15.2.2023 Ajoneuvot Vene 23 ja kolme hyvin erilaista sähkövenettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen veneily on ilmiönä vasta lapsenkengissä, mutta venemessuilta löytyi sopivasti kolme suunnilleen samankokoista, ja silti hyvin erilaista esimerkkiä sähköllä kulkevasta huviveneestä. Paperilla vertailtavana ovat kantosiivillä kulkeva Candela C-8, leppoisa Primeur 700 Tender sekä vesipeto Axopar 25. Sähköveneeseen liittyvät samat haasteet kuin vaikkapa sähköautoon, ja jos mahdollista, vieläkin korostetummin. Sähkövene ei tee kilowattitunneista kilometrejä samalla tavalla, kuin sähköauto, minkä todistaa Candela C-8. Täyssähköisessä ruotsalaisuutuudessa on Polestar 2 -sähköauton akusto, mutta toimintamatkaa vain hieman yli sata kilometriä.Sähköveneelle hieman yli sata kilometriä on silti huiman paljon. Kuten veneen aiemmin esitelleessä artikkelissa kävi ilmi, Candela C-8 hyödyntää tietokoneohjattuja kantosiipiä minimoidakseen veden vastuksen, ja pystyykin saavuttamaan melko huomattavalla kulkunopeudella valmistajansa mukaan jopa 80 prosenttia verrokkisähköveneitä paremman energiatehokkuuden.Paras nopeus on 22 solmua, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa, kuivan maan yksiköillä vastaavasti 40 km/h vauhdissa 105 kilometriä. Kantosiipiensä ansiosta C-8 on myös poikkeuksellisen hiljainen plaanaaviin pikaveneisiin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPrimeur 700 Tender rauhalliseen menoonEsimerkki numero kaksi ei ole syntynyt sähköveneeksi, mutta maahantuoja Tapimer Oy on muokannut siitä myös tämän täyssähköisen version. Puolassa valmistettava 700 Tender on tyypiltään hyvin perinteikäs avofiskari, jollaiset olivat tyypillisesti ennen vanhaan mahonkisia. Huviveneen lisäksi tällaista venettä voidaan pitää myös yhteysveneenä, jos liikutaan esimerkiksi saaresta mantereelle.Sähköversiossa on kannen alle sijoitettu Bell Marinen 20 kilowatin sähkömoottori, jonka 123 newtonmetrin vääntömomentti vastaa valmistajan mukaan 45 hevosvoiman meridieselmoottoria. Veneen laskettu runkonopeus on 5,8 solmua eli karkeasti 10 kilometriä tunnissa. Vauhti ei päätä huimaa, mutta sehän ei tässä venetyypissä tarkoitus olekaan. Avofiskarit on tarkoitettu rauhalliseen menoon, jossa veneilystä nautiskellaan.Virtalähteenä veneessä on 4 kappaletta 400 ampeeritunnin akkuja, yhteiskapasiteetiltaan 20 kilowattituntia. Tätä voidaan verrata Polestar 2:n akustoon, joka on 78-kilowattituntinen. Primeurille ilmoitetaan toiminta-ajaksi 5 - 6 tuntia mainitulla 5,8 solmun nopeudella. Tällä perusteella sähköiseksi toimintamatkaksi voisi laskea 50 - 60 kilometriä. Akkua voi ladata myös 1,8 kilowatin aggregaatilla. Tyhjästä täyteen akut latautuvat noin 8 - 10 tunnissa.Primeurissa sähkömoottorin huoltokohteet ovat hyvin esillä - ja niitähän on vähemmän kuin polttomoottorissa.Vene on hieman vajaat 7 metriä pitkä ja painaa 1 300 kiloa. Päiväveneestä löytyy mukava U:n muotoinen sohva, josta saa tyynyineen tarvittaessa myös vuoteen. Penkkien alla on hyvät säilytystilat ja veneestä löytyy integroitu uimataso. Lisävarusteluettelo pitää sisällään muun muassa pöydän, jääkaapin, sivukeulapotkurin sekä täyden kuomun.Axopar 25 kyltymättömään vauhdinnälkään - ja mukavuuksiinJos Candela otti hyödyn irti kantosiivistään ja Primeur rauhallisuudestaan sekä keveydestään, Axopar lataa kaiken täyteen.Suomalainen venevalmistaja Axopar on lyöttäytynyt yhteen norjalaisen sähköisten venemoottoreiden valmistajan Evoyn kanssa uutta sähkövenettä varten. Toisin kuin Candelassa ja Primeurissa, Axoparissa on perämoottori. Se ei kuitenkaan ole mikä tahansa perämoottori, vaan maailman ensimmäinen 300-hevosvoimainen sähköperämoottori. Evoy Storm on tällä hetkellä norjalaisvalmistajan tehokkain sähköperämoottori. 300 hevosvoiman eli 225 kilowatin lisäksi Storm tuottaa 550 newtonmetrin vääntömomentin. Moottori painaa 270 kiloa, eli lähes kilolleen saman verran, kuin Mercuryn 300-hevosvoimainen dieselperämoottori 4,6-litraisella V8:lla.Evoy Stormiin yhdistettynä 25 jalan Axopar T-topilla on melkoinen vesipeto. Prototyypillä on saavutettu koeajoissa jopa 50 solmun nopeus, mikä vastaa peräti noin 90 kilometriä tunnissa. Taloudellisemmalla mutta silti tuntuvalla 25 solmun nopeudella Axopar 25:lle lupaillaan 25 meripeninkulman eli noin 46 kilometrin toimintamatkaa. Sähkömoottori ottaa vastaan 800 voltin jännitettä. Virtalähteenä toimii kaksi Kreiselin 63 kilowattitunnin akkua, jotka voidaan ladata täyteen jopa tunnissa.Solakan veneen pituus on 8 metriä, ja päiväkannen alle mahtuu vielä monia mukavuuksia. Sieltä löytyvät yöpymismahdollisuudet, WC, suihku, lavuaari sekä jääkaappi.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Kipparilehti, Powerboat.world Kuvat: Benjamin Helander, Jari Saarentaus, Axopar, Candela Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla