22.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähkö tulee nyt seinästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotilatausasema helpottaa elämää sähköauton kanssa. Kun Moottori päätti aloittaa Vuosi Sähköllä -koeajon Hyundai Ioniq Electricillä, oli ensimmäisenä asiana tehtävälistalla kotilatausaseman hankinta toimitukseen. Sähköauto on kätevimmillään, kun auto odottaa akku ladattuna ja ajamaan pääsee ilman turhaa seikkailua johtojen kanssa.Latausasemat voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään: vaihtovirralla toimivat kotilatausasemat ja tasavirralla toimivat pikalatausasemat.Jälkimmäisiä näkee esimerkiksi huoltoasemilla, ja ne lataavat sähköauton akkua tyypillisesti 50 kilowatin teholla. Tällöin esimerkiksi Ioniqin 28 kilowatin akku täyttyy puolessa tunnissa lähes täyteen.Pikalatausasemat ohittavat auton omat latausjärjestelmät, ja ne kytkeytyvät suoraan auton akkuun. Tämä mahdollistaa huippunopean latauksen, mutta vastapainona asemat maksavat helposti henkilöauton verran. Sellaisen hankkiminen kotiin tai työpaikalle ei oikein onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilatausasema on yksinkertainen ja helppoToimitukseen valittiinkin Type 2-tyyppinen kotilatausasema, joka syöttää sähköverkon kolmivaihevirtaa autoon. Asema siis käyttää samaa kolmivaihevirtaa kuin sähkökiuas.Type 2, joskus Mennekes-liittimenäkin tunnettu, tarkoittaa latausliitintä, joka muistuttaa kyljelleen käännettyä D-kirjainta. Kyseinen latausliitin on muodostunut Euroopassa standardiksi sähköautojen latauksessa. Asemaksi valikoitui saksalainen Webasto Pure. Kyseessä on kuluttajakäyttöön tehty edullinen (SVH 795 euroa) kotilatausasema, joten Vuosi Sähköllä -juttusarjassa kertyvät käyttökokemukset voi suoraan siirtää omaan pihaan.Webasto Pure kykenee parhaimmillaan lataamaan autoa 22 kilowatilla, kun käytetään sähköverkon kolmea vaihetta 32 ampeerin virralla.Mistä latausaika riippuu?Teoriassa tällä teholla Ioniqin akku latautuisi reilussa tunnissa, mutta valitettavasti sähköauton lataaminen ei ole aivan näin yksinkertaista. Ioniq, kuten valtaosa muistakin sähköautoista, ei nimittäin kykene hyödyntämään kolmivaihevirtaa. Hyundaissa lataus tapahtuu parhaimmillaan yhdellä vaiheella. Se siis tiputtaa latauksen maksimitehon kolmannekseen 22 kilowatista, eli 7,4 kilowattiin.Tällä teholla Ioniqin akku latautuu 80 prosenttiin reilussa kolmessa tunnissa. Viimeiset kymmenykset latautuvat hitaammin, joten akku on täynnä noin viidessä tunnissa. Pääasia kuitenkin on, että akku latautuu täysin yön tai työpäivän aikana.Johto kiinni riittääWebaston aseman käyttö on tehty helpoksi. Latauspää irtoaa aseman telineestä kevyellä nykäisyllä, ja lataus alkaa heti, kun kaapeli on kytketty autoon. Toisin sanoen toimenpide on yhtä yksinkertaista kuin esimerkiksi kännykän lataaminen.4,5 metrinen kaapeli yltää helposti autoon, ja latauksen päätyttyä sen voi kiertää aseman ympärille, jotta johto ei turhaan likaannu maassa.Pure on Webaston perusmalli, joten se keskittyy vain lataamiseen. Ainoa lisätoiminto on avainpohjainen lukitus, jolla latauksen voi estää esimerkiksi lomamatkan ajaksi.Kotilatausmarkkinat kasvata vauhdilla. Markkinoilla on jo lukuisia asemia, ja uusia saapuu jatkuvasti. Esimerkiksi usean talouden käyttöön taloyhtiöissä kannattaa valita asema, joka on varustettu käyttäjän tunnistuksella. Silloin ladattu sähkö voidaan kohdentaa käyttäjäkohtaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella