15.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kolme kuukautta koettua – iloja, murheita ja hiljaista hiipimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori koeajaa kaikki Suomessa tarjolla olevat kiinnostavat sähköautomallit. Tuoreimpia malleja tällä rintamalla on Hyundai Ioniq Electric, joka on ollut Moottorin pitkässä ja perusteellisessa koeajossa viime lokakuusta alkaen. Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana on sähköautoilun arki tullut koetelluksi jo hyvin useasta eri näkökulmasta, monen eri koeajajan havaintojen pohjalta, monessa eri ajotilanteessa ja monenlaisissa ajosäissä. Moottori pitkä koeaja alkoi viime vuoden lokakuun lopulta, joten talviset ajohaasteetkin ovat jo käyneet tutuiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisia tilanteitaKolmen kuukauden aikana on selvinnyt monenlaista, kuten se sähköautoilun eittämätön valtti, että sähköautolla eteneminen on vaivatonta etenkin kaupungissa ja taajamassa. Auto kiihtyy kerkeästi ja veto on käytössä heti alkukiihdytyksestä alkaen.Ioniqin kaukovalojen teho on vaatimaton. Valopesurit auttaisivat kurakeleillä asiaa.Ja sekin on erittäin mukavaa, että ajossa lähes äänetön sähköauto mahdollistaa vaivattoman keskustelun matkustamossa. Ja jos ajaa yksikseen, ei ajatuksia häiritse kuin rengasäänet ja mahdolliset tuulen suhinat.Kolareittakaan emme ole selvinneet. Eräänä koeajopäivänä olimme kääntymässä Ioniqilla vasemmalle, vilkutimme ajoissa ja jarruvalotkin paloivat. Opel Astra tuli kuitenkin takaa liiallisella vahdilla tai havaitsi tilanteen liian myöhään, ja tömäytti koeajoautomme perään.Hyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin, koeajaja onneksi vammoitta. Auton törmäysrakenteet toimivat siis suunnitellusti. Puskuri sai toki kipeää ja auto joutui muutamaksi päiväksi pajalle.Kolarikin on tullut koettua, mutta onneksi peräänajosta selvittiin varsin lievin vahingoin.Toiveissa 280 kilometrin toimintamatkaTalvisina koeajoviikkoina on käynyt ilmiselväksi, ettei Hyundai Ioniq yllä täyslatauksella optimaalisiin toimintamatkoihin. Lataus kuitenkin riittää moniin päivittäisiin ajotarpeisiin, mutta pidemmät ajotaipaleet on suunniteltava ennakolta, pikalatauspaikat etappeina.Valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille parhaimmillaan akut täyteen ladattuina jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei meidän koeajossamme ole vielä nähty.Ehkä sitten kesällä.Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan.Lataushaasteita on riittänytJulkisten pikalatauspaikkojen etsiskely on aika ajoin ollut varsin turhauttavaa: vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen kauppakeskusten pysäköintihallien uumenista ole aina ihan yksinkertaista.Koeajon aikana olemme ehtineet kokeilla hyvin monenlaisia latausjärjestelyjä.Latausjärjestelyt eivät aina myöskään toimi odotetusti tai ole vapaina. Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköautoilijalta täsmällistä pysäköintiä, jotta auton saa tarpeeksi lähelle latauspistettä.Talvisen koeajon mittaan on käynyt myös ilmi, että pakkasen jäykistämien latausjohtojen virittely on työlästä puuhastelua, joka helposti sotkee housunlahkeet ja auton takakontin. Sähköauto olisi monin verroin vaivattomampi arkiautona, jos takaluukku toimisi sähköisesti, kontilla kun täytyy asioida alinomaa. Sähkötoimisuus lisäisi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka jatkuuKoeajon mittaan tulemme mittaamaan kuinka sähköauton akusto ottaa virtaa vastaan, ja mitkä ovat todelliset latausajat. Käymme myös lävitse Hyundai Ioniq Electricin toiminnallisuuksia eri näkökulmista sekä kerromme kuinka auton tilaratkaisut toimivat matkustajien ja tavaroiden kannalta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Roman Razinkov, Eila ParviainenMatka jatkuu, lähde mukaan: www.moottori.fi/vuosisahkolla Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti