22.5.2017 Liikenne VTT:n robottiautot kurvaavat yleisille teille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkimusrobottiautopari kuulee, näkee ja aistii. Seuraavaksi ne suuntaavat yleisille teille, mutta itsenäistymään niistä ei vielä ole. Suomen ensimmäinen kokeiluluvan tieliikenteeseen saanut robottiauto Marilyn ja VTT:n edellämainitun puolisoksi tituleeraama Martti ovat siirtymässä yleisille teille. Tekoälyllä viritetyt autot kommunikoivat keskenään ja pian myös entistä enemmän ajoympäristönsä kanssa, sillä syksyllä myös julkinen digitaalinen infra voi keskustella tutkimusajoneuvojen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VTT:n mukaan tutkimusta varten kehitetyt robottiautot kuulevat, näkevät ja aistivat, ja niissä käytetään kotimaista älyä. Ne kykenevät seuraamaan ohjelmoitua reittiä ja välttämään yllättäviin esteisiin törmäämistä ilman kuljettajan apua. Toistaiseksi autojen kulku edellyttää, että kaistaviivat tai tien reunat näkyvät. VTT:n mukaan tämä on kuitenkin vasta ensimmäinen askel. Vuoteen 2020 mennessä liikutaan jo vaativammissa olosuhteissa sora- ja lumipeitteisillä teillä. Isoja ja pieniä haasteita – Automaattisen ajoon tarvittavia laitteita on autoissamme tarpeeksi ja nyt niistä otetaan ohjelmistoteknisesti kaikki irti askel kerrallaan. Haasteita on pieniä ja isoja, mutta niitä me rakastamme, sanoo projektipäällikkö Matti Kutila VTT:ltä. Robottiautot on varustettu lämpökameralla, jota hyödynnetään ihmisten ja eläinten havainnoinnissa. Stereokamera ja tutka puolestaan soveltuvat lähialueen tarkempaan tarkkailuun. Pidemmälle auto katsoo laserskannerin ja pidemmän kantaman tutkan avulla. Paikannus puolestaan tapahtuu GPS/Glonass-vastaanottimin. Lisäksi autoissa on inertiayksikkö suunnan ja kiihtyvyyksien määrittämiseen. Anturit ja toimilaitteet yhdistää älykkyys, joka muodostaa tilannekuvan ja ohjaa niitä siten, että auto liikkuu suunnitellulla tavalla millisekuntien ja senttimetrien tarkkuudella. – Robottiautojen kommunikointikanava on auki, mutta viestit eivät noudata täydellisesti vielä standardeja. Syksyllä autot vaihtavat keskenään tietoa standardissa moodissa ja silloin muidenkin on mahdollista keskustella niiden kanssa, Kutila kuvailee. Haastetta lisätään vähitellen Seuraavaksi VTT:n robottiautoihin vaihdetaan Kutilan mukaan optisten komponenttien aallonpituuksia ja lisätään tutkan resoluutiota sekä rakennetaan lisää älykkyyttä ohjelmistoon, joka haistelee anturien kyvykkyyttä. Näin pyritään osaltaan taklaamaan vaativia sääoloja, kuten liukasta tienpintaa, peittynyttä tienreunaa tai sumua. Robottiautojen kehityksessä lisätään pikkuhiljaa skenaarioita (kaupunkia, kantatietä, lunta, exit-ramppia), joista auto suoriutuu, sekä kasvatetaan ajonopeuksia ja hallitaan älykkyydellä vaikeita keliolosuhteita. – Tällä hetkellä liikenteen robotisaatio on yleisestikin ottaen vielä alkumetreillä – suuret asiat nähdään vuonna 2021 ja sen jälkeen. Tämä on eräänlainen ’never ending story’. Varmaa on, että koodirivien määrä autossa kasvaa räjähdysmäisesti tulevina vuosina. Nyt puhumme ehkä 3000 rivistä, Kutila arvioi. Robotiikka tekee tuloaan myös kuorma- ja linja-autoihin, mutta VTT:n mukaan eri muodossa. Sen sijaan työkoneet kulkevat tietyllä tavalla robotisaatiokehityksen eturintamassa. Niiden työalueeseen voidaan tehdä rajoitteita, jotka helpottavat automatisointia. Liikenteessä rajoitteiden tekeminen ei ole yhtä helppoa. Yli 20 vuoden työn tulos Turvallisuus ja kyberuhkat tulevat mukaan entistä vahvemmin mukaan kehitystyöhön, kun esineiden internet ja tietoverkot etenevät. Täysin luotettavasti toimivan ja ympäristöään havainnoivan auton kehittämiseen tarvitaan vielä paljon työtä. – Se, mitä autoissa on tänään, ei ole syntynyt puolessa vuodessa, vaan on yli 20 vuoden työn tulos, Kutila muistuttaa. Lähde ja kuvat VTT Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?