2.8.2024

Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa

Kuva Volkswagen

Volkswagen Transporter T7 korvaa T5:een perustuvan T6:n eli menee pohjimmiltaan 20 vuotta eteenpäin, mutta menettää samalla ainutlaatuisuutensa pakettiautomarkkinoilla. Transporter-asiakas voi silti suhtautua uutuuteen turvallisin mielin.

Harvalla automallilla on yhtä pitkä ja puhdaslinjainen suku kuin Volkswagen Transporterilla henkilöautoversioineen. Kaikki alkoi peräti 75 vuotta sitten, kun Volkswagen julkisti vähintäänkin ikonisen, junakeulaisen Type 2:n, joka tunnetaan huomattavasti paremmin Kleinbusina, Sambabusina, Transporter T1:nä sekä valtavalla määrällä muitakin nimiä ja nimityksiä.

T1:tä seurasi kaksi muutakin takamoottorista Transporter -sukupolvea, ja vuoden 1994 jälkeen on puolestaan nähty etumoottoriset T4, T5 ja T6, joista T6 ei tosin ole ollut T5:een verrattuna täysin uusi. Oikein pitkän kaavan kautta laskettuna nyt aivan ensivilkaisussa oleva täysin uusi T7 on siis ensimmäinen oikeasti uusi Volkswagen Transporter 22 vuoteen, ja vähintään yhdeksään vuoteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselinä, lataushybridinä, sähköisenä

T7 kasvattaa kerralla myös Transporterin/Caravellen ruokavaliota, sillä aiemman dieselpainotteisuuden sijaan uutuudelle kelpaa myös sähkö, näin sekä pelkästään että lataushybridinä polttomoottorin kaverina.

Homma alkaa kuitenkin dieseleillä, ja TDI-lätkän saa takaluukkuun 110-, 150 ja 170 hevosvoiman tehoversioina. Volkswagenin omasta TDI-päätteestä huolimatta dieselit tulevat Fordin EcoBlue -perheestä.

EHybridiksi nimetty lataushybridi on 171 kilowatin eli 232 hevosvoiman pakkaus. Täyssähköversio on puolestaan joko 100-, 160- tai 210 kilowatin juttu. Ensimmäiset täyssähköversiot tulevat aikanaan tarjolle 64 nettokilowattitunnin akustolla, mutta Volkswagen lupailee myös pienemmän akun kaupunkiversiota johonkin saumaan. Neliveto on osa uutta Transporteria valinnaisena 150- ja 170 hevosvoiman dieselmoottoreiden yhteyteen sekä joskus tulevaisuudessa myös täyssähköön. Muutoin dieselit sekä lataushybridi ovat standardinomaisesti etuvetoisia, ja täyssähkömallit takavetoisia. 8-vaihteisen automaattivaihteiston saa 150 hevosvoiman dieselin yhteyteen, ja se on vakiona tehokkaimmassa dieselissä. Vaihdekeppiä on luonnollisesti turha etsiä myöskään mistään ladattavista malleista.

Tässä jo heti voimalinjojen kohdalla huomataan, kuinka T7 on todellakin parisen vuotta sitten ensiesitellyn Ford Transit/Tourneo Customin sisarmalli. Pakettiautojen maailmassa logonvaihdot ovat tunnetusti tavattoman yleisiä, mutta ensimmäiset 75 vuotta Transporter (sekä tähän asti toki myös Transit) pysyivät omina tuotteinaan. Yhteistyöpakulle, joka syntyi Fordin ja Volkswagenin mittavan yhteistyösopimuksen seurauksena, on jo ehditty sovitella liikanimeä "Transitporter".

"Transitporter" eli Transit Customin kanssa samoihin kuoriin siirtyminen kasvattaa Transporter T7:ää T6:een verrattuna hieman käytännössä joka suuntaan. Standardiakselivälin malli on kokonaispituudeltaan viitisentoista senttimetriä edeltäjää pidempi, ja akseliväliäkin on kymmenisen senttiä enemmän. Auto on myös 12,8 senttimetriä edeltäjäänsä leveämpi. Saataville tulee niin ikään 40 senttimetriä pidempi versio, ja kattoakin voi toki tarvittaessa jatkaa ylöspäin. Näin tavaratilan koko vaihtelee koripituuden ja kattokorkeuden mukaan välillä 5,8- ja 9,0 kuutiometriä.

T7 on myös ensimmäinen Transporter-sukupolvi, jota ei ainakaan tällä tietoa tulla valmistamaan Saksassa. Tuotantopaikka löytyy sen sijaan Transit Customin kanssa Ford Otosanin tehtaalta Turkin İzmitissä.

Caravelle tekee paluun, PanAmericana tuo seikkailumuovit

Myös malliversiot mukailevat Transit/Tourneo Customin tarjontaa.

Transporteriksi nimetyn pakettiautoversion saa perusmallisena umpipakettiautona sekä myös henkilöpakettiauto Kombina, kuusipaikkaisena pakettiautona sekä miehistöohjaamoisena alustamallina eli ns. doppelina. Ford Transitin kanssa kimppaan meneminen ei siis muuta mitään olennaista Transporter-asiakkaan kannalta.

Vaikka Transitin hahmo paistaakin isosti Transporterista läpi, on Volkswagen saanut sentään keulaan omaa ilmettään mukaan.

Volkswagen pudotti legendaarisen Caravellen mallinimen parisen vuotta sitten pois T6:n valikoimista, kun se esitteli henkilöautoon perustuvan T7 Multivanin, jolla ei siis ole teknisesti yhtään mitään tekemistä tämän Transporter/Caravelle T7:n kanssa. Kuten on helposti pääteltävissä, uusi Caravelle on käytännössä uudelleenbrändätty Tourneo Custom eli kyseessä on monilla mukavuuksilla varusteltu 9-paikkainen henkilöauto. Näin Caravelle T7:n ostaja saa sitä mihin on aiemmissa sukupolvissa tottunut.

Vasemmalta oikealle: ID.Buzz, Caravelle T7 ja Multivan T7. Volkswagenilla riittää nyt tarjontaa tasokkaissa ja kookkaissa tila-autoissa.

PanAmericana on puolestaan lähinnä seikkailumuovein ja näyttävämmin vantein varustettu cross-henkinen versio Transporterista ja Caravellesta. Samanniminen korisarja oli saatavilla myös Transporter T4:ään aivan mallisarjan loppumetreillä, vuodesta 2001 alkaen. PanAmericana on luonnollisesti Ford Transitin Trail -malliversion vastine Volkswagenin puolella. Neliveto ei ole siinäkään vakiona, mutta saatavilla edellisessä kappaleessa kuvaillulla tavalla tiettyjen moottoreiden yhteyteen.

Piipaa, piipaa! - Tältä näyttää myös virkavallan uusi Maija.

Upouuden Transporterin - ja tällä kertaa tarkoittaen sitä - ennakkomyynti on jo alkanut, ensimmäisenä Saksassa, joka saa myös ensimmäiset yksilöt ensi vuoden puolella. Aluksi uutuus on tilattavissa dieselinä ja lataushybridinä, sähköversioiden seuratessa myöhemmin perässä.

Lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat