko poliislaitoksen vastuualueella. Itä-Uudenmaan polisiilaitoksella on käytössään kaksi autoon rakennettua kamerayksikköä. Perinteisiä peltipoliiseja on runsaammin, mutta kaikissa tolpissa ei ole kameraa. Kyse on kustannuksista.– Tarkkaa hintaa kamerayksikölle ei ole kerrottu, mutta 30 000 ja 40 000 euron välissä se on, Ahola kertoo.Teksti ja kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija