8.2.2024

Volvolta ensimmäinen vain sähköisellä voimansiirrolla saatava kuorma-automalli

Raskaille kuormille suunniteltu uusi Volvo FM Low Entry on suunnattu taajama-ajoon, esimerkiksi jätehuollon, jakelukuljetusten ja maansiirtoajon tehtäviin.

Yhä useammat suuret kaupungit pyrkivät parantamaan ympäristöään määräämällä alempia päästörajoja. Kuljetusyritykset joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä, mikä lisää päästöttömien kuorma-autojen kysyntää voimakkaasti. Volvo Trucksin uusin lisäys sähkökuorma-automallistoon, Volvo FM Low Entry, on raskaaseen käyttöön tarkoitettu kuorma-auto, joka on kehitetty erityisesti monentyyppisiin kuljetustehtäviin taajamissa. Se on myös Volvon ensimmäinen kuorma-automalli, johon on saatavissa ainoastaan sähköinen voimansiirto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viiden tähden DVS-luokitus

Matala ajoasento parantaa kuljettajan näkyvyyttä ympäristöön. Hyvän näkyvyyden ansiosta FM Low Entry -malli on saanut viisi tähteä Lontoossa liikennöiviä raskaita ajoneuvoja arvioivan Direct Vision -standardin mukaan, joka tulee voimaan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.

Volvo FM Low Entry voidaan mukauttaa vastaamaan erityyppisten kuljetustehtävien, kuten jätehuollon, jakelukuljetusten ja maansiirtoajon, vaatimuksia. Kuorma-auto on kehitetty Volvon tunnetun FM-mallin pohjalta. Tilavan ohjaamon lattiaa on laskettu 200 millimetriä ja siirretty  500 millimetriä eteenpäin, ja matala askelma ja tasainen lattia helpottavat kuorma-autoon nousemista ja sieltä poistumista. Niiaustoiminnolla sisäänkäyntikorkeus on vain 434 millimetriä.

Uutuuteen on saatavilla kolme istuinvaihtoehtoa: pelkkä kuljettaja tai kuljettaja ja yksi tai kolme matkustajaa. Matkustajan istuimet on sijoitettu ohjaamossa niin taakse, ettei matkustajien mukana olo häiritse kuljettajan näkökenttää tai aiheuta kuolleita kulmia. Lisäksi autoon on saatavilla Volvon uusi Camera Monitor System -kamerajärjestelmä.

Ohjaamosta on saatavilla kaksi eri korkeutta, makuuohjaamo 1575 millimetriä ja laajennettu/erikoiskorkea makuuohjaamo 1945 millimetriä. Tarjolla on viisi akselikokoonpanoa: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 ja 8x4. FM Low Entry -malliston kokonaispainot ovat 19-32 tonnia ja akselivälit 3900-6000 millimetriä. Moottoriteho on 330 kilowattia ja neljän akun yhteiskapasiteetti 360 kilowattituntia, joka riittää jopa 200 kilometrin ajomatkaan. Akkujen latausteho 250 kW (DC) tai 43 kW (AC).

Kahdeksan sähkökuorma-automallia

Uutta FM Low Entry -mallia myydään aluksi Euroopassa, Turkki mukaan lukien, sekä Australiassa ja Etelä-Koreassa. Myynti alkaa vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä ja tuotanto vuoden 2024 toisella neljänneksellä.Uuden täyssähköisen kaupunkikuljetuksiin suunnitellun kuorma-auton ansiosta Volvolla on nyt valikoimassaan yhteensä kahdeksan sähkökuorma-automallia. Vuonna 2019 Volvo Trucksista tuli ensimmäinen maailmanlaajuinen valmistaja, joka aloitti raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon. Yhtiön tavoitteena on, että 50 % uusien Volvo-kuorma-autojen maailmanlaajuisesta myynnistä on sähkökuorma-autoja vuonna 2030.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Volvo Trucks

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat