23.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aurinkokuninkaan paluu – Renault Mégane R.S. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taistelu C-segmentin sporttiherruudesta sen kuin kiristyy, mutta pirteä Renault Mégane R.S. pysyy kärkijoukon tahdissa. Hyvää: suorituskyky, alusta, tyyli. Huonoa: kesän odottaminen, kilpakumppaneita riittää. Kun ensimmäinen Renault Sportin käsittelemä Mégane esiteltiin 2004, oli C-segmentin arkisportilla tehtaan mukaan vain neljä muuta kilpailijaa. Kapealta kuulostava segmentti on kuitenkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Kasvanut kakku on tuonut mukanaan uusia haastajia ja nyt kolmannen sukupolven Renault Mégane R.S. saakin peräti kahdeksan kilpailijaa.Terävien spoilereiden ja jäykkien jousitusten luokassa Renault lähtee kuitenkin taistoon hyvillä mielin. Renault Sport on brändi, joka tunnetaan ennen kaikkea ensiluokkaisesta alustatyöskentelystä. Uutta ideaa on haettu myös perus-Méganen 4Control-nelipyöräohjauksesta, jota ei ole sporttiversiossa suinkaan romutettu, vaan se on valjastettu ketteryyden alttarille. Mégane R.S. nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariisin muotoviikotRenault Mégane R.S. säväyttää heti olemuksellaan. Poissa ovat kilpailijoiden vihaiset teinispoilerit ja punaiset aksentit. Uutuusväri Tonic Orange suorastaan hehkuu suomalaiseen kaamostajuntaan. Edessä uutta on Renault Sportin viilaama keulailme R.S. Vision -apuvaloineen. Kyljissä huomio kiinnittyy lokasuojien ilma-aukkoihin, ja takana uutta on diffuusorin ja keskipakoputken tuoma urheilullisuus.Kasvaneen raidevälin ansiosta ulkonäköön on tullut asennetta myös leveämpien lokasuojien muodossa (+60 mm edessä, +45 mm takana). Lopputuloksena on ehkä markkinoiden makein arkisportti, joka saa päät kääntymään hyvällä tavalla.Sisälläkin vähemmän on enemmän. Sportti-istuinten lisäksi matkustamoon on lisätty vain hiukan punaisia ompeleita ja somistepaloja – siinä se. Muuten vallitseva tunnelma on ranskalainen odotusaula, mikä on arkiautolle erittäin suotavaa. Myös Méganen tilat ovat ennallaan.Renaultin Multi-Sense-ajotilavalitsinkin on rajujen ruutulippunappien aikakaudella vain yksi hillitty näppäin kojelaudassa. Ekotila on nimetty uudelleen Comfortiksi, Neutralilla auto on sopivan hillitty päiväkodin parkkipaikalle ja Sport-tilalla olemukseen tulee jo kohtuullinen annos melua ja kulmikkuutta. Lisäksi käytössä on erillinen Race-ratatila, jolloin ajonvakautus todella pysyy pois ja muun muassa 4Control-nelipyöräohjauksen ohjelmointi muuttuu aggressiivisemmaksi.Parhaassa etuvedossaRenault Sportin luomus on saanut uuden moottorin, johon on lainattu asiantuntemusta F1-tiimin puolelta. 1,8-litrainen 4-sylinterinen bensiiniturbo puhkuu 280 hevosvoimaa ja 390 newtonmetriä, joiden turvin R.S. asettuu kilpakumppaneidensa keskikastiin. Koska huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja huippuvääntö alueella 2 400 – 4 800 r/min, on moottori hyvä yhdistelmä arkista joustavuutta ja aktiivisen ajamisen riemua. Käyntiääni muistuttaa lähinnä iloista kurlausta, johon sekoittuu satunnaisesti nykyturboille tyypillisiä pöräyksiä.Voima välitetään eteenpäin kahdella 6-vaihteisella askivaihtoehdolla, joista EDC-kaksoiskytkinvaihteisto on samalla Suomen tuontiohjelman ainut vaihteistoversio. Pääosin hyvin toimiva automaatti sopii suorituskykyiseen auton tyyliin vaihtolapojen ja lähtöavustimen kera. Nopeasti kokeiltu manuaalivaihteisto on toteutukseltaan hyvää keskitasoa ja se sopii auton luonteeseen vieläkin paremmin.Jerezin moottoriradalla kokeiltavana oli myös R.S. 280 manuaalivaihteistolla ja Cup-alustalla. Värinä on sitruunainen Sirius Yellow.R.S. ei olisi nimensä veroinen, ellei Renault Sport olisi ladannut kaikkea osaamistaan etuvetoisen auton alustaan. Tavoitteena on ollut hallita pyörän liikkeitä pidon varmistamiseksi. Lopputuloksena on hyvin toimiva alusta, joka ei anna auton häiriintyä tien epätasaisuuksista. Jotkin töyssyt toki tuntuvat matkustamossa, mutta iskunvaimentimien yhteyteen lisätyt hydrauliset pohjaanlyöntivaimentimet pitävät kivirekivertaukset sopivan kaukana. Vaikka ohjaus on aika eristetty etupyörien tuntumasta, on ohjausvaste on kuitenkin fantastisen luonnollinen verrattuna moniin puudutettuihin kilpailijoihin. Mutkan jyrkkyys näkyy usein kuljettajan hymyssä. Nelipyöräohjaus tosin aiheuttaa hienosäätöä ohjausliikkeen määrässä. Takarenkaat kääntyvät matalilla nopeuksilla eturenkaisiin nähden enimmillään 2,7° vastakkaiseen suuntaan ketteryyttä varten ja yli 60 km/h nopeuksissa 1° samaan suuntaan vakauden nimissä.Vielä rajumpaan menoon tarjolla on tavallisen Sport-alustan lisäksi kovempi Cup-alusta. Erinomaisen sileällä Jerezin moottoriradalla auto hallitsee liikkeensä upeasti ja virne säilyy perättäisillä kierroksilla. Renaultin mukaan Cup-jouset ovat 10% jäykemmät ja niiden lisäksi jämäkämpi alusta tuo etuakselille tasauspyörästön Torsen-lukon. Samalla lisävarustelistalta aktivoituu mahdollisuus kelluviin jarrulevyihin, joiden alumiiniset keskiöt säästävät 1,8 kiloa jousittamatonta massaa per kulma.Kesää odotellenHorisontissa siintää jo pirteämpi Renault Mégane R.S. Trophy, joka nostaa teholukeman 300 hevosvoimaan (& 400 Nm) ja sen vakiovarusteina ovat Cup-alusta ja kelluvat jarrulevyt. Myös Trophy tullaan näkemään kotimaan tuontiohjelmassa. Renault ei myöskään sulkenut pois vieläkin ratapainotteisempien malliversion toteutusta edeltäneiden R.S.-mallien hengessä.Mutta ennen kaikkea tätä Mégane R.S. saapuu Suomeen kesän kuluessa ja hyttysten ininään mennessä varmistuu myös tuotavien autojen varustelu ja hinnoittelu. Jos kiikarissa on tämän segmentin auto, voi ostohousut pukea rauhallisin mielin: luvassa ovat ostajan markkinat, jossa rankinta on jokaisen vaihtoehdon koeajaminen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane R.S. 280 EDC Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 205 kW (280 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Omamassa: 1430 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?