3.11.2020

Yamahan uusi MT-09 – isompi moottori ja täysin uusi elektroniikkapaketti

Yamaha MT-09

Yamahan MT-perheen toiseksi suurin malli saa isomman ja tehokkaamman moottorin sekä kattavan ajoavustinpaketin.

Yamaha on kasvattanut 847-kuutioisen rivikolmosmoottorin iskunpituutta kolmella millimetrillä, jolloin uudeksi iskutilavuudeksi on saatu 889 kuutiosenttimetriä. Lopputuloksena on neljä hevosvoimaa lisää huipputehoa ja kuusi newtonmetriä suurempi vääntömomentti, joka samalla saavutetaan 1500 kierrosta aiempaa matalammalla lukemalla. Uudistettu polttoainejärjestelmä tuottaa tehokkaamman sumutuksen, mikä yhdessä parannetun palamisetehokkuuden kanssa on aikaansaanut yhdeksän prosenttia parantuneen polttoainetalouden.

Yamaha MT-09

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori ja runko keventyneet

Isommasta iskutilavuudesta ja tehosta huolimatta moottorin ja pakoputkiston kokonaispaino on keventynyt 1,7 kiloa. Kun myös alumiinirakenteiset runko, takarunko ja takahaarukka ovat käyneet läpi yli kahden kilon laihdutuskuurin, on lopputuloksena neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi kokonaisuus.

Yamaha MT-09

Yamaha on lainannut lippulaiva YZF-R1:stä kuusiakselisen liiketunnistinjärjestelmän, joka mittaa pyörän kiihtyvyyttä eteen- ja taaksepäin, ylös-alas, vaemmalle-oikealle, sekä kallistuskulmia, kääntymistä ja nyökkäystä. Näiden reaaliaikaisten tietojen perusteella järjestelmä ohjaa elektronisia ajoavustimia. Ja niitä riittää. On erilliset vetopidon ja sivuttaisluiston hallintajärjestelmät, keulimisenhallinta, kaarre-ABS-järjestelmä sekä itsenäisesti etu- ja takajarrun painetta ohjaava jarruavustin. Lisäksi kuljettajan valittavissa on eri moottorinohjauskartat ja ajonautinnon viimeistelee kahteen suuntaan kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin.

Yamaha MT-09

Vanteiden materiaalivahvuus vain kaksi millimetriä

Mittaristoksi on vaihtunut minimalistisen pieni 3,5-tuumainen väri-TFT-näyttö. Deltabox-alumiinipalkkirunko on suunniteltu uusiksi, joskin geometriaan tehdyt muutokset ovat pieniä. Ajokäytökseen on pyritty vaikuttamaan hienosäätämällä rungon jäykkyystasapainoa. Yamahan kehittämän ”spin forging” -taontatekniikan ansiosta uusien takovanteiden paksuus on vain kaksi millimetriä ja uudet etu- ja takapyörät ovat 700 grammaa aiempaa kevyemmät.

Yamaha MT-09
Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 889cc
Teho: 119 hv (87,5 kW) / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/minIstuinkorkeus: 825 mm
Akseliväli: 1 430 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 189 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat