2.8.2024 Ajoneuvot Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa Teksti Benjamin Helander Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter T7 korvaa T5:een perustuvan T6:n eli menee pohjimmiltaan 20 vuotta eteenpäin, mutta menettää samalla ainutlaatuisuutensa pakettiautomarkkinoilla. Transporter-asiakas voi silti suhtautua uutuuteen turvallisin mielin. Harvalla automallilla on yhtä pitkä ja puhdaslinjainen suku kuin Volkswagen Transporterilla henkilöautoversioineen. Kaikki alkoi peräti 75 vuotta sitten, kun Volkswagen julkisti vähintäänkin ikonisen, junakeulaisen Type 2:n, joka tunnetaan huomattavasti paremmin Kleinbusina, Sambabusina, Transporter T1:nä sekä valtavalla määrällä muitakin nimiä ja nimityksiä. T1:tä seurasi kaksi muutakin takamoottorista Transporter -sukupolvea, ja vuoden 1994 jälkeen on puolestaan nähty etumoottoriset T4, T5 ja T6, joista T6 ei tosin ole ollut T5:een verrattuna täysin uusi. Oikein pitkän kaavan kautta laskettuna nyt aivan ensivilkaisussa oleva täysin uusi T7 on siis ensimmäinen oikeasti uusi Volkswagen Transporter 22 vuoteen, ja vähintään yhdeksään vuoteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselinä, lataushybridinä, sähköisenäT7 kasvattaa kerralla myös Transporterin/Caravellen ruokavaliota, sillä aiemman dieselpainotteisuuden sijaan uutuudelle kelpaa myös sähkö, näin sekä pelkästään että lataushybridinä polttomoottorin kaverina.Homma alkaa kuitenkin dieseleillä, ja TDI-lätkän saa takaluukkuun 110-, 150 ja 170 hevosvoiman tehoversioina. Volkswagenin omasta TDI-päätteestä huolimatta dieselit tulevat Fordin EcoBlue -perheestä. EHybridiksi nimetty lataushybridi on 171 kilowatin eli 232 hevosvoiman pakkaus. Täyssähköversio on puolestaan joko 100-, 160- tai 210 kilowatin juttu. Ensimmäiset täyssähköversiot tulevat aikanaan tarjolle 64 nettokilowattitunnin akustolla, mutta Volkswagen lupailee myös pienemmän akun kaupunkiversiota johonkin saumaan. Neliveto on osa uutta Transporteria valinnaisena 150- ja 170 hevosvoiman dieselmoottoreiden yhteyteen sekä joskus tulevaisuudessa myös täyssähköön. Muutoin dieselit sekä lataushybridi ovat standardinomaisesti etuvetoisia, ja täyssähkömallit takavetoisia. 8-vaihteisen automaattivaihteiston saa 150 hevosvoiman dieselin yhteyteen, ja se on vakiona tehokkaimmassa dieselissä. Vaihdekeppiä on luonnollisesti turha etsiä myöskään mistään ladattavista malleista.Tässä jo heti voimalinjojen kohdalla huomataan, kuinka T7 on todellakin parisen vuotta sitten ensiesitellyn Ford Transit/Tourneo Customin sisarmalli. Pakettiautojen maailmassa logonvaihdot ovat tunnetusti tavattoman yleisiä, mutta ensimmäiset 75 vuotta Transporter (sekä tähän asti toki myös Transit) pysyivät omina tuotteinaan. Yhteistyöpakulle, joka syntyi Fordin ja Volkswagenin mittavan yhteistyösopimuksen seurauksena, on jo ehditty sovitella liikanimeä "Transitporter". "Transitporter" eli Transit Customin kanssa samoihin kuoriin siirtyminen kasvattaa Transporter T7:ää T6:een verrattuna hieman käytännössä joka suuntaan. Standardiakselivälin malli on kokonaispituudeltaan viitisentoista senttimetriä edeltäjää pidempi, ja akseliväliäkin on kymmenisen senttiä enemmän. Auto on myös 12,8 senttimetriä edeltäjäänsä leveämpi. Saataville tulee niin ikään 40 senttimetriä pidempi versio, ja kattoakin voi toki tarvittaessa jatkaa ylöspäin. Näin tavaratilan koko vaihtelee koripituuden ja kattokorkeuden mukaan välillä 5,8- ja 9,0 kuutiometriä.T7 on myös ensimmäinen Transporter-sukupolvi, jota ei ainakaan tällä tietoa tulla valmistamaan Saksassa. Tuotantopaikka löytyy sen sijaan Transit Customin kanssa Ford Otosanin tehtaalta Turkin İzmitissä. Caravelle tekee paluun, PanAmericana tuo seikkailumuovitMyös malliversiot mukailevat Transit/Tourneo Customin tarjontaa. Transporteriksi nimetyn pakettiautoversion saa perusmallisena umpipakettiautona sekä myös henkilöpakettiauto Kombina, kuusipaikkaisena pakettiautona sekä miehistöohjaamoisena alustamallina eli ns. doppelina. Ford Transitin kanssa kimppaan meneminen ei siis muuta mitään olennaista Transporter-asiakkaan kannalta.Vaikka Transitin hahmo paistaakin isosti Transporterista läpi, on Volkswagen saanut sentään keulaan omaa ilmettään mukaan. Volkswagen pudotti legendaarisen Caravellen mallinimen parisen vuotta sitten pois T6:n valikoimista, kun se esitteli henkilöautoon perustuvan T7 Multivanin, jolla ei siis ole teknisesti yhtään mitään tekemistä tämän Transporter/Caravelle T7:n kanssa. Kuten on helposti pääteltävissä, uusi Caravelle on käytännössä uudelleenbrändätty Tourneo Custom eli kyseessä on monilla mukavuuksilla varusteltu 9-paikkainen henkilöauto. Näin Caravelle T7:n ostaja saa sitä mihin on aiemmissa sukupolvissa tottunut. Vasemmalta oikealle: ID.Buzz, Caravelle T7 ja Multivan T7. Volkswagenilla riittää nyt tarjontaa tasokkaissa ja kookkaissa tila-autoissa. PanAmericana on puolestaan lähinnä seikkailumuovein ja näyttävämmin vantein varustettu cross-henkinen versio Transporterista ja Caravellesta. Samanniminen korisarja oli saatavilla myös Transporter T4:ään aivan mallisarjan loppumetreillä, vuodesta 2001 alkaen. PanAmericana on luonnollisesti Ford Transitin Trail -malliversion vastine Volkswagenin puolella. Neliveto ei ole siinäkään vakiona, mutta saatavilla edellisessä kappaleessa kuvaillulla tavalla tiettyjen moottoreiden yhteyteen.Piipaa, piipaa! - Tältä näyttää myös virkavallan uusi Maija. Upouuden Transporterin - ja tällä kertaa tarkoittaen sitä - ennakkomyynti on jo alkanut, ensimmäisenä Saksassa, joka saa myös ensimmäiset yksilöt ensi vuoden puolella. Aluksi uutuus on tilattavissa dieselinä ja lataushybridinä, sähköversioiden seuratessa myöhemmin perässä. Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?