17.10.2016

Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17

Valtra T234

Leikkimielisessä parivertailussa on virtuaalinen Valtran T-sarjalainen vastaan oikea traktori.

Odotetun maatilasimulaattori Farming Simulatorin uusin julkaistaan ensi viikolla (25. päivä lokakuuta) PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Julkaisun lähestymisen kunniaksi pelin maahantuoja PAN Vision järjesti lehdistötilaisuuden espoolaisessa maatalouskonemyymälässä. Syykin on yksinkertainen: monien uudistusten joukossa Farming Simulator 17 tuo peliin entistä laajemman traktorivalikoiman, josta löytyy myös kotimainen Valtra!

Valtra Farming Simulator 17

Pelissä tehtävänä on vaatimattomasti hallinnoida maatilaa, päättäen eri peltojen käytöstä, karjan kasvatuksesta sekä tietysti valtaisan maatalouskonevalikoiman ylläpidosta. Kehittäjä GIANTS Software kehuskeleekin, että yli 75 valmistajan valikoimista löytyy reippaat 250 maatalouskonetta, aina Fendtistä Stihliin. Valtran lisäksi suomalaisuutta edustavat Ponssen metsäkoneet. Lisäksi uutena ajettavana on juna ja tasa-arvo on saapunut myös maanviljelyyn: oman hahmon lisäksi myös työntekijöiden sukupuolen voi päättää vapaasti.

Vaikka Valtran traktorit ovat Farming Simulatorissa hiukan kalliimmasta päästä, pääsee oman T-sarjalaisen rattiin melko nopeasti leasingin ansiosta. Ohjaamo on mallinnettu ihailtavan tarkasti, vaikka suurin osa työnteosta sujuukin sormivoimistelemalla peliohjaimen kanssa ilman varsinaista tietoa traktorilla ajamisesta.

Valtra Farming Simulator 17

Samassa yhteydessä oli mahdollisuus kokeilla isolla nykytraktorilla ajamista. Valtra T234 Versu on melkoinen ajoelämys jopa useimpiin urheiluautoihin verrattuna. 7,4-litrainen rivikutonen tuottaa maksimissaan asialliset 250 hevosvoimaa, mutta työ tehdään väännöllä: lisäteholla käytössä onkin pyöreät 1 000 newtonmetriä vimmaa!

Myös vaihteistossa on opettelemista: neljä aluetta ja viisi vaihdetta tarkoittaa yhteensä 20 vaihdetta – jotka toimivat molempiin suuntiin. Lisäksi käytössä on vielä 10 alennusvaihdetta oikeasti tiukkoihin tilanteisiin, joten jokaiseen tilanteeseen on kyllä vaihde, kunhan sen vain löytää. Onneksi T-sarjan sähköisesti ohjattu hydrauliikka on apuna ja PowerShift-vaihderobotti hoitaa kytkimen käytön itse, kunhan kuljettaja muistaa hiukan avustaa liikkeellelähdöissä.

Versu-vaihteiston konsoli sisältää jo monia nykyautoja enemmän nappeja, mutta tärkein on oranssi vaihdevipu. Napeilla hallitaan aluetta, liikkeillä vaihdetta.

Keskittymiskyky on kovilla, kun yrittää muistaa kaikki äsken kerrotut asiat. Ohjauslaitteet muistuttavat paljon henkilöautoa – mutta eroja löytyy silti riittävästi. Teknisten yksityiskohtien kysyminen täytyy kuitenkin unohtaa.

Valtra T234

Kun liikkeelle on lopulta päästy, käyttäytyy Valtra lempeän jättiläisen tavoin.  Ylhäältä on hyvä näkyvyys useimpiin suuntiin ja isolla ajoneuvolla on oma vääjäämätön rauhansa. Ohjaus on kuitenkin poikkeus: yllättävän ketteryyden lisäksi ratin keveys tuntuisi olevan peräisin pienestä kaupunkiautosta.

Valtra T234
Ohjauspyörän kulmaa muutetaan usein kätevyyssyistä, joten sille on piilotettu oma poljin kaasu- ja jarrupoljinten väliin (ei juurikaan näkyvissä). Oranssi on kaasupoljin.

Pikkuruisen lenkin jälkeen fiilikset ovat korkealla: hauskan ajokokemuksen lisäksi jossain kaukana voi kuulla sisäisen pikkupoikansa hihkuvan riemusta.

Vaikka videopelistä on helpompi päästä nauttimaan, on aidossa traktorissa täysin oma tunnelmansa. Onneksi virtuaali-Valtran mukana saapuvat myös pellot, joilla pääsee mekastamaan sielunsa kyllyydestä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat