4.6.2020 Liikenne Vinkit lastenistuimen ostajalle: Älä osta sokkona, anna lapsen koeistua Vain oikein kiinnitetty turvalaite suojaa lasta suunnitellusti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärin valittu lastenistuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, se voi olla hankala käyttää tai lapsi ei yksinkertaisesti viihdy istuimessaan ja automatkoista tulee rasittavia kaikille. Muutamalla vinkillä pulmat voi välttää. Lastenistuimen ostajan kannattaa perehtyä vaihtoehtoihin, sovittaa istuinta omaan autoon ja antaa istuimen varsinaisen käyttäjän eli lapsen kokeilla istuinta ennen ostopäätöstä.Kaikki lastenistuimet eivät sovi yhtä hyvin erimallisiin autoihin, ja lisäksi sekä vanhempien että lasten mieltymykset voivat olla hyvinkin erilaisia. Sokkona istuinta ei pitäisi ostaa. Parasta olisi mennä omalla autolla lapsen kanssa istuinkauppaan kokeilemaan sopivinta istuinta.Kun lapsen pää ulottuu istuimen selkänojan yli, on viimeistään aika siirtyä seuraavan koon turvalaitteeseen. Kiinnitä huomiota ainakin näihin kuuteen asiaan: Lastenistuin pitää saada asennettua mahdollisimman tiukasti ja vakaasti kiinni autoon. Erityisesti vanhemmissa autoissa saattaa turvavyön lukon lukkovarsi olla liian pitkä ja heiluva, jolloin lastenistuinta ei pysty kiinnittämään tarpeeksi tiukasti autoon. Jotta lastenistuin pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan, pitää varmistaa, että vyöt kulkevat mahdollisimman suorassa linjassa ja ettei vyössä ole laskoksia missään kohdassa. Varsinkin turvakaukaloa ostettaessa on tarkastettava, että auton turvavyö on riittävän pitkä kaukalon kiinnittämistä varten. Jos auton turvavyö on liian lyhyt, pitää kenties valita sellainen turvakaukalo, johon voi hankkia erillisen telakan. Selkänojallisissa turvavyöistuimissa esiintyy toisinaan sellaista vikaa, ettei turvavyö kelaudu automaattisesti takaisin sen jälkeen, kun lapsi on nojautunut eteenpäin. Jos näin käy, pitäisi kokeilla sellaista turvavyöistuinta, jossa ylävyön reititys sopii paremmin yhteen auton turvavyön kulkusuunnan ja mitoituksen kanssa. Lastenistuimia, joilla on automallikohtainen tyyppihyväksyntä, ei voi asentaa kaikkiin autoihin. Esimerkki tällaisista istuimista ovat kaikki tukijalan kanssa asennettava istuimet, joille istuimien valmistajat ovat laatineet tyyppihyväksyntäluettelot, joista voi tarkastaa, saako kyseisen istuimen asentaa omaan autoon. Kahdesta osasta koostuvat lastenistuimet (turvakaukalo + Isofix-telakka) ovat melko helppoja asentaa autoon, koska ne ovat keveitä ja pieniä kooltaan, mutta useita istuimia ei pysty kääntämään sivusuunnassa, jotta pienikokoisen lapsen laittaminen istuimeen sekä valjaiden kiinnittäminen olisi helpompaa. Oma auto ja käyttötarpeet osoittavat sen, onko yhdestä osasta koostuva sivusuunnassa kääntyvä istuin vai kahdesta osasta koostuva istuin soveltuvampi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytä istuinta oikein!Istuimen oikea käyttö on syytä opetella heti istuimen ostamisen jälkeen. Sekä lastenistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa.Törmäystestissä väärin asennettu turvakaukalo. Lantio- ja olkavyö ovat vaihtaneet paikkaa.Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että istuimen valjaat on kiristetty tarpeeksi tiukalle. Lapsen päällä oleva takki pitää joko riisua pois tai siirtää syrjään lantiovyön kohdalta, jotta vyö olisi mahdollisimman lähellä lapsen kehoa. Tämän lisäksi pitää vöiden ja selkänojan säätöjä muuttaa sitä mukaa, kun lapsi kasvaa. Istuinta ei missään nimessä tulisi vaihtaa suurempaan istuimeen liian varhain.Laatueroa on paljonLastenistuimissa on paljon myös sellaisia eroja, joita ei paljaalla silmällä näe. Näitä eroja on selvitetty jo 17 vuoden ajan Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamissa turvaistuintesteissä. Testeissä selvitetään istuinten kolariturvallisuutta, käyttömukavuutta, istuinmukavuutta ja kemikaalikuormitusta. Vuosien varrella lastenistuinten turvallisuus on kehittynyt huimasti, ja samalla myös testiä on kehitetty. Testeissä jo tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatestien esittämät vaatimukset. Kaikille istuimille tehdään myös sivutörmäystesti, mikä ei ole lakisääteisesti kaikille pakollinen.Autoliiton jäsenet pääsevät tutustumaan kaikkiin testituloksiin osoitteessa www.autoliitto.fi. Uusimman turvaistuintestin tulosten yhteenveto on kaikkien luettavissa Autoliiton sivuilta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: ADAC Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?