2.5.2025

Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone

Kuva Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, Aake Kinnunen
Audi Quattro I5 viisi sylinteriä

Harvinainen vitoskone olisi saattanut jäädä historian reunakirjoitukseksi kokonaan ilman yhden miehen panostusta 1970-luvulla.

Juttusarjan edellisissä osissa käsittelimme 12-sylinterisiä, 8-sylinterisiä ja 6-sylinterisiä moottoreita, mutta vaikka viisisylinteristen osuus moottorien historiassa on suhteessa vähäinen, on moottorityypillä lähtemätön paikka polttomoottorikaanonissa. 

Muiden polttomoottorityyppien aloitellessa jo 1900-luvun alkuhämärissä kesti rivivitosella selvästi pidempään. Ensimmäinen tuotantoon asti päässyt käyttökohde oli Lancia 3Ro -kuorma-auto, jossa viisisylinterinen dieselmoottori esiteltiin 1938. Valitettavasti 3Ro löysi varsinaisen käyttönsä Italian ja Saksan armeijoista toisessa maailmansodassa, mutta auto ja moottori pysyivät tuotannossa aina 1950 saakka. Samaan aikaan ison veden toisella puolella Ford valmistautui pienemmän arkiauton tuotantoon suunnittelemalla siihen bensa-vitosen, mutta projekti jäi prototyyppivaiheeseen. 

Ennen automaailman iskua nähtiin rivivitonen 1965–1966 Hondan RC148 ja RC149 -kilpamoottoripyörissä, joiden perusdesign periytyi RC116 twin-kilpurin moottorista. Käytännössä moottorit toteutettiin rivikutosina, joista puuttuu yksi keskimmäisistä sylintereistä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat