4.6.2020 Liikenne Vinkit lastenistuimen ostajalle: Älä osta sokkona, anna lapsen koeistua Vain oikein kiinnitetty turvalaite suojaa lasta suunnitellusti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärin valittu lastenistuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, se voi olla hankala käyttää tai lapsi ei yksinkertaisesti viihdy istuimessaan ja automatkoista tulee rasittavia kaikille. Muutamalla vinkillä pulmat voi välttää. Lastenistuimen ostajan kannattaa perehtyä vaihtoehtoihin, sovittaa istuinta omaan autoon ja antaa istuimen varsinaisen käyttäjän eli lapsen kokeilla istuinta ennen ostopäätöstä.Kaikki lastenistuimet eivät sovi yhtä hyvin erimallisiin autoihin, ja lisäksi sekä vanhempien että lasten mieltymykset voivat olla hyvinkin erilaisia. Sokkona istuinta ei pitäisi ostaa. Parasta olisi mennä omalla autolla lapsen kanssa istuinkauppaan kokeilemaan sopivinta istuinta.Kun lapsen pää ulottuu istuimen selkänojan yli, on viimeistään aika siirtyä seuraavan koon turvalaitteeseen. Kiinnitä huomiota ainakin näihin kuuteen asiaan: Lastenistuin pitää saada asennettua mahdollisimman tiukasti ja vakaasti kiinni autoon. Erityisesti vanhemmissa autoissa saattaa turvavyön lukon lukkovarsi olla liian pitkä ja heiluva, jolloin lastenistuinta ei pysty kiinnittämään tarpeeksi tiukasti autoon. Jotta lastenistuin pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan, pitää varmistaa, että vyöt kulkevat mahdollisimman suorassa linjassa ja ettei vyössä ole laskoksia missään kohdassa. Varsinkin turvakaukaloa ostettaessa on tarkastettava, että auton turvavyö on riittävän pitkä kaukalon kiinnittämistä varten. Jos auton turvavyö on liian lyhyt, pitää kenties valita sellainen turvakaukalo, johon voi hankkia erillisen telakan. Selkänojallisissa turvavyöistuimissa esiintyy toisinaan sellaista vikaa, ettei turvavyö kelaudu automaattisesti takaisin sen jälkeen, kun lapsi on nojautunut eteenpäin. Jos näin käy, pitäisi kokeilla sellaista turvavyöistuinta, jossa ylävyön reititys sopii paremmin yhteen auton turvavyön kulkusuunnan ja mitoituksen kanssa. Lastenistuimia, joilla on automallikohtainen tyyppihyväksyntä, ei voi asentaa kaikkiin autoihin. Esimerkki tällaisista istuimista ovat kaikki tukijalan kanssa asennettava istuimet, joille istuimien valmistajat ovat laatineet tyyppihyväksyntäluettelot, joista voi tarkastaa, saako kyseisen istuimen asentaa omaan autoon. Kahdesta osasta koostuvat lastenistuimet (turvakaukalo + Isofix-telakka) ovat melko helppoja asentaa autoon, koska ne ovat keveitä ja pieniä kooltaan, mutta useita istuimia ei pysty kääntämään sivusuunnassa, jotta pienikokoisen lapsen laittaminen istuimeen sekä valjaiden kiinnittäminen olisi helpompaa. Oma auto ja käyttötarpeet osoittavat sen, onko yhdestä osasta koostuva sivusuunnassa kääntyvä istuin vai kahdesta osasta koostuva istuin soveltuvampi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytä istuinta oikein!Istuimen oikea käyttö on syytä opetella heti istuimen ostamisen jälkeen. Sekä lastenistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa.Törmäystestissä väärin asennettu turvakaukalo. Lantio- ja olkavyö ovat vaihtaneet paikkaa.Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että istuimen valjaat on kiristetty tarpeeksi tiukalle. Lapsen päällä oleva takki pitää joko riisua pois tai siirtää syrjään lantiovyön kohdalta, jotta vyö olisi mahdollisimman lähellä lapsen kehoa. Tämän lisäksi pitää vöiden ja selkänojan säätöjä muuttaa sitä mukaa, kun lapsi kasvaa. Istuinta ei missään nimessä tulisi vaihtaa suurempaan istuimeen liian varhain.Laatueroa on paljonLastenistuimissa on paljon myös sellaisia eroja, joita ei paljaalla silmällä näe. Näitä eroja on selvitetty jo 17 vuoden ajan Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamissa turvaistuintesteissä. Testeissä selvitetään istuinten kolariturvallisuutta, käyttömukavuutta, istuinmukavuutta ja kemikaalikuormitusta. Vuosien varrella lastenistuinten turvallisuus on kehittynyt huimasti, ja samalla myös testiä on kehitetty. Testeissä jo tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatestien esittämät vaatimukset. Kaikille istuimille tehdään myös sivutörmäystesti, mikä ei ole lakisääteisesti kaikille pakollinen.Autoliiton jäsenet pääsevät tutustumaan kaikkiin testituloksiin osoitteessa www.autoliitto.fi. Uusimman turvaistuintestin tulosten yhteenveto on kaikkien luettavissa Autoliiton sivuilta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: ADAC Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster