29.12.2022 Liikenne VTT:n tutkija: Norjan sähköautoihmeen takana hankintatuet VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Sähköautot Norjassa ovat olleet jo pitkään vastaavia polttomoottoriversioita halvempia. Hankintahinnan lisäksi on ollut käytössä paljon muitakin tukiaisia.” Norja on johtavia sähköautomaita, joissa täyssähköautojen tiheys on korkealla tasolla. Eri sähköautomallit kilvoittelevat keskenään suosituimpien uusien automallin listauksissa.Syitä Norjan liikenteen väkevälle sähköistymiselle on useita, eikä kansalaisten ja kansakunnan vauraustaso ole niistä pienimmästä päästä: Norjalla on monin tavoin ollut varaa sähköistää liikenteensä.VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen erittelee Moottorin pyynnöstä vaikuttavia tekijöitä Norjan sähköautoistumisen taustalla.Ja kun Suomessa täyssähköautojen 2 000 euron hankintatukivarat vastikään valtion kirstusta ehtyivät, on pakko kysyä asiantuntijalta ovatko uusien sähköautojen euromääräisesti merkittävät hankintatuet pääsyy Norjan sähköautoistumien ripeyteen?– Kyllä ne pääasiassa ovat, Paakkinen arvioi.– Sähköautot Norjassa ovat olleet jo pitkään vastaavia polttomoottoriversioita halvempia. Hankintahinnan lisäksi on ollut käytössä paljon muitakin tukiaisia, esimerkiksi ilmainen pysäköinti ja vapautus tietulleista ja lauttamaksuista, Paakkinen luettelee.– Osaa tukiaisista on tosin alettu jo purkamaan. Norjassa on tuettu myös latausinfraa, mutta tuet ovat olleet pienempiä suhteutettuna autojen saamaan tukeen.Miten Norjan latausverkosto palvelee sähköautoilijoita, latauspisteitä lienee paljon Suomea enemmän suhteessa sähköautokantaan?– Yllättäen tilanne on Suomessa parempi. Viime vuoden lopussa Norjassa oli Sähköinen liikenne ry:n keräämien tietojen mukaan 68 täyssähköautoa yhtä suuritehoista latauspistettä kohden, kun Suomessa vastaava suhdeluku oli 31.– Suomessa on siis suhteessa enemmän julkisia suuritehoisia latauspisteitä sähköautoja kohden kuin Norjassa. Tällä hetkellä Suomessa suhdeluku on 32, eli tilanne on Suomessa pysynyt hyvin autojen kasvun mukana.Paakkinen nostaa esiin, että Norjassa on uutisoitu latausjonoista etenkin loma-aikoina.– Onneksi Suomessa latauspisteillä jonotus on vielä melko vähäistä, kiitos latausinfratoimijoiden aktiivisen verkon rakentamisen. Tämän vuoden aikana ruuhkautumista on ollut jonkun verran esimerkiksi juhannusliikenteessä Suomessakin.Norjan autoliitto NAF on arvioinut, että Norjassa autojen latauksesta 70–80 % hoituu kotona tai vapaa-ajan asunnoilla, 10–15 % työpaikalla ja 10–15 % julkisilla latauspaikoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKadunvarsilataus Suomessa jäljessäPaakkinen huomauttaa, että kadunvarsilatauksen suhteen meillä on kirittävää Norjaan verrattuna, jossa, etenkin Oslon alueella, on paljon kadunvarsien asukaspysäköintilatauspaikkoja. Viime vuoden lopun tietojen mukaan Oslossa jopa 7 %:ssa kadunvarsipysäköintipaikoista olisi latauspiste.– Suomessa kadunvarsilataus on todellakin jäljessä. Sitä tarvitsisivat niin asukaspysäköijät, yhteiskäyttöautot, kaupalliset ajoneuvot (taksikuskit, pakettiautot, kenellä ei ole kotilatausta) kuin turistitkin. Määränpäälatausta olisi myös hyvä saada vielä lisää, esimerkiksi hotellien, kylpylöiden, huvipuistojen, hiihtokeskusten ja luontokohteiden luokse, Paakkinen tähdentää.VTT:n tutkijan mukaan on epärealistista olettaa, että sähköautoilijat liikkuvat jollakin toisella kulkuvälineellä kovin etäälle kodistaan lataamaan.– Järkevä etäisyys latauspaikalle on kävelymatkan päässä kodista, Paakkinen linjaa.Ruuhkia teholatureilla voidaan välttääPaakkinen miettii autoilijoiden aitoja lataustarpeita ja keinoja helpottaa tai ehkäistä jonotusta teholatureilla.– Esimerkiksi Lapin hiihtokeskuksissa yleisillä pysäköintipaikoilla tarvittavaa infran määrää saisi pienemmäksi, jos mökkeihin saisi tarjolle latauspisteitä. Koska kohteessa majoitutaan yleensä pidempään, ehtisi auton lataamaan pienemmälläkin teholla.Auton pysäköinnin aikana tapahtuvaa latausta tukemalla vähennetään Paakkisen mukaan ruuhkia suurteholatureilla, kun auto voidaan ladata määränpäässä oleskelun aikana.– Osittain tätä voidaan siirtää katujen varsilta myös pysäköintitaloihin, mutta kaikilla alueilla ei ole käytettävissä pysäköintitaloja.Hoituuko lataus Norjassa jouhevammin?Paakkisella ei ole tiedossa, että Norjassa olisi keksitty jokin ihan oma jouhevampi tapa hoitaa latauksen maksaminen.– Suuria eroja maksutavoissa ei ole, samat ovat pääasiassa käytössä myös Suomessa. Korttimaksu ei ainakaan oman tietoni mukaan ole vielä kovin yleinen.Paakkisen mukaan Norjassa tuetaan joissakin latausverkostoissa Vipps-maksusovellusta.– Norjan sähköautoyhdistyksellä on roamingin avulla toimiva yleinen latausavain, RFID-kortti, Ladeklubben-jäsenpalvelussa, Paakkinen taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvitaanko muita etuja Suomessa?Paakkinen ei ole varma, tarvittaisiinko Suomessa Norjan kaltaisia etuja sähköautoiluun liikenteen sähköistymisen rivakoittamiseksi, sillä ongelmat ovat tällä hetkellä ainakin hieman toisaalla.Olisiko Suomessa otettava mallia Norjassa käytetyistä sähköautoilun tukitavoista kuten oikeudesta käyttää joukkoliikennekaistaa tai ilmaista pysäköintiä kaupunkikeskustoissa?– Sähköautojen määrän kasvu on tällä hetkellä enemmän kiinni autojen saatavuudesta kuin niiden haluttavuudesta, joten niiden hankinnan tukeminen joko auton hintaan vaikuttamalla tai muuten niiden houkuttelevuutta lisäämällä ei vaikuta tällä hetkellä kovin tehokkaalta tavalta, Paakkinen erittelee.Hänestä olisi sen sijaan on tärkeää, että latausinfra pysyy autojen kasvussa mukana.– Siksi näen Suomen latausinfraan painottuvan tukipolitiikan parempana. Norjasta voisi ottaa oppia kadunvarsilatauksen tukemisessa, ja kotilatauksen saamisen taloyhtiöissä turvaavalla lailla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:3:{i:0;s:6:"121231";i:1;s:5:"93986";i:2;s:5:"95283";} Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta