16.2.2024 Ajoneuvot Vene 24 Båt: stealthina plaanaten Viva-sähkövesijetillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen Viva Electric Jets lanseerasi venemessuilla näyttävän, ajossa nollapäästöisen vesijetin. Viime vuosina olemme saaneet nähdä täyssähköisiä näkemyksiä jos jonkinlaisista moottoroiduista kulkupeleistä. Sähköautojen lisäksi on muun muassa sähkömoottoripyöriä ja sähköveneitä. Nyt on myös sähkövesijettejä.Suomalaisen Viva Electric Jetsin lähestymistapa sähkövoimalla kulkevaan vesijettiin alleviivaa sen polttomoottorista vastinetta äänettömämpää kulkua. Jetin biokomposiiteista rakentuvan katteen muotoiluun on löydetty inspiraatiota mistäpä muustakaan, kuin tutkassa näkymättömien stealth-hävittäjien maailmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 50 solmua saavutettavissaVivan sähköjetistä tarjotaan kahta erilaista versiota. On kesympi Viva Cruizer ja sitten on räyhäkkäämpi Viva GT. Pähkinänkuoressa versioilla on noin 70 kilowatin ja 15 solmun ero. Molemmissa on nimittäin sama 27 kilowattitunnin akusto ja samanlainen 4 metrin pituinen ja 140 sentin levyinen runko. Molemmista löytyy myös muhkea 500 litran vesitiivis tavarasäiliö. Kantavuutta jeteillä on 200 kiloa, ja omamassaa puolestaan 440 - 470 kiloa.Sähköisen vesisuihkupropulsiojärjestelmän toimittaa Vivalle härmäläinen Alamarin-Jet. Cruizerissa se on noin 60 kilowatin tehoinen, kun taas GT:stä irtoaa yli tuplat, 130 kilowattia. Cruizerin huippunopeus on ainakin 35 solmua eli 65 kilometriä tunnissa, ja GT:llä pääsee vastaavasti jopa 50 solmua eli hurjat 93 kilometriä tunnissa.Eco-ajotilassa (ei siis todellakaan 50 solmun nopeudessa) kummallekin jettimallille luvataan 50 kilometrin toimintamatka tai vastaavasti kahden tunnin toiminta-aika. Pikalatauksella akun luvataan täyttyvän tunnissa 80 prosentin tasolle, mutta hitaammalla vaihtovirralla lataus vie 20 tuntia.Alkaen 39 500 euroaVivan sähkövesijetit ovat nyt ennakkotilattavissa. Ennakkovaraus maksaa 1 000 euroa, ja jetin alkaen-hinnaksi kerrotaan 39 500 euroa. Hinta on toki paljon vesijetistä, ja jotakuinkin 15 000 euroa enemmän kuin esimerkiksi Yamahan, Kawasakin tai Sea-doon polttomoottoristen huippumallien pyyntihinnat.Vivan sähkövesijetin ominaisuuksia on kuitenkin todella vaikea suoraan verrata polttomoottorisiin vastineisiinsa, ja siksi hintaakin on vaikea suhteuttaa niihin. Yksi asia lienee kuitenkin varma. Polttomoottoriset vesijetit eivät nimittäin ole erityisen tunnettuja hiljaisuudestaan, joten sähköisellä mallilla on aika lailla tuhannen taalan paikka puhdistaa lajinsa mainetta siltä osin.Vivan sähkövesijettiä esitellään venemessujen osastolla 1b10. Vene 24 Båt on käynnissä aina sunnuntaihin 18. helmikuuta asti.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Viva Electric Jets Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?