8.2.2024 Ajoneuvot Volvolta ensimmäinen vain sähköisellä voimansiirrolla saatava kuorma-automalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaille kuormille suunniteltu uusi Volvo FM Low Entry on suunnattu taajama-ajoon, esimerkiksi jätehuollon, jakelukuljetusten ja maansiirtoajon tehtäviin. Yhä useammat suuret kaupungit pyrkivät parantamaan ympäristöään määräämällä alempia päästörajoja. Kuljetusyritykset joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä, mikä lisää päästöttömien kuorma-autojen kysyntää voimakkaasti. Volvo Trucksin uusin lisäys sähkökuorma-automallistoon, Volvo FM Low Entry, on raskaaseen käyttöön tarkoitettu kuorma-auto, joka on kehitetty erityisesti monentyyppisiin kuljetustehtäviin taajamissa. Se on myös Volvon ensimmäinen kuorma-automalli, johon on saatavissa ainoastaan sähköinen voimansiirto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tähden DVS-luokitusMatala ajoasento parantaa kuljettajan näkyvyyttä ympäristöön. Hyvän näkyvyyden ansiosta FM Low Entry -malli on saanut viisi tähteä Lontoossa liikennöiviä raskaita ajoneuvoja arvioivan Direct Vision -standardin mukaan, joka tulee voimaan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.Volvo FM Low Entry voidaan mukauttaa vastaamaan erityyppisten kuljetustehtävien, kuten jätehuollon, jakelukuljetusten ja maansiirtoajon, vaatimuksia. Kuorma-auto on kehitetty Volvon tunnetun FM-mallin pohjalta. Tilavan ohjaamon lattiaa on laskettu 200 millimetriä ja siirretty 500 millimetriä eteenpäin, ja matala askelma ja tasainen lattia helpottavat kuorma-autoon nousemista ja sieltä poistumista. Niiaustoiminnolla sisäänkäyntikorkeus on vain 434 millimetriä.Uutuuteen on saatavilla kolme istuinvaihtoehtoa: pelkkä kuljettaja tai kuljettaja ja yksi tai kolme matkustajaa. Matkustajan istuimet on sijoitettu ohjaamossa niin taakse, ettei matkustajien mukana olo häiritse kuljettajan näkökenttää tai aiheuta kuolleita kulmia. Lisäksi autoon on saatavilla Volvon uusi Camera Monitor System -kamerajärjestelmä.Ohjaamosta on saatavilla kaksi eri korkeutta, makuuohjaamo 1575 millimetriä ja laajennettu/erikoiskorkea makuuohjaamo 1945 millimetriä. Tarjolla on viisi akselikokoonpanoa: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 ja 8x4. FM Low Entry -malliston kokonaispainot ovat 19-32 tonnia ja akselivälit 3900-6000 millimetriä. Moottoriteho on 330 kilowattia ja neljän akun yhteiskapasiteetti 360 kilowattituntia, joka riittää jopa 200 kilometrin ajomatkaan. Akkujen latausteho 250 kW (DC) tai 43 kW (AC).Kahdeksan sähkökuorma-automalliaUutta FM Low Entry -mallia myydään aluksi Euroopassa, Turkki mukaan lukien, sekä Australiassa ja Etelä-Koreassa. Myynti alkaa vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä ja tuotanto vuoden 2024 toisella neljänneksellä.Uuden täyssähköisen kaupunkikuljetuksiin suunnitellun kuorma-auton ansiosta Volvolla on nyt valikoimassaan yhteensä kahdeksan sähkökuorma-automallia. Vuonna 2019 Volvo Trucksista tuli ensimmäinen maailmanlaajuinen valmistaja, joka aloitti raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon. Yhtiön tavoitteena on, että 50 % uusien Volvo-kuorma-autojen maailmanlaajuisesta myynnistä on sähkökuorma-autoja vuonna 2030.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Volvo Trucks Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle