5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreimpien VTT:n arvioiden mukaan vuonna 2030 henkilöautokannassa olisi lähes 630 000 täyssähköautoa. Suomen autokannan kehitys ja erityisesti liikenteen sähköistyminen tulee rivakoitumaan, jos VTT:n tuoreimmat arviot toteutuvat. VTT:ltä muistutetaan, että tässä esiintuodut laskelmat eivät ole ennusteita tulevasta, vaan skenaarioita valituilla lähtöoletuksilla, joita ovat esimerkiksi EU:n direktiivit, EU:n autonvalmistajille asetetut hiilidioksidipäästöjen raja-arvot ja Suomessa käytössä olevat liikenteen sähköistymisen tukijärjestelmät. Tuoreimpien VTT:n arvioiden mukaan vuonna 2030 henkilöautokannassa olisi lähes 630 000 täyssähköautoa. Käyttövoimamuutos olisi väkevä, sillä viime vuoden lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 83 765 täyssähköistä henkilöautoa eli noin kolme prosenttia henkilöautokannasta. Laskelmien takana on projekti nimeltä PEIKKO, joka tulee sananipusta Perusskenaariot energia- ja ilmastotoimien kokonaisuudelle kohti päästöttömyyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajetut kilometrit vs. autokanta Autojen määrän tarkastelu luo harhan, sillä kuten erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä muistuttaa, että vaikka autokannasta täyssähköautojen määrä vuonna 2030 olisi hieman yli viidennes (noin 22 %) henkilöautokannasta, niin kaikista valtakunnassa henkilöautoilla ajetuista kilometreistä eli ajosuoritteesta ajetaan sähköllä jo 30 prosenttia. Havainto tuli julki myös aiemmassa HS.fi:n uutisessa. Selitys on luonteva: uusilla henkilöautoilla ajetaan tyypillisesti enemmän kuin vanhoilla autoilla ja toisaalta sähköisesti edetyt kilometrit tulevat edullisemmiksi kuin bensiinin tai dieselin voimin edetyt kilometrit. – Koska sähköllä ajaminen on edullisempaa, sähköautojen ajosuorite tuppaa olemaan hieman suurempi. Tosin tässäkin on markkinakohtaisia eroja, esim. Yhdysvalloissa ja Britanniassa sähköautoilla ajetaan vielä vähemmän kuin polttomoottoriautoilla. Etenkin Yhdysvalloissa perussyy on pienemmässä erossa ajokustannuksissa. Päästötavoitteisiin voidaan yltää Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Paakkinen pohjaa arvionsa VTT:n skenaarioihin, joiden mukaan päästötavoitteisiin yllettäisiin liikenteen sähköistymisen nykytahdilla, mikäli samalla uusiutuvan energian jakeluvelvoite pidetään riittävään kunnianhimoisella tasolla. VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Latausinfra-tuelle jatkoa! Paakkisella on viesti päättäjille: jatketaan latausinfran tukemista. Kotilatauksen saatavuus vaikuttaa kuluttajien käyttövoima eli autonhankintapäätöksiin. Kynnys siirtyä sähköautoilijaksi on sitä matalampi, mitä kätevämmin auton lataus on järjestettävissä kotilatauksena tai arkisten vakioreittien varrella. Latauksen merkitys tuli selvästi esiin autoalan teettämästä Suomalaisten autoilu 2023 – Kansalaisten näkemyksiä liikenteen sähköistymisestä ja liikenteen päästövähennystoimista -kyselytutkimuksesta. Epävarmuus sähköauton latausmahdollisuudesta kotona -kohta kirvoitti 65 % vastaamaan ”vaikuttaisi erittäin paljon” tai ”vaikuttaisi paljon”. Paakkisesta olisi valtiovallan omien päästötavoitteidenkin kannalta nurinkurista, jos taloyhtiöiden latauspisteiden rakentamiseen tarkoitettu ns. ARA-tuki lopetettaisiin. Sen avulla latausjärjestelmien rakentamista on tuettu korvaamalla 35 prosenttia urakkakuluista. – Lataaminen on osoittautunut pulmalliseksi sähköautoilijoiksi mieliville autoilijoille, jotka asuvat kerros- tai rivitaloyhtiöissä. Ja toisaalta kun latausjärjestelyt on saatu kuntoon, on osa siirtynyt hyvinkin ripeästi ladattaviin autoihin, Paakkinen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työsuhdeautojen veroetua jatkettava! Jos VTT:n Marko Paakkinen saisi päättää, jatkettaisiin täyssähköisten työsuhdeautojen veroetua vuoden 2025 jälkeenkin. Etuus tarkoittaa, että täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee 170 eurolla kuukaudessa. – Tämä veroetu on ollut suosittu, lisännyt sähköautojen määrää ja toisaalta tuo niitä 3–4 vuotta käytettyinä kaikkien muidenkin ulottuville. Toivottavasti tätä veroetuutta jatketaan. Samoilla linjoilla on myös Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö Autoliitto. Jos nykyinen täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu loppuisi vuoden 2025 jälkeen, se johtaisi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan epätoivottaviin seurauksiin niin päästöjen vähentämistavoitteiden, liikenteen sähköistymiskehityksen, iäkkään henkilöautokannan nuorentumisen kuin autoilijoiden valintamahdollisuuksien kaventumisenkin kannalta. – Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu on mahdollistanut monelle sähköautoon siirtymisen. Jos veroetua ei jatkettaisi, johtaisi se kahdenlaisiin seurauksiin: osa luopuisi kokonaan työsuhdeautosta, osa vaihtaisi muuhun kuin sähköiseen työsuhdeautoon. Vuosina 2021–2023 käyttöön Suomessa on otettu käyttöön noin 15 000 uutta täyssähköistä työsuhdeautoa, joista yli 8 000 on autoalan arvion mukaan hankittu verotusarvon alentamisen kannustamana. Sähköistymisen vauhti hiipuu Henkilöautoliikenne sähköistyy, mutta vauhti on hiipumassa. Tuoreimpien tietojen mukaan Suomessa oli viime vuoden lopussa liikennekäytössä 83 765 täyssähköistä henkilöautoa, lataushybridejä oli 135 090 autoyksilöä. Vertailun vuoksi: tieliikenteessä oli samaan aikaan 1,82 miljoonaa bensiiniautoa ja hieman yli 695 000 dieselautoa. Sähköautojen osuus enää 29 % Ensirekisteröintien perusteella täyssähköautojen myynti mataa. Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli maaliskuussa noin 29 prosenttia. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista noin 26 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 23 prosenttia ladattavia hybridejä. Alkuvuoden täyssähköautojen osuus on hieman pienempi kuin viime vuoden tammi-maaliskuussa, jolloin osuus oli noin 31 prosenttia. Viime vuonna rekisteriin päätyi paljon sähköautoja, joille oli ehditty haettu kotitalouksille suunnattua 2 000 euron hankintakannustetta ennen hakuajan päättymistä vuoden 2022 lopussa. Autokauppa ylisummaan on ollut alkuvuotena alavireistä, käy ilmi Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedoista. Maaliskuussa rekisteröitiin 6 486 uutta henkilöautoa, mikä on 15,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden maaliskuussa. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana on rekisteröity 18 452 henkilöautoa, mikä on 12,0 prosenttia viime vuoden ensimmäistä neljännestä vähemmän. Lähteet: VTT / PEIKKO-projekti, Autoalan Tiedotuskeskus, Tilastokeskus ja Netwheels Oy, Mittaristo ja liikenne- ja viestintävirasto Traficom Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 15.7.2024 Autoilu Päällystetyistä maanteistä jo noin 10 600 km on huonokuntoisia 11.7.2024 Uutinen Polestar 6 sähköavo esittäytyy mietona ja tulisena versiona Goodwoodissa 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan