1.10.2024

Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut

Kuva Volkswagen
ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat

Espanjan Pamplonassa tehtiin heinäkuussa raporttien mukaan Euroopan viimeinen Volkswagen Polo.

Volkswagen Poloinen on viimeisin Euroopan automarkkinoiden nykykehityksen uhri. A-segmentin kaupunkiautot ovat kokeneet jo varsin laaja-alaisen puhdistuksen, ja seuraavana vuorossa ovatkin B-segmentin perinteiset viistoperät, joita englantilaiset kutsuvat osuvasti supermineiksi.

Luokan varsin pitkäaikaisiin kulmakiviin kuuluneen Ford Fiestan kertakaikkinen lakkautus parisen vuotta sitten oli tästä ensimmäinen iso hälytysmerkki, ja nyt olemme menettämässä Volkswagen Polon.

Volkswagen Polo GTi

Polon tuotanto on siis lakkautettu Espanjan Pamplonassa, joka on ollut jo viidentoista vuoden ajan Euroopan ainoa valmistuspaikka Pololle. Poloa on tehty näiden lisäksi ainakin Brasiliassa ja Kiinassa alueellisille markkinoille. Niin ikään Etelä-Afrikan Kariegassa, Afrikan suurimmassa autotehtaassa, valmistetaan Poloja, ja sieltä niitä tuodaan myös Eurooppaan niihin maihin, joissa Polo on vielä tuontiohjelmassa.

Suomi ei noihin maihin kuulu. Täällä Volkswagenin mallisto alkaa Upin! ja Polon poistumisen myötä T-Crossista ja Taigosta, joiden alkaen-hinnat ovat 23 000 euron tuntumassa parinsadan euron päässä toisistaan. Taigohan on periaatteessa Brasiliassa suunniteltu crossover-versio Polosta, joka lainaa suoraan myös korikomponenttejaan Polosta. Taigon valmistuspaikkakin löytyy Espanjan Pamplonasta, kuten myös T-Crossin, joka on niin ikään Polon sukulaismalli.

Volkswagen Taigo
Taigo on teknisesti hyvin lähellä Poloa.

Crossoverithan ovat se tulevaisuus Polon jälkeen, erityisesti sähköiset sellaiset. Tähän myös Pamplonan tehdas on siirtymässä, aivan kuten Fordin tehdas Kölnissä vaihtoi Fiestan MEB-crossovereihin Explorer EV:hen ja uuteen Capriin.

Volkswagen ehti valmistaa Poloa Espanjassa vuodesta 1984 alkaen, ja kuten todettua, toissa vuosikymmenen lopulta alkaen mallin kaikki Euroopan-tuotanto oli sijoitettuna sinne. 40 vuoden aikana härkäjuoksukaupungissa ehdittiin tehdä 8,4 miljoonaa Poloa, joista viimeisen on kerrottu olleen sininen yksilö Life-varustetasolla.

Lähteet: Volkswagen, Autoevolution

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat