2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone Teksti Aake Kinnunen Kuva Audi, Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen vitoskone olisi saattanut jäädä historian reunakirjoitukseksi kokonaan ilman yhden miehen panostusta 1970-luvulla. Juttusarjan edellisissä osissa käsittelimme 12-sylinterisiä, 8-sylinterisiä ja 6-sylinterisiä moottoreita, mutta vaikka viisisylinteristen osuus moottorien historiassa on suhteessa vähäinen, on moottorityypillä lähtemätön paikka polttomoottorikaanonissa. Muiden polttomoottorityyppien aloitellessa jo 1900-luvun alkuhämärissä kesti rivivitosella selvästi pidempään. Ensimmäinen tuotantoon asti päässyt käyttökohde oli Lancia 3Ro -kuorma-auto, jossa viisisylinterinen dieselmoottori esiteltiin 1938. Valitettavasti 3Ro löysi varsinaisen käyttönsä Italian ja Saksan armeijoista toisessa maailmansodassa, mutta auto ja moottori pysyivät tuotannossa aina 1950 saakka. Samaan aikaan ison veden toisella puolella Ford valmistautui pienemmän arkiauton tuotantoon suunnittelemalla siihen bensa-vitosen, mutta projekti jäi prototyyppivaiheeseen. Ennen automaailman iskua nähtiin rivivitonen 1965–1966 Hondan RC148 ja RC149 -kilpamoottoripyörissä, joiden perusdesign periytyi RC116 twin-kilpurin moottorista. Käytännössä moottorit toteutettiin rivikutosina, joista puuttuu yksi keskimmäisistä sylintereistä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa