23.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aurinkokuninkaan paluu – Renault Mégane R.S. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taistelu C-segmentin sporttiherruudesta sen kuin kiristyy, mutta pirteä Renault Mégane R.S. pysyy kärkijoukon tahdissa. Hyvää: suorituskyky, alusta, tyyli. Huonoa: kesän odottaminen, kilpakumppaneita riittää. Kun ensimmäinen Renault Sportin käsittelemä Mégane esiteltiin 2004, oli C-segmentin arkisportilla tehtaan mukaan vain neljä muuta kilpailijaa. Kapealta kuulostava segmentti on kuitenkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Kasvanut kakku on tuonut mukanaan uusia haastajia ja nyt kolmannen sukupolven Renault Mégane R.S. saakin peräti kahdeksan kilpailijaa. Terävien spoilereiden ja jäykkien jousitusten luokassa Renault lähtee kuitenkin taistoon hyvillä mielin. Renault Sport on brändi, joka tunnetaan ennen kaikkea ensiluokkaisesta alustatyöskentelystä. Uutta ideaa on haettu myös perus-Méganen 4Control-nelipyöräohjauksesta, jota ei ole sporttiversiossa suinkaan romutettu, vaan se on valjastettu ketteryyden alttarille. Mégane R.S. nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin muotoviikot Renault Mégane R.S. säväyttää heti olemuksellaan. Poissa ovat kilpailijoiden vihaiset teinispoilerit ja punaiset aksentit. Uutuusväri Tonic Orange suorastaan hehkuu suomalaiseen kaamostajuntaan. Edessä uutta on Renault Sportin viilaama keulailme R.S. Vision -apuvaloineen. Kyljissä huomio kiinnittyy lokasuojien ilma-aukkoihin, ja takana uutta on diffuusorin ja keskipakoputken tuoma urheilullisuus. Kasvaneen raidevälin ansiosta ulkonäköön on tullut asennetta myös leveämpien lokasuojien muodossa (+60 mm edessä, +45 mm takana). Lopputuloksena on ehkä markkinoiden makein arkisportti, joka saa päät kääntymään hyvällä tavalla. Sisälläkin vähemmän on enemmän. Sportti-istuinten lisäksi matkustamoon on lisätty vain hiukan punaisia ompeleita ja somistepaloja – siinä se. Muuten vallitseva tunnelma on ranskalainen odotusaula, mikä on arkiautolle erittäin suotavaa. Myös Méganen tilat ovat ennallaan. Renaultin Multi-Sense-ajotilavalitsinkin on rajujen ruutulippunappien aikakaudella vain yksi hillitty näppäin kojelaudassa. Ekotila on nimetty uudelleen Comfortiksi, Neutralilla auto on sopivan hillitty päiväkodin parkkipaikalle ja Sport-tilalla olemukseen tulee jo kohtuullinen annos melua ja kulmikkuutta. Lisäksi käytössä on erillinen Race-ratatila, jolloin ajonvakautus todella pysyy pois ja muun muassa 4Control-nelipyöräohjauksen ohjelmointi muuttuu aggressiivisemmaksi. Parhaassa etuvedossa Renault Sportin luomus on saanut uuden moottorin, johon on lainattu asiantuntemusta F1-tiimin puolelta. 1,8-litrainen 4-sylinterinen bensiiniturbo puhkuu 280 hevosvoimaa ja 390 newtonmetriä, joiden turvin R.S. asettuu kilpakumppaneidensa keskikastiin. Koska huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja huippuvääntö alueella 2 400 – 4 800 r/min, on moottori hyvä yhdistelmä arkista joustavuutta ja aktiivisen ajamisen riemua. Käyntiääni muistuttaa lähinnä iloista kurlausta, johon sekoittuu satunnaisesti nykyturboille tyypillisiä pöräyksiä. Voima välitetään eteenpäin kahdella 6-vaihteisella askivaihtoehdolla, joista EDC-kaksoiskytkinvaihteisto on samalla Suomen tuontiohjelman ainut vaihteistoversio. Pääosin hyvin toimiva automaatti sopii suorituskykyiseen auton tyyliin vaihtolapojen ja lähtöavustimen kera. Nopeasti kokeiltu manuaalivaihteisto on toteutukseltaan hyvää keskitasoa ja se sopii auton luonteeseen vieläkin paremmin. Jerezin moottoriradalla kokeiltavana oli myös R.S. 280 manuaalivaihteistolla ja Cup-alustalla. Värinä on sitruunainen Sirius Yellow. R.S. ei olisi nimensä veroinen, ellei Renault Sport olisi ladannut kaikkea osaamistaan etuvetoisen auton alustaan. Tavoitteena on ollut hallita pyörän liikkeitä pidon varmistamiseksi. Lopputuloksena on hyvin toimiva alusta, joka ei anna auton häiriintyä tien epätasaisuuksista. Jotkin töyssyt toki tuntuvat matkustamossa, mutta iskunvaimentimien yhteyteen lisätyt hydrauliset pohjaanlyöntivaimentimet pitävät kivirekivertaukset sopivan kaukana. Vaikka ohjaus on aika eristetty etupyörien tuntumasta, on ohjausvaste on kuitenkin fantastisen luonnollinen verrattuna moniin puudutettuihin kilpailijoihin. Mutkan jyrkkyys näkyy usein kuljettajan hymyssä. Nelipyöräohjaus tosin aiheuttaa hienosäätöä ohjausliikkeen määrässä. Takarenkaat kääntyvät matalilla nopeuksilla eturenkaisiin nähden enimmillään 2,7° vastakkaiseen suuntaan ketteryyttä varten ja yli 60 km/h nopeuksissa 1° samaan suuntaan vakauden nimissä. Vielä rajumpaan menoon tarjolla on tavallisen Sport-alustan lisäksi kovempi Cup-alusta. Erinomaisen sileällä Jerezin moottoriradalla auto hallitsee liikkeensä upeasti ja virne säilyy perättäisillä kierroksilla. Renaultin mukaan Cup-jouset ovat 10% jäykemmät ja niiden lisäksi jämäkämpi alusta tuo etuakselille tasauspyörästön Torsen-lukon. Samalla lisävarustelistalta aktivoituu mahdollisuus kelluviin jarrulevyihin, joiden alumiiniset keskiöt säästävät 1,8 kiloa jousittamatonta massaa per kulma. Kesää odotellen Horisontissa siintää jo pirteämpi Renault Mégane R.S. Trophy, joka nostaa teholukeman 300 hevosvoimaan (& 400 Nm) ja sen vakiovarusteina ovat Cup-alusta ja kelluvat jarrulevyt. Myös Trophy tullaan näkemään kotimaan tuontiohjelmassa. Renault ei myöskään sulkenut pois vieläkin ratapainotteisempien malliversion toteutusta edeltäneiden R.S.-mallien hengessä. Mutta ennen kaikkea tätä Mégane R.S. saapuu Suomeen kesän kuluessa ja hyttysten ininään mennessä varmistuu myös tuotavien autojen varustelu ja hinnoittelu. Jos kiikarissa on tämän segmentin auto, voi ostohousut pukea rauhallisin mielin: luvassa ovat ostajan markkinat, jossa rankinta on jokaisen vaihtoehdon koeajaminen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane R.S. 280 EDC Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 205 kW (280 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Omamassa: 1430 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?