6.2.2018 Ajoneuvot Valkoisen helvetin tulos: Nokian Hakkapeliitta R3 on pyöreä paketti kotimaista talvirengasosaamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuteen nastattomaan Nokian Hakkapeliitta R3 –talvirenkaaseen tutustuttiin vertailemalla sitä nastarenkaisiin sekä Keski-Euroopan kitkarenkaisiin. Edessä aukeaa kenties yli kilometrin mittainen suora. Olemme Nokian Renkaiden talvitestikeskuksessa, jota yhtiö itse nimittää Valkoiseksi helvetiksi. Meille vieraille se on enemmänkin 700 hehtaaria valkoista paratiisia: pelkkiä jää- ja lumiratoja. Alueella on yhteensä yli 30 testirataa, millä renkaat saadaan erilaisiin ääritilanteisiin.Alueen nimi pitänee paikkansa, jos asiaa katsoo paikallisten näkökulmasta. Talvirenkaiden kehitys on rankkaa työtä. Ilman pitkiä päiviä konemaisesti ajettavia rengaskokeita tai lukemattomia tunteja vankkaan kokemukseen perustuvaa tuntumatestaamista ei talvirengasmarkkinoilla menestystä synny. Marras-toukokuun välillä täällä testataan 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLappi on vertaansa vaillaMoottori on saapunut Ivalon seudulle tutustumaan uuteen nastattomaan Hakkapeliitta R3 -talvirenkaaseen. Pitkällä testisuoralla on edessä pujottelua ja jarrutuskoe kiillotetulla jäällä, karhennetulla jäällä ja kovalla lumipinnalla.Ennen käsittelyrataa renkaalla on jo ajettu Saariselän seesteisissä maisemissa vähemmän seesteisillä Audi RS 5:lla. Erikoisauton alla on vaikea tehdä merkittäviä havaintoja, mieleen jää lähinnä merkinnät ”jösses, että Audin 4,2-litrainen vaparikasi on yhä upea moottori” ja ”Lapissa pitäisi käydä useammin”.Valkoisessa helvetissä renkaista saa paljon enemmän irti. Nokian Renkaat on ratkaissut rengasjulkaisuja ikuisesti vaivaavan ongelman – aiheesta on hyvin vaikea kirjoittaa ilman vertauskohtaa – tarjoamalla kolme identtistä Volkswagen Golfia, joissa alla ovat uusien Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaiden lisäksi Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat ja WR D4 -kitkat keskieurooppalaisille markkinoille.Mustasta ja pyöreästä haluttavaksi tuotteeksiUusi Hakkapeliitta R3 on nimensä mukaisesti seuraaja Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaalle.Valmistajan mukaan uutuus on edeltäjänsä tasolla hallittavuudessa märällä asvaltilla sekä mukavuudessa ja melutasossa. Lumipidossa ja talviolojen ajettavuudessa rengas on parantunut hieman, mutta märkäjarrutuksessa ja erityisesti vierintävastuksessa, kuivahallittavuudessa ja jääpidossa on tapahtunut merkittävää kehitystä.Nokian Renkaat hallitsee markkinoinnin: mustina ja pyöreinä renkaat ovat huippukuiva aihe, mutta mielenkiinto kasvaa huomattavasti, kun uutuusrenkaan suorituskyvyn takaa Arctic Sense Grip Concept. Urheiluvälineiden tapaan nimetty teknologia kokoaa alleen renkaan tärkeimmät ominaisuudet: leveän ja jäykän keskiuran ympärille rakentuva rengaskuvio, lamellien kolmiulotteinen muotoilu ja kumiseoksessa käytettävät jäähän pureutuvat kovat mikropartikkelit nimeltä Cryo Crystal 3.Myönnetään pois, kyllä talvirenkaat muuttuvat seksikkäämmiksi, kun pelkän mustan ja pyöreän sijaan ostaa Cryo Crystaleita.Talvirenkaiden suorituskyky riippuu merkittävästi hyvin pienistä ja jopa näkymättömistä yksityiskohdista. Pintakuvioon kätketyt detailit auttavat ehkäisemään vesiliirtoa siirtämällä vettä tai parantavat kiihdytyspitoa raapimalla lunta sivuun.Näkymättömin tekijä on tietysti kumiseos ja sen alle kätkeytyvä renkaan runko. Esimerkiksi Hakkapeliitta R3:n märkäpitoa ja vierintävastusta on parannettu käyttämällä seoksessa paljon piioksidia eli silikaa. Silikan käyttämisellä on kääntöpuolensa: materiaali on paitsi kallista, se toimii myös hioma-aineena, mikä aiheuttaa rengastehtaan tuotantolaitteiden kulumista.Kolme talvirengasta, yksi rataMutta palataan testiradalle. Aloitan keskieurooppalaisella kitkarenkaalla, joiden sopimattomuudesta Suomen talveen niin kovasti varoitellaan. WR D4 -renkain Golf etenee kiillotetulla jäällä hallittavasti, mutta reagoi ohjausliikkeisiin viiveellä ja epätarkkuudella. Jarrutuskokeessa lukkiutumaton jarrujärjestelmä raksuttaa, vaikka talvikenkä on vasta lähestymässä jarrupoljinta. Liukkauden tuntu on vahvasti läsnä, mutta kyllä Golfin kyyti silti hidastuu. Karhealla jäällä tilanne paranee: vauhdit ovat yhä maltillisia, mutta Volkswagenin keula reagoi ohjausliikkeisiin tarkemmin. Lumella käytös on jo varsin normaalin talvirenkaan tuntuista. Ilman vertailukohtaa olisi vaikea sanoa, ovatko auton alla keskinkertaiset pohjoismaiset kitkarenkaat vaiko Keski-Euroopan mallit. Kyllä näillä pärjäisi, jos ei ikinä joutuisi arvaamattomaan tilanteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättävän iso eroSeuraavan Volkswagenin alla pyörivät uudet Hakkapeliitta R3:t. Kiillotetulla jääpinnalla eron Keski- ja Pohjois-Euroopan kitkarenkaassa huomaa heti tarkempana reagointina ohjaukseen, ja hidastuvuudessakin on selvä ero. Edelleen ajaminen vaatii ennakointia ja rauhallisia otteita, mutta pidemmänkään matkan taittaminen näissä olosuhteissa ei söisi hermoja.Karhealla jäällä Hakkapeliitta R3 pääsee jo mukavuusalueelleen, ajamiseen tulee ryhtiä. Kovalla lumella kitkat ovat parhaimmillaan: Golfin kaikki neljä pyörää tekevät töitä auton pujotellessa keiloja.Viimeisenä vuorossa ovat Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat. Luonnollisesti kiillotetulla jäällä nastojen vaikutus on suuri, mutta liukasta on näilläkin. Takapuolituntuma sanoo, että nastalliset Hakkapeliitta 9:t ovat kiillotetulla jäällä samanlainen hyppy, kuin Hakkapeliitta R3:t ovat Keski-Euroopan WR D4 -kitkarenkaista. Karhennetulla jäällä erot jäävät jo pieniksi. Nastat ovat edelleen liukkaalla jäällä voittamattomat, mutta nastattomien renkaiden kehityksen myötä nastaylivoima ei ole enää valtavan suuri.Jopa 21-tuumaisinaNokian Hakkapeliitta R3 ja katumaastureille tarkoitettu sisarversio Hakkapeliitta R3 SUV saapuvat markkinoille yhteensä 131 koossa. Hakkapeliitta R3 on tarjolla 14–21 tuumaisina (175/65 R14 – 245/35 R 21) ja aramid-kuituisilla sivupinnoilla vahvistettu R3 SUV 16–21-tuumaisina (215/70 R16–315/40 R21). Koko rengasvalikoima on saatavilla syksystä 2018 alkaen.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Nokian Renkaat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa