11.3.2018 Ajoneuvot Varttimailin paholainen: 840 hevosen Dodge Challenger SRT Demon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta miksi ihmeessä Geneven autonäyttelyssä oleva Dodge Challenger SRT Demon on nostettu eturenkaistaan ilmaan? Viime vuosina Dodge on muistuttanut niistä vanhoista hyvistä ajoista SRT Hellcat -malleillaan, joissa 6,2-litraisen Hemi V8:n ja mekaanisen ahtimen avulla katuauto on varustettu sangen riittävällä 707 hevosvoiman teholla.Mutta miksi tyytyä numerolla 7 alkavaan teholukemaan kun 8 on enemmän? Niinpä arkistosta kaivettiin Hellcatin kaveriksi toinenkin legendaarinen mallinimi, Demon. Samalla 6,2-litrainen Hemi sai lisää höökää, sillä ahdin, männät, kanget, venttiilikoneisto ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä uusittiin, jotta moottori jaksaisi enemmän. Lopputuloksena on jo järjettömät 840 hevosvoimaa ja 1 044 newtonmetriä vääntöä.Eikä tässä vielä kaikki! Dodge on varustanut Challenger SRT Demonin koko armeijalla ominaisuuksia, jotka yltävät tuotantoautojen ennätyksiin. Vai miltä kuulostaa ennätys esimerkiksi konepellin ilmaskuupin koossa (291 cm²) tai kiihtyvyyden voimassa (1,8 g)? Järjettömien tehojen lisäksi Demonissa on karsittu painoa muun muassa poistamalla muut istuimet (joskin ne voi lisätä takaisin yhdellä taalalla per istuin), karsimalla parkkitutka, vaihtamalla vanteet ja pyöränpultit, luopumalla ohjausakselin sähkösäädöstä... Toisaalta yhtälöön on lyöty lisää rautaa vastaamaan riittävästä jäähdytyksestä ja siitä, että voimalinja pystyy ja kestää maksimaaliset lähdöt.Mielenkiintoista Demonissa on sen järjettömän moottorin lisäksi mahdollisuus varustaa auto Nitto NT05R 'drag radial' kiihdytysrenkailla, jälleen ensimmäisenä tuotantoautona. Tiukan paikan tullen keulan painoa voidaan vähentää vielä vaihtamalla autoon kapeat eturenkaat. Kun kaikki nupit ovat kaakossa ja lukuisat järjestelmät transbrakesta alkaen pääsevät näyttämään kyntensä, on lopputuloksena 0–97 km/h 2,3 sekunnissa. Varttimaili taittuu 9,65 sekunnissa loppunopeudella 225,3 km/h.Ehkä shokeeravinta Dodge Challenger SRT Demonissa on vielä eräs sen ennätyksistä tuotantoautojen maailmassa. Guinnessin varmistamassa maailmanennätyksessä Demon nosti eturenkaansa ilmaan peräti 89 senttimetrin matkalla täyttä häkää lähdettäessä. Keuliva tuotantoauto katukäyttöön 68 440 eurolla. God bless America.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä