23.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Aurinkokuninkaan paluu – Renault Mégane R.S. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taistelu C-segmentin sporttiherruudesta sen kuin kiristyy, mutta pirteä Renault Mégane R.S. pysyy kärkijoukon tahdissa. Hyvää: suorituskyky, alusta, tyyli. Huonoa: kesän odottaminen, kilpakumppaneita riittää. Kun ensimmäinen Renault Sportin käsittelemä Mégane esiteltiin 2004, oli C-segmentin arkisportilla tehtaan mukaan vain neljä muuta kilpailijaa. Kapealta kuulostava segmentti on kuitenkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Kasvanut kakku on tuonut mukanaan uusia haastajia ja nyt kolmannen sukupolven Renault Mégane R.S. saakin peräti kahdeksan kilpailijaa. Terävien spoilereiden ja jäykkien jousitusten luokassa Renault lähtee kuitenkin taistoon hyvillä mielin. Renault Sport on brändi, joka tunnetaan ennen kaikkea ensiluokkaisesta alustatyöskentelystä. Uutta ideaa on haettu myös perus-Méganen 4Control-nelipyöräohjauksesta, jota ei ole sporttiversiossa suinkaan romutettu, vaan se on valjastettu ketteryyden alttarille. Mégane R.S. nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pariisin muotoviikot Renault Mégane R.S. säväyttää heti olemuksellaan. Poissa ovat kilpailijoiden vihaiset teinispoilerit ja punaiset aksentit. Uutuusväri Tonic Orange suorastaan hehkuu suomalaiseen kaamostajuntaan. Edessä uutta on Renault Sportin viilaama keulailme R.S. Vision -apuvaloineen. Kyljissä huomio kiinnittyy lokasuojien ilma-aukkoihin, ja takana uutta on diffuusorin ja keskipakoputken tuoma urheilullisuus. Kasvaneen raidevälin ansiosta ulkonäköön on tullut asennetta myös leveämpien lokasuojien muodossa (+60 mm edessä, +45 mm takana). Lopputuloksena on ehkä markkinoiden makein arkisportti, joka saa päät kääntymään hyvällä tavalla. Sisälläkin vähemmän on enemmän. Sportti-istuinten lisäksi matkustamoon on lisätty vain hiukan punaisia ompeleita ja somistepaloja – siinä se. Muuten vallitseva tunnelma on ranskalainen odotusaula, mikä on arkiautolle erittäin suotavaa. Myös Méganen tilat ovat ennallaan. Renaultin Multi-Sense-ajotilavalitsinkin on rajujen ruutulippunappien aikakaudella vain yksi hillitty näppäin kojelaudassa. Ekotila on nimetty uudelleen Comfortiksi, Neutralilla auto on sopivan hillitty päiväkodin parkkipaikalle ja Sport-tilalla olemukseen tulee jo kohtuullinen annos melua ja kulmikkuutta. Lisäksi käytössä on erillinen Race-ratatila, jolloin ajonvakautus todella pysyy pois ja muun muassa 4Control-nelipyöräohjauksen ohjelmointi muuttuu aggressiivisemmaksi. Parhaassa etuvedossa Renault Sportin luomus on saanut uuden moottorin, johon on lainattu asiantuntemusta F1-tiimin puolelta. 1,8-litrainen 4-sylinterinen bensiiniturbo puhkuu 280 hevosvoimaa ja 390 newtonmetriä, joiden turvin R.S. asettuu kilpakumppaneidensa keskikastiin. Koska huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja huippuvääntö alueella 2 400 – 4 800 r/min, on moottori hyvä yhdistelmä arkista joustavuutta ja aktiivisen ajamisen riemua. Käyntiääni muistuttaa lähinnä iloista kurlausta, johon sekoittuu satunnaisesti nykyturboille tyypillisiä pöräyksiä. Voima välitetään eteenpäin kahdella 6-vaihteisella askivaihtoehdolla, joista EDC-kaksoiskytkinvaihteisto on samalla Suomen tuontiohjelman ainut vaihteistoversio. Pääosin hyvin toimiva automaatti sopii suorituskykyiseen auton tyyliin vaihtolapojen ja lähtöavustimen kera. Nopeasti kokeiltu manuaalivaihteisto on toteutukseltaan hyvää keskitasoa ja se sopii auton luonteeseen vieläkin paremmin. Jerezin moottoriradalla kokeiltavana oli myös R.S. 280 manuaalivaihteistolla ja Cup-alustalla. Värinä on sitruunainen Sirius Yellow. R.S. ei olisi nimensä veroinen, ellei Renault Sport olisi ladannut kaikkea osaamistaan etuvetoisen auton alustaan. Tavoitteena on ollut hallita pyörän liikkeitä pidon varmistamiseksi. Lopputuloksena on hyvin toimiva alusta, joka ei anna auton häiriintyä tien epätasaisuuksista. Jotkin töyssyt toki tuntuvat matkustamossa, mutta iskunvaimentimien yhteyteen lisätyt hydrauliset pohjaanlyöntivaimentimet pitävät kivirekivertaukset sopivan kaukana. Vaikka ohjaus on aika eristetty etupyörien tuntumasta, on ohjausvaste on kuitenkin fantastisen luonnollinen verrattuna moniin puudutettuihin kilpailijoihin. Mutkan jyrkkyys näkyy usein kuljettajan hymyssä. Nelipyöräohjaus tosin aiheuttaa hienosäätöä ohjausliikkeen määrässä. Takarenkaat kääntyvät matalilla nopeuksilla eturenkaisiin nähden enimmillään 2,7° vastakkaiseen suuntaan ketteryyttä varten ja yli 60 km/h nopeuksissa 1° samaan suuntaan vakauden nimissä. Vielä rajumpaan menoon tarjolla on tavallisen Sport-alustan lisäksi kovempi Cup-alusta. Erinomaisen sileällä Jerezin moottoriradalla auto hallitsee liikkeensä upeasti ja virne säilyy perättäisillä kierroksilla. Renaultin mukaan Cup-jouset ovat 10% jäykemmät ja niiden lisäksi jämäkämpi alusta tuo etuakselille tasauspyörästön Torsen-lukon. Samalla lisävarustelistalta aktivoituu mahdollisuus kelluviin jarrulevyihin, joiden alumiiniset keskiöt säästävät 1,8 kiloa jousittamatonta massaa per kulma. Kesää odotellen Horisontissa siintää jo pirteämpi Renault Mégane R.S. Trophy, joka nostaa teholukeman 300 hevosvoimaan (& 400 Nm) ja sen vakiovarusteina ovat Cup-alusta ja kelluvat jarrulevyt. Myös Trophy tullaan näkemään kotimaan tuontiohjelmassa. Renault ei myöskään sulkenut pois vieläkin ratapainotteisempien malliversion toteutusta edeltäneiden R.S.-mallien hengessä. Mutta ennen kaikkea tätä Mégane R.S. saapuu Suomeen kesän kuluessa ja hyttysten ininään mennessä varmistuu myös tuotavien autojen varustelu ja hinnoittelu. Jos kiikarissa on tämän segmentin auto, voi ostohousut pukea rauhallisin mielin: luvassa ovat ostajan markkinat, jossa rankinta on jokaisen vaihtoehdon koeajaminen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Mégane R.S. 280 EDC Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 205 kW (280 hv), 6000 r/min Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Vääntö 390 Nm (2400–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4372 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2669 mm Omamassa: 1430 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt