11.3.2018 Ajoneuvot Varttimailin paholainen: 840 hevosen Dodge Challenger SRT Demon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta miksi ihmeessä Geneven autonäyttelyssä oleva Dodge Challenger SRT Demon on nostettu eturenkaistaan ilmaan? Viime vuosina Dodge on muistuttanut niistä vanhoista hyvistä ajoista SRT Hellcat -malleillaan, joissa 6,2-litraisen Hemi V8:n ja mekaanisen ahtimen avulla katuauto on varustettu sangen riittävällä 707 hevosvoiman teholla.Mutta miksi tyytyä numerolla 7 alkavaan teholukemaan kun 8 on enemmän? Niinpä arkistosta kaivettiin Hellcatin kaveriksi toinenkin legendaarinen mallinimi, Demon. Samalla 6,2-litrainen Hemi sai lisää höökää, sillä ahdin, männät, kanget, venttiilikoneisto ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä uusittiin, jotta moottori jaksaisi enemmän. Lopputuloksena on jo järjettömät 840 hevosvoimaa ja 1 044 newtonmetriä vääntöä.Eikä tässä vielä kaikki! Dodge on varustanut Challenger SRT Demonin koko armeijalla ominaisuuksia, jotka yltävät tuotantoautojen ennätyksiin. Vai miltä kuulostaa ennätys esimerkiksi konepellin ilmaskuupin koossa (291 cm²) tai kiihtyvyyden voimassa (1,8 g)? Järjettömien tehojen lisäksi Demonissa on karsittu painoa muun muassa poistamalla muut istuimet (joskin ne voi lisätä takaisin yhdellä taalalla per istuin), karsimalla parkkitutka, vaihtamalla vanteet ja pyöränpultit, luopumalla ohjausakselin sähkösäädöstä... Toisaalta yhtälöön on lyöty lisää rautaa vastaamaan riittävästä jäähdytyksestä ja siitä, että voimalinja pystyy ja kestää maksimaaliset lähdöt.Mielenkiintoista Demonissa on sen järjettömän moottorin lisäksi mahdollisuus varustaa auto Nitto NT05R 'drag radial' kiihdytysrenkailla, jälleen ensimmäisenä tuotantoautona. Tiukan paikan tullen keulan painoa voidaan vähentää vielä vaihtamalla autoon kapeat eturenkaat. Kun kaikki nupit ovat kaakossa ja lukuisat järjestelmät transbrakesta alkaen pääsevät näyttämään kyntensä, on lopputuloksena 0–97 km/h 2,3 sekunnissa. Varttimaili taittuu 9,65 sekunnissa loppunopeudella 225,3 km/h.Ehkä shokeeravinta Dodge Challenger SRT Demonissa on vielä eräs sen ennätyksistä tuotantoautojen maailmassa. Guinnessin varmistamassa maailmanennätyksessä Demon nosti eturenkaansa ilmaan peräti 89 senttimetrin matkalla täyttä häkää lähdettäessä. Keuliva tuotantoauto katukäyttöön 68 440 eurolla. God bless America.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä