16.2.2024

Vene 24 Båt: stealthina plaanaten Viva-sähkövesijetillä

Suomalainen Viva Electric Jets lanseerasi venemessuilla näyttävän, ajossa nollapäästöisen vesijetin.

Viime vuosina olemme saaneet nähdä täyssähköisiä näkemyksiä jos jonkinlaisista moottoroiduista kulkupeleistä. Sähköautojen lisäksi on muun muassa sähkömoottoripyöriä ja sähköveneitä. Nyt on myös sähkövesijettejä.

Suomalaisen Viva Electric Jetsin lähestymistapa sähkövoimalla kulkevaan vesijettiin alleviivaa sen polttomoottorista vastinetta äänettömämpää kulkua. Jetin biokomposiiteista rakentuvan katteen muotoiluun on löydetty inspiraatiota mistäpä muustakaan, kuin tutkassa näkymättömien stealth-hävittäjien maailmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 50 solmua saavutettavissa

Vivan sähköjetistä tarjotaan kahta erilaista versiota. On kesympi Viva Cruizer ja sitten on räyhäkkäämpi Viva GT. Pähkinänkuoressa versioilla on noin 70 kilowatin ja 15 solmun ero. Molemmissa on nimittäin sama 27 kilowattitunnin akusto ja samanlainen 4 metrin pituinen ja 140 sentin levyinen runko. Molemmista löytyy myös muhkea 500 litran vesitiivis tavarasäiliö. Kantavuutta jeteillä on 200 kiloa, ja omamassaa puolestaan 440 - 470 kiloa.

Sähköisen vesisuihkupropulsiojärjestelmän toimittaa Vivalle härmäläinen Alamarin-Jet. Cruizerissa se on noin 60 kilowatin tehoinen, kun taas GT:stä irtoaa yli tuplat, 130 kilowattia. Cruizerin huippunopeus on ainakin 35 solmua eli 65 kilometriä tunnissa, ja GT:llä pääsee vastaavasti jopa 50 solmua eli hurjat 93 kilometriä tunnissa.

Eco-ajotilassa (ei siis todellakaan 50 solmun nopeudessa) kummallekin jettimallille luvataan 50 kilometrin toimintamatka tai vastaavasti kahden tunnin toiminta-aika. Pikalatauksella akun luvataan täyttyvän tunnissa 80 prosentin tasolle, mutta hitaammalla vaihtovirralla lataus vie 20 tuntia.

Alkaen 39 500 euroa

Vivan sähkövesijetit ovat nyt ennakkotilattavissa. Ennakkovaraus maksaa 1 000 euroa, ja jetin alkaen-hinnaksi kerrotaan 39 500 euroa. Hinta on toki paljon vesijetistä, ja jotakuinkin 15 000 euroa enemmän kuin esimerkiksi Yamahan, Kawasakin tai Sea-doon polttomoottoristen huippumallien pyyntihinnat.

Vivan sähkövesijetin ominaisuuksia on kuitenkin todella vaikea suoraan verrata polttomoottorisiin vastineisiinsa, ja siksi hintaakin on vaikea suhteuttaa niihin. Yksi asia lienee kuitenkin varma. Polttomoottoriset vesijetit eivät nimittäin ole erityisen tunnettuja hiljaisuudestaan, joten sähköisellä mallilla on aika lailla tuhannen taalan paikka puhdistaa lajinsa mainetta siltä osin.

Vivan sähkövesijettiä esitellään venemessujen osastolla 1b10. Vene 24 Båt on käynnissä aina sunnuntaihin 18. helmikuuta asti.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Viva Electric Jets

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat