8.4.2018 Ajoneuvot Yhdeksän litran moottorilla – Renault Type JV 40CV vm. 1922 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault on pitkän historiansa aikana tehnyt paljon muutakin kuin käytännöllisiä perheautoja. Sata vuotta sitten ranskalaistehtaan lippulaivana toimi kolossaalinen 40 CV -luksusmalli. Aikahyppy kaksitoista vuotta eteenpäin vuoden 1910 Renault-taksista ei voisi olla vauhdikkaampi. Kun kapuamme seuraavan klassikkoajoneuvon kyytiin, Flins’n autotehtaan ympäröivät katumaisemat alkavat vilistää täysin toiseen tahtiin kuin edellisessä koeistumisen kohteessa.Menossa on Renaultin 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetty tapahtuma, missä tarkkaan valitut median edustajat pääsevät tutustumaan lähemmin ranskalaisvalmistajan maineikkaimpiin malleihin.Tämä auto, mammuttimainen Type JV 40CV vuodelta 1922, ei ihan heti unohdu.Pääosan varastaa mörkömäinen moottori. Kun vanttera kuljettaja painaa kaasua, 9 121-kuutioisen rivikuutosen jyrinä saa tärykalvot ja kylkiluut vibraamaan. Kiihtyvyys on niin vankkaa, että aikalaisilmoitus vaunun yli 140 km/h huippunopeudesta pitänee paikkansa.Mieltä kylmää, miltä moinen kyyti mahtoi aikanaan tuntua 1920-lukulaisilla ranskalaisteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukka takanaRisteyksissä havaitsemme, että vanhan autojätin hallinta ei ole aivan helpointa mahdollista.Nelinopeuksinen synkronoimaton vaihteisto ilmoittaa hammaspyörien riuskalla rutinalla kuljettajan tekemät erheet, ja valtavaa ohjauspyörää pitää selvästi veivata hartiavoimin, jotta 5,08 metriä pitkän, 1,8 metriä leveän ja 2,6 tonnia painavan lotjan saa luotsattua oikeasta liikenneympyrän aukosta ulos. Brutaalia tunnelmaa korostaa puoliavoin ohjaamo, mikä saa tihkusateen tunkeutumaan miltei esteettä tilavalle takasohvalle. Etu- ja takapenkkien väliin asennettavasta toisesta ”tuulilasista” pienine sivuikkunoineen ei ole nyt apua, sillä se on siististi paketoitu edessämme olevaan valtavaan jalkatilaan.Kyydityksen jälkeen kuski peruuttaa auton parkkiin verkkoaidan viereen, ja tupsahdan puolimärkänä takaisin nykyaikaan. Pitkän keulan täyttämä voimanlähde jää humisemaan yllättävän hiljaista, ja myös tasaista tyhjäkäyntiä.Se ei kuitenkaan onnistu enää hämäämään. 96-vuotias Renault on epäilemättä eräs hurjimmista, tai oikeastaan kokonaisuutena hurjin, vekotin missä olen ikinä istunut. Herran haltuunSata vuotta sitten tämä hurjuus merkitsi kuitenkin silkkaa luksusta. Renault 40 CV edusti valmistajansa kalleinta päätä, ja auto kilpaili markkinoilla ansiokkaasti sellaisten hienostomerkkien kuin Hispano Suizan ja Isotta-Fraschinin joukossa.Tyyppinumeron 40 CV, joka viittasi ranskalaisiin verohevosvoimiin, alla valmistettiin vuosina 1911–1928 useita erilaisia malleja – kaikkiaan yli 1 100 kappaletta. Nyt tutustumisen kohteena oleva, edeltäjiään sulavalinjaisempi Type JV esiteltiin vuonna 1922.Valtavan moottorinsa, jonka iskutilavuutta oli pari vuotta aiemmin kohotettu seitsemästä ja puolesta litrasta yli yhdeksään litraan, myötä Type JV sai varustukseensa myös jarrut kaikkiin neljään pyörään.Tätä ennen autoa pysäytettäessä oli turvauduttu, no, ehkä osaltaan ylempiin voimiin.Presidentiltä pikataipaleilleType JV:n valmistusmäärä kohosi parin vuoden aikana 148 kappaleeseen, ja eräät näistä autoista päätyivät itsensä Ranskan presidentin autotalliin. Tämän ”torpedo”-mallisen ohella tuotannossa oli ajan tavan mukaan useita erilaisia itsenäisten pajojen tuottamia korimalleja.40 CV oli menestyksekäs myös kilpa-areenoilla. Autolla muun muassa voitettiin Monte Carlon ralli vuonna 1925, ja vuotta myöhemmin erikoisvalmisteinen yksilö rikkoi useita pitkän matkan ennätyksiä. Eräs näistä suorituksista, 24 tuntia Montlhéryn radalla keskinopeudella 173 km/h, kylmää – jälleen kerran.Lopuksi on kiva muokata mielessään historian kulkua.Automaailman ajat – ja myös valmistajien väliset voimasuhteet – olivat sata vuotta sitten erilaiset, sen toki tiedostan. Mutta entä jos Renault olisi säilyttänyt saman statuksensa nykypäivään asti, ja kilpailisi kaikkein kalleimpien autojen ostajista vaikkapa Mercedes-Maybachin kanssa?Ja ennen kaikkea: miten iso moottori tuota 2020-luvun limousinea olisi kuljettanut?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja ja Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen