8.4.2018 Ajoneuvot Yhdeksän litran moottorilla – Renault Type JV 40CV vm. 1922 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault on pitkän historiansa aikana tehnyt paljon muutakin kuin käytännöllisiä perheautoja. Sata vuotta sitten ranskalaistehtaan lippulaivana toimi kolossaalinen 40 CV -luksusmalli. Aikahyppy kaksitoista vuotta eteenpäin vuoden 1910 Renault-taksista ei voisi olla vauhdikkaampi. Kun kapuamme seuraavan klassikkoajoneuvon kyytiin, Flins’n autotehtaan ympäröivät katumaisemat alkavat vilistää täysin toiseen tahtiin kuin edellisessä koeistumisen kohteessa.Menossa on Renaultin 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetty tapahtuma, missä tarkkaan valitut median edustajat pääsevät tutustumaan lähemmin ranskalaisvalmistajan maineikkaimpiin malleihin.Tämä auto, mammuttimainen Type JV 40CV vuodelta 1922, ei ihan heti unohdu.Pääosan varastaa mörkömäinen moottori. Kun vanttera kuljettaja painaa kaasua, 9 121-kuutioisen rivikuutosen jyrinä saa tärykalvot ja kylkiluut vibraamaan. Kiihtyvyys on niin vankkaa, että aikalaisilmoitus vaunun yli 140 km/h huippunopeudesta pitänee paikkansa.Mieltä kylmää, miltä moinen kyyti mahtoi aikanaan tuntua 1920-lukulaisilla ranskalaisteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukka takanaRisteyksissä havaitsemme, että vanhan autojätin hallinta ei ole aivan helpointa mahdollista.Nelinopeuksinen synkronoimaton vaihteisto ilmoittaa hammaspyörien riuskalla rutinalla kuljettajan tekemät erheet, ja valtavaa ohjauspyörää pitää selvästi veivata hartiavoimin, jotta 5,08 metriä pitkän, 1,8 metriä leveän ja 2,6 tonnia painavan lotjan saa luotsattua oikeasta liikenneympyrän aukosta ulos. Brutaalia tunnelmaa korostaa puoliavoin ohjaamo, mikä saa tihkusateen tunkeutumaan miltei esteettä tilavalle takasohvalle. Etu- ja takapenkkien väliin asennettavasta toisesta ”tuulilasista” pienine sivuikkunoineen ei ole nyt apua, sillä se on siististi paketoitu edessämme olevaan valtavaan jalkatilaan.Kyydityksen jälkeen kuski peruuttaa auton parkkiin verkkoaidan viereen, ja tupsahdan puolimärkänä takaisin nykyaikaan. Pitkän keulan täyttämä voimanlähde jää humisemaan yllättävän hiljaista, ja myös tasaista tyhjäkäyntiä.Se ei kuitenkaan onnistu enää hämäämään. 96-vuotias Renault on epäilemättä eräs hurjimmista, tai oikeastaan kokonaisuutena hurjin, vekotin missä olen ikinä istunut. Herran haltuunSata vuotta sitten tämä hurjuus merkitsi kuitenkin silkkaa luksusta. Renault 40 CV edusti valmistajansa kalleinta päätä, ja auto kilpaili markkinoilla ansiokkaasti sellaisten hienostomerkkien kuin Hispano Suizan ja Isotta-Fraschinin joukossa.Tyyppinumeron 40 CV, joka viittasi ranskalaisiin verohevosvoimiin, alla valmistettiin vuosina 1911–1928 useita erilaisia malleja – kaikkiaan yli 1 100 kappaletta. Nyt tutustumisen kohteena oleva, edeltäjiään sulavalinjaisempi Type JV esiteltiin vuonna 1922.Valtavan moottorinsa, jonka iskutilavuutta oli pari vuotta aiemmin kohotettu seitsemästä ja puolesta litrasta yli yhdeksään litraan, myötä Type JV sai varustukseensa myös jarrut kaikkiin neljään pyörään.Tätä ennen autoa pysäytettäessä oli turvauduttu, no, ehkä osaltaan ylempiin voimiin.Presidentiltä pikataipaleilleType JV:n valmistusmäärä kohosi parin vuoden aikana 148 kappaleeseen, ja eräät näistä autoista päätyivät itsensä Ranskan presidentin autotalliin. Tämän ”torpedo”-mallisen ohella tuotannossa oli ajan tavan mukaan useita erilaisia itsenäisten pajojen tuottamia korimalleja.40 CV oli menestyksekäs myös kilpa-areenoilla. Autolla muun muassa voitettiin Monte Carlon ralli vuonna 1925, ja vuotta myöhemmin erikoisvalmisteinen yksilö rikkoi useita pitkän matkan ennätyksiä. Eräs näistä suorituksista, 24 tuntia Montlhéryn radalla keskinopeudella 173 km/h, kylmää – jälleen kerran.Lopuksi on kiva muokata mielessään historian kulkua.Automaailman ajat – ja myös valmistajien väliset voimasuhteet – olivat sata vuotta sitten erilaiset, sen toki tiedostan. Mutta entä jos Renault olisi säilyttänyt saman statuksensa nykypäivään asti, ja kilpailisi kaikkein kalleimpien autojen ostajista vaikkapa Mercedes-Maybachin kanssa?Ja ennen kaikkea: miten iso moottori tuota 2020-luvun limousinea olisi kuljettanut?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja ja Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi