17.2.2025

Vene 25 Båt: Saxdor 340 GTWA – Messujen retkivene levittää siipensä

Kuva Benjamin Helander

Yksi venemessuilla palkituista veneistä on Saxdorin kookas uutuus, johon tilaratkaisut tuovat vieläkin isomman veneen tuntua.

"Saxdor 340 GTWA on näyttävä ja moderni ympärikuljettava ohjaushyttivene, jossa on runsaasti innovatiivisia ratkaisuja ja yksityiskohtia. Tilaratkaisu hyödyntää tehokkaasti sekä sisä- että ulkotilat, ja veneen hintakilpailukyky on omassa luokassaan erinomainen."

Noin kuuluivat raadin perustelut siitä, kun he valitsivat Saxdor 340 GTWA:n Messujen retki- ja/tai yhteysveneeksi Arronet 26 Surprisen ja Nordkapp Coupe 780:n ohi. Saxdorissa on kyse enemmänkin tasokkaasta huviveneestä, joten lienee parasta käyttää siitä puhtaasti titteliä Messujen retkivene.

Tämän saavutetun tittelin lisäksi Saxdor 340 GTWA oli finalistina European Power Boat of the Year 2025:ssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ytimessä tilaratkaisut

Suomalainen venevalmistaja Saxdor on venesuunnittelija Sakari Mattilan vuonna 2019 perustama. Mattilalla on taustallaan myös kaksi muuta tunnettua venemerkkiä, nimittäin Axopar ja Aquador, joiden nimistä Saxdor on kätevästi muodostettu. Oikeastaan kaikkia näitä veneitä yhdistävät omanlaisensa suunnitteluratkaisut, joiden ansiosta myös Saxdor 340 GTWA:n tilankäyttö on jopa poikkeuksellista.

Ensimmäisenä silmiinpistävänä ominaisuutena veneen hytti on läpikuljettavan sijaan ympärikuljettava, ensimmäisenä Saxdorin mallina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että veneen paapuurin puolelta hytin ohi voi kävellä perästä keulaan asti. Tyyrpuurin puolella etuavotilan sohva kuitenkin blokkaa kulun hytin ohi.

Saxdor 340 GTWA levittää valmistajalleen tyypilliseen tapaan siipensä eli kyljestä sähköisesti taittuvat sivuterassit lisäävät tarvittaessa tilaa sekä taka-avotilaan että hytin sivuovien kohdalle. Yhdessä reippaan kokoisten etu- ja taka-avotilojen kanssa nämä muodostavat 10,8 metriä pitkään ja 3,1 metriä leveään veneeseen varsin hyvin ulkotilaa.

Avaruuden tunne jatkuu myös ohjaushytissä, jossa lasipinta-alaa riittää kattoa myöden. Istumatilaa hytissä on ainakin kuudelle hengelle, ja vaikkapa sateen sattuessa jonkinlaisen kattauksen järjestäminen varmasti onnistuu sieltä löytyvälle pöydälle. Lisäksi avattava takalasi mahdollistaa niin haluttaessa melko välittömän keskusteluyhteyden taka-avotilan ja hytin välillä.

Kaksi hytin istuimista sijaitsevat veneen kojelaudan takana, ja kojelaudan hallintapaneelista löytyvät nykyaikaisesti reilunkokoiset lasinäytöt.

Ohjaushytin etupuolella, etuavotilan alla on keulakajuutta parivuoteineen, vaatekaappi sekä WC:kin sinne uumeniin upotettuna. Vaikkei ensinäkemältä uskoisi, veneessä on myös parivuoteellinen takakajuutta, osittain hytin takaosan ja taka-avotilan etuosan alle ujutettuna. Täten veneessä on jopa neljä vuodepaikkaa.

Kun jatketaan voimapuolelle, Saxdor 340 GTWA:n konetehohaarukka asettuu 400 ja 600 hevosvoiman välille. Saatavilla on kolme eritehoista voimapakettia, joista jokainen sisältää kaksi Mercuryn perämoottoria.

Kesyin vaihtoehto on Mercury V6 CMS 200 -pari, jolloin yhteisteho on 400 hevosvoimaa ja hintaa veneellä pyöreästi 212 000 euroa. Keskimmäinen vaihtoehto sisältää kaksi Mercury V6 CMS 225:tä, jolloin kokonaisteho nousee 450 hevosvoimaan ja veneen hinta noin 219 600 euroa. Tehokkain voimapaketti sisältää puolestaan kaksi Mercury V8 AMS 300:a, jolloin perushinta asettuu 232 200 euroon ja kokonaisteho jo 600 hevosvoimaan.

Veneen polttoainesäiliön tilavuudeksi kerrotaan 428 litraa, joten V8:nkin janoisuudesta huolimatta Messujen retkiveneellä pitäisi riittää toimintamatkaa ihan mukaviin retkiin. Tämän V8-vaihtoehdon yhteyteen on lisäksi saatavilla noin 23 000 euron edistyksellinen joystick-ohjausjärjestelmä.

Sitten vain veneilykautta kohti

10-päiväiset Vene 25 Båt -venemessut Helsingin Messukeskuksessa päättyivät eilen sunnuntaina 16. helmikuuta. Messut olivat kalaisammat kuin koskaan, ja myös venekattaus oli hyvin laajapohjainen. Messuilla nähtiin 67 500 kävijää, mikä oli jopa 10 000 enemmän kuin viimevuotisilla venemessuilla.

Seuraavaksi veneilykansa kääntääkin katseensa kohti itse veneilykautta 2025, ja sitä hetkeä, kun veneet saadaan ensi kertaa vesille.

Menemättä lainkaan asioiden edelle voi todeta, että seuraavan kerran veneilykansa kokoontuu Helsingin Messukeskukseen Vene 26 Båt -venemessujen myötä 6. - 15. helmikuuta 2026.

Lähteet: Saxdor, Messukeskus

Vene 25 Båt: näin toimii Volvo Pentan dieselsähköinen hybridivoimanlähde veneeseen

Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi

Vene 25 Båt: Boston Whaler 250 Outrage – Messujen avoveneenä palkittu ja kaiken lisäksi uppoamaton

Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin – tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa

Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu

Vene 25 Båt: Silver Condor Cabin – pitkästä pyrstöstä on hyötyä

Alle kaksi kuukautta starttiin: Vene 25 Båt on kalaisampi kuin koskaan

Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi

Toyota C-HR+

Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan

Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen

Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta

Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta

Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa

Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan

Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen

Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat