26.1.2022 Liikenne Venekauppa käy vilkkaasti – rekisteröimättömistä ei tarkkaa tietoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin osa ensirekisteröidystä vesikulkuneuvoista oli moottoriveneitä, mutta vesiskootterien suosio jatkui myös. Venekauppa on käynyt vilkkaana korona-aikana, kertoo Traficom. Vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin Suomessa vuonna 2021 yhteensä 5 167 kappaletta, eli vajaa 10 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Suurin osa ensirekisteröidystä vesikulkuneuvoista oli moottoriveneitä, mutta vesiskootterien suosio jatkui myös. Vesikulkuneuvon hankkineiden henkilöiden keski-ikä oli 50 vuotta, ja naisten osuus ostajista oli 13 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirkistyskäyttö kasvanutVesien virkistyskäyttö on kasvanut korona-aikana selvästi. Tämä on näkynyt myös vesikulkuneuvojen ensirekisteröinneissä.Vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin Suomessa viime vuonna yhteensä 5 167 kappaletta, eli vajaa 10 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.Moottoriveneet ovat suosituimpia rekisteröityjä vesikulkuneuvoja. Uusista rekisteröidyistä veneistä 71 prosenttia on moottoriveneitä. Venerekisterissä oli vuoden 2021 lopussa yhteensä 231 599 venettä, joista 88 prosenttia oli moottoriveneitä.Rekisteröityjen veneiden osuus on vajaa viidennes kaikista Suomen vesikulkuneuvoista, joita voidaan karkeasti arvioida olevan nyt yhteensä noin 1,3 miljoonaa. Suomi onkin asukaslukuun verrattu yksi maailman venetiheimmistä maista.Vesiskootterien suosi jatkuu– Uusia purjeveneitä myydään hyvin vähän, mutta ne ovat tästä huolimatta venerekisterin toiseksi yleisin venetyyppi. Vesikootterien suosio jatkuu edelleen vahvana, erityisasiantuntija Mika Idman kertoo.Vuonna 2021 vesikulkuneuvojen ensirekisteröinneissä lähes neljännes oli vesiskoottereita. Rekisterissä vesiskoottereita on jo lähemmäs 10 000. Suosituimmat merkit ensirekisteröinneissä olivat vuonna 2021 Sea-Doo, Buster ja Yamarin. Yleisin merkki on vesiskootterimerkki Sea-Doo, kaksi muuta suosikkia edustavat nopeita moottoriveneitä valmistavia merkkejä.Rekisteröintivelvoite koskee vähintään 5,5 metriä pitkiä purjeella tai moottorilla varustettuja vesikulkuneuvoja sekä kaikkia vesikulkuneuvoja, myös vesiskoottereita, joiden moottoriteho on vähintään 15 kW (n. 20,4 hv).Soutuveneitä, kajakkeja ja kanootteja ei tarvitse rekisteröidä. Veneen rekisteröinnin voi tehdä vapaaehtoisesti myös vaadittua pienempään tai pienempitehoiseen vesikulkuneuvoon.Vesikulkuneuvojen ensirekisteröintien määrä vuosina 2020 ja 2021Yhteensä 4 769 (2020) 5 167 (2021) Moottorivene 3 361 3 700 Vesiskootteri 1 272 1 276 Purjevene 21 22 Hydrokopteri 4 13 Ilmatyynyalus 2 7 Moottoripurjehtija 1 1 Muut 40 44Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeneily miesvaltainen harrastusVeneily yhä miesvaltainen harrastus – yritykset hankkivat suurempia vesikulkuneuvoja. Uusien veneiden ostajista noin 84 prosenttia on yksityishenkilöitä. Henkilöistä 13,2 prosenttia oli naisia, eli veneiden hankinta on edelleen melko miesvaltainen harrastus. Naisten osuus on kuitenkin noussut noin prosenttiyksikön verran edellisestä vuodesta.Uusien veneiden ostajien keski-ikä oli 50 vuotta. Ostajien ikä vaihtelee paljon vesikulkuneuvon tyypin mukaan. Esimerkiksi vesiskootterin ostajan keski-ikä oli 42 vuotta, kun taas purjeveneen ostaneiden keski-ikä oli 54 vuotta.Vuonna 2021 ensirekisteröityjen veneiden koossa tai tehossa ei ole tapahtunut mainittavaa muutosta verrattuna edelliseen vuoteen. Ensirekisteröityjen veneiden keskimääräinen pituus oli 5,1 metriä ja keskimääräinen koneteho 66 kW (mediaani).Noin 16 prosenttia uusista veneistä rekisteröitiin yritysten nimiin. Yrityksille hankitut vesikulkuneuvot ovat pääasiassa suurempia ja tehokkaampia yksityishenkilöiden hankkimiin kulkuneuvoihin verrattuna. Tämä ilmiö korostuu erityisesti purjeveneissä, joissa eroa keskimääräisessä veneen pituudessa oli lähes kolme metriä.– Vesiskoottereiden osalta tilanne oli kuitenkin päinvastainen. Yksityishenkilöt hankkivat hieman suurempia ja tehokkaampia kulkupelejä kuin yritykset, Idman kertoo. Rahoitusyhtiöt on jätetty tarkastelusta pois, jotta nähtäisiin paremmin yritysten omaan käyttöön tehdyt hankinnat.Rekisteröityjä vajaa viidennes vesikulkuneuvoistaSuomi on yksi maailman venetiheimmistä maista. Ihan tuoretta tilastoa ei ole, mutta vuosien 2004 ja 2016 selvitysten välillä tapahtunut vesikulkuneuvojen määrän kehitys antaa aiheen Suomessa olevan nykyisin kaikkiaan noin 1,3 miljoonaa vesikulkuneuvoa. Niistä on rekisterissä 231 599 kappaletta.Rekisteröintivelvoite koskee vähintään 5,5 metriä pitkiä purjeella tai moottorilla varustettuja vesikulkuneuvoja sekä kaikkia vesikulkuneuvoja, joiden moottoriteho on vähintään 15 kW (n. 20,4 hv). Soutuveneitä, kajakkeja ja kanootteja ei tarvitse rekisteröidä.Rekisteröimättömien veneiden määrästä on tehty harvoin tutkimuksia. Vuonna 2017 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi teetti kattavan tutkimuksen veneilyn tilasta Suomessa vuonna 2016.Veneilyn määrä sekä sen taloudelliset ja ympäristövaikutukset Suomessa -tutkimus sisälsi laajan viranomaisilta, sidosryhmiltä ja veneilijöiltä kerätyn aineiston käsittelyn, tulkinnan sekä raportoinnin.Soutuvene se yleisinVuoden 2016 tilanteessa Suomen suosituin venetyyppi oli soutuvene, joita arvioitiin olevan lähes 420 000.Kanootteja ja kajakkeja oli lähes 100 000 sekä pieniä, alle 15 kW:n (alle 20,4 hevosvoiman) perämoottoriveneitä vähän päälle 300 000. Vertailun vuoksi mainittakoon, että vuonna 2016 rekisteröityjä vesikulkuneuvoja oli 203 343.Vuonna 2016 Suomessa oli arvion mukaan 1 157 500 vesikulkuneuvoa. Edellisessä Merenkulkulaitoksen teettämässä tutkimuksessa vuonna 2004 oli arvion mukaan 737 500 vesikulkuneuvoa. Kasvua 12 vuoden aikana 420 000 vesikulkuneuvoa eli 57 prosenttia!Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Timo Turkula Lähteet: Traficom, Trafi: Veneilyn määrä sekä sen taloudelliset ja ympäristövaikutukset Suomessa -tutkimus, Merenkulkulaitos: Veneilyn määrä ja taloudelliset vaikutukset SuomessaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?