2.11.2025

Volkswagen Polo 50 vuotta – pallolaji eurooppalaisempaan makuun

Kuva Volkswagen, Aake Kinnunen
Volkswagen Polo 50 vuotta uusin vanhin ensimmäinen

Golfin renkaanjäljissä seuraa Volkswagenin sisarmalli Polo, jonka 50-vuotisia juhlittiin pienesti Volkswagenin toimesta Münchenin autonäyttelyn yhteydessä.

On hiukan vaikea ajatella, että Volkswagen Golf olisi tehty jotenkin erityisen amerikkalaiseen makuun, mutta Polon saapuessa jaottelu kohdistui juuri niin. Kuplan korvaajaksi nostettu Golf vetosi kyllä yhdysvaltalaisiin ja myi ensimmäisinä vuosina Golfia enemmän kuin Saksassa. Lisäksi Golfin pystyi varustelemaan automaatilla ja ilmastoinnilla, joten auto asettui rohkeasti eri hahloon kuin Kupla.

– Polo, toisaalta, on saatavissa vain muutamilla varusteilla. Se on auto vain Eurooppaan, kommentoi Audi-NSU:n suunnittelujohtaja Franz Behles Autocarille 1975 (korostus Autocarin). 

Audi 50 Polo 50 vuotta

Sitkeästi tuotannossa sinnitellyt Kupla vaatikin loppujen lopuksi kolme automallia korvaamaan sitä (epäsuorasti) 1970-luvun alkupuoliskolla: Golf, Polo ja sen sisarmalli Audi 50. Kaikkien takana oli toki Volkswagenin “uuden aallon” muotoilu, joka perustui Bertonen (Gandinin) ja Giugiaron kynäilyihin yhidstettynä uuteen nestejäähdytteiseen etumoottoriseen etuvetotekniikkaan. 

Golfin ja Polon välissä nähtiin Audi 50, joka yhdisti Polon korin ja Golfin moottorin. Audin jälkeen saapunut Polo sai maineen edullisena autona pelkistetyn luonteensa, pienempien moottoriensa ja rajatun varustevalikoimansa takia, mutta lopulta Polo veti Audia merkittävästi pidemmän korren. Audi 50 poistui markkinoilta neljässä vuodessa sen sijaan, että malli olisi saanut faceliftin. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polo I 1975–1981 – eurooppalaiseen makuun

Vain kuusi viikkoa Audi 50:n jälkeen saapunut Volkswagen Polo oli enimmäkseen Audin muotoiluosaston kynästä, mutta tehdas halusi mainita, että myös Marcello Gandini Bertonen studiolta oli mukana muotoilussa. Gandinin panos koski esimerkiksi pyöreää poistoilmaventtiiliä C-pilarissa sekä auton vyötärölinjan pientä hyppyriä auton perässä. 

Volkswagen Polo 50 vuotta

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat