18.11.2018 Ajoneuvot Vuoden Auto Suomessa 2019: miksi Ford Focus kohosi voittajaksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämänkertaisen tittelin vuoden tärkeimmästä autouutuudesta vei täysin uusi Ford Focus. Tarkemmin autoon tutustuneet allekirjoittavat Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinnan varauksetta. Tämän autovuoden tärkein uutuus, Vuoden Auto Suomessa 2019, valittiin 9.11. Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa. Tänä vuonna tuon himoitun palkinnon vei Ford Focus, joka päihitti Uudenkaupungin autotehtaan ihmeen, Mercedes-Benz A-sarjan vaivaisella kahden pisteen erolla. Äänestyksestä vastasivat perinteiseen tapaan suomalaiset autotoimittajat yhdistyksensä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kokoamana. Valinta merkitsi samalla sitä, että Ford vei nyt arvonimen ensimmäistä kertaa kilpailun monivuotisessa historiassa. Lähimpänä voittoa valmistaja oli ensimmäisessä Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä syksyllä 2014, jolloin tuore Mondeon sukupolvi ylsi loppupisteissä kunniakkaalle toiselle tilalle Volkswagen Passatin jälkeen. Tähän mennessä tuo onkin ollut ainoa kerta, kun Fordin malli on yltänyt toiselle äänestyskierrokselle eli kuuden parhaan joukkoon – eli sikälikin Focus kirjoitti nyt uutta historiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa reagointia Vaikka valinta pidettiin salassa h-hetkeen asti, Fordin markkinointiväki oli ehkä aavistellut oman uutuutensa menestymismahdollisuuksia ennakkoon, sillä jo viikonloppuna Auto 2018 -näyttelyssä Fordin osaston paraatipaikalla komeili mikäs muu kuin Focus, Vuoden Auto Suomessa 2019 -tarrat kylkiensä koristeena. Uuden Focuksen valinta ei yllättänyt myöskään kaiken nähneitä autotoimittajia tai muita Auto- ja liikennegaalaan osallistuneita alan vaikuttajia. Ensinnäkin kyseessä on niin kutsuttu perusperheautomerkki, joka jo lähtökohtaisesti natsaa kilpailun tärkeimmän valintakriteerin, miten paljon auto tarjoaa vastinetta rahalle, kanssa. Toisekseen Focus on jo hyvin vakiintunut automalli – tämä uusin edustaa jo neljättä sukupolvea, joten nimi on jo valmiiksi kaikkien huulilla. Kun vielä kokoluokkanakin on alempi keskiluokka, joka perinteisesti on yksi suomalaisten autonostajien suosikkisegmenteistä, lähtökohdat voittoon olivat enemmän kuin hyvät. Uutuusarvolla voittoon Keskinkertaisella autolla, tai vanhan lämmittelyllä, ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -ykköstilaa saavuteta. Focus onkin uudistunut täydellisesti aina perusrakennettaan myöten, ja samassa yhteydessä ominaisuudet hiottiin entistä yleismiellyttävimmiksi. Kruununa erityisesti melutaso, joka on tämänkokoiseksi autoksi poikkeuksellisen alhainen. Paketti on vielä kuorrutettu aiempaa menevämmällä muotoilulla ja uusinta uutta sisältävillä turvavarusteilla, jotka olivat modernin tekniikan parissa työskentelevien autojournalistien mieleen. Puristit saattavat kritisoida sitä, että Focukselle ominainen tarkka ohjaustunto on saanut tehdä tilaa aiempaa vaivattomammalle toteutukselle, mutta tällaisenaankin valinta Vuoden Autoksi Suomessa 2019 on täysin perusteltu. Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset: Ford Focus (175 p.) Mercedes-Benz A-sarja (173 p.) Kia Ceed (142 p.) Volvo XC40 (108 p.) Volvo V60 (95 p.) Skoda Karoq (87 p.) Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe