28.5.2019 Ajoneuvot Vihdoinkin vauhdikas Mégane meille: R.S. Renault saapuu Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Renault Mégane R.S. saapuu vihdoin Suomeen ja samalla kertaa saapuu myös nopeampi Mégane R.S. Trophy. Uuden Renault Mégane R.S.:n saapumista Suomeen on jo uumoiltu jonkin aikaa, mutta nyt länsirintamalla on vihdoin uutta. Ensimmäiset autot nähdään Suomessa kesän jälkeen ja samalla mallistoon liittyy entisestään piristetty Mégane R.S. Trophy.Renault Mégane R.S. yhdistää levikkeistä koostuvan makean muotoilun ja 1,8-litraisen bensiiniturbomoottorin. Tehoa voimanlähteestä saadaan 280 hevosvoimaa ja huippuvääntö on 390 newtonmetriä. Menoa säestää asianmukainen pauke sporttiputkistosta. Aiempien Renaultin R.S. -mallien hengessä auton alustaan, iskunvaimennukseen, pyöräntuentaan ja jarruihin on kiinnitetty merkittävästi huomiota.Malliversion todellinen uutuus on 4Control-nelipyöräohjaus, joka auttaa ohjausta matalissa nopeuksissa kääntämällä takarenkaita enintään 2,7° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden. Suurissa nopeuksissa takarenkaat kääntyvät samaan suuntaan eturenkaiden kanssa kaistanvaihtojen vakauttamiseksi. Mégane R.S.:ssä nelipyöräohjauksen käytös muuttuu normaalisti 60 km/h nopeudessa, mutta Race-ajotilassa raja nousee 100 km/h:n.Luonnollisesti pakettia on höystetty muun muassa sportti-istuimilla ja R-Link-tietoviihdejärjestelmästä löytyy auton tietoja kertova R.S. Monitor -sovellus. Auto on saatavissa vakiovarusteisella Sport-alustalla tai jämäkämmällä Cup-alustalla.Renault Mégane R.S.:n hinnat alkavat Suomessa 39 990 eurosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnätysjahdissa diettiversionaRenaultille iso asia on Mégane R.S. Trophy-R:n saavuttama etuvetoisten tuotantoautojen nopeusennätys Nürburgringin Nordschleifellä. Aikaa 130 kilolla kevennetyllä erikoismallilla kului 7 minuuttia 40 sekuntia ja 100 tuhannesosaa radan 20 600 metriä pitkällä versiolla. Uudemmalla 20 832 metriä pitkällä radalla aikaa kului 7 minuuttia 45 sekuntia ja 389 tuhannesosaa.Kevennetty Trophy-R perustuu väljästi Renault Mégane R.S. Trophyyn. Trophy-versioon on loihdittu 300 hevosvoiman versio samaisesta moottorista vaihtamalla esimerkiksi turboahdin. Huippuvääntö on 400 newtonmetriä manuaalivaihteisessa versiossa, 420 newtonmetriä EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä.Lisäksi Trophy on varustettu aina jämäkämmällä Cup-alustalla, aktiivisella pakoputkistolla, Torsen-tyyppisellä tasauspyörästön lukolla ja kaksimateriaalijarrulevyillä etuakselilla. Renkaina Trophyssä on Bridgestone Potenza S001:t, jotka on asennettu 19-tuumaisille Jerez-vanteille. Lisävarustelistalta löytyvät Recaron istuimet, joiden korkeussäätö antaa kuljettajalle vielä tavallista Mégane R.S.:ää matalamman ajoasennon.Myös Renault Mégane R.S. Trophy tulee saataville Suomessa ja auton hinta on 42 990 euroa.Myös Öhlinsin ja Akrapovičin herkuilla höystetty ennätysmalli Trophy-R saapuu tuotantoon muutaman sadan auton erikoiseränä.Lähde ja kuvat: RenaultLue myös:Koeajo: Aurinkokuninkaan paluu – Renault Mégane R.S. Se ratkaiseva ero: Renault Mégane R.S. Trophy nostaa riman 300 hevosvoimaan Koeajo: Renault Clio RS TCe 200 – onko edeltäjiensä tasoa? Koeajo: Hyundai i30 N Performance Pack – kun riittävän hyvä ei riitä Koeajo: Volkswagen Golf GTI – ehkä kaikkien aikojen paras Golf Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa