11.12.2016 Liikenne Yhdeksän rattijuoppoa kiinni yhdeltä puomilta alle kahdessa tunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhalluspuomien kokeilu Tukholman satamassa on tuottanut lupaavia tuloksia. Niin lupaavia, että niiden käyttömahdollisuutta myös Suomessa selvitetään. Puhalluspuomit vaikuttavat ainakin kahdella tavalla. Tarkoituksensa mukaisesti ne pysäyttävät rattijuopon matkan puomille, mutta lisäksi ne toimivat erinomaisena ennalta ehkäisijänä.Tämä näkyi Tukholman satamassa, jossa puhalluspuomia on kokeiltu. Kokeilun alussa kiinnijääneitä oli paljon. Pahimmillaan jopa yhdeksän kuljettajaa alle kahden tunnin aikana. Ensimmäisen viikon jälkeen kiinnijääneiden osuus väheni selvästi, kun tieto puhalluspuomista levisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivoilta purkautuu rattijuoppoja huomattavan paljonJokainen laivalta tullut kuljettaja pysähtyy sulkupuomin kohdalla ja puhaltaa lyhyen, noin kahden sekunnin, puhalluksen puomilla olevaan laitteeseen. Jos tulos on negatiivinen, puomi aukeaa ja matka jatkuu. Jos taas laite havaitsee merkkejä alkoholista, niin puomi pysyy kiinni ja paikalla tilannetta seuraava poliisi tulee suorittamaan tarkemman mittauksen. Varsinainen puomilla oleva laite ei siis mittaa alkoholipitoisuuksia vaan kertoo vain joko positiivisen tai negatiivisen tuloksen. Näin ne suuret massat joilla asiat ovat kunnossa pääsevät jatkamaan matkaa parinkymmenen sekunnin pysähdyksen jälkeen.Tukholman satamissa puhalluspuomien kokeilu on onnistunut hyvin.Poliisin puhallusratsioiden perusteella tiedetään, että laivoilta purkautuvassa ajoneuvovirrassa rattijuoppoja saattaa olla nelinkertainen määrä muuhun liikennevirtaan nähden.– Juuri satamissa on helppo järjestää valvonta puhalluspuomien avulla, kun iso määrä ajoneuvoja poistuu saman väylän kautta. Perusteltua ratijuopumusvalvonta on täällä juuri poliisin kokemusten perusteella, toteaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.– Satamassa puhalluspuomi ei myöskään käytännössä hidasta liikennettä, sillä yhtä laivan purkua kohden hidastuvuus on korkeintaan muutamia minuutteja, ei kymmeniä minuutteja. Toisaalta laivojen purkuvauhti ylittää tällä hetkellä lähialueen liikennejärjestelyjen kantokyvyn, joten lähialue jo sinällään hidastaa purkua ja nollaa siten puhalluspuomien vaikutuksen, Pohjonen muistuttaa.Laitteisto maksaa, muttei mahdottomiaLaitteiston hinta on tällä hetkellä noin 75 000 euroa. Lisäksi tulevat asennuskulut. Jos laitteisto vuokrataan, hinta on 1 400 euroa kuukaudessa ilman asennuskuluja.Kun yhden liikennekuoleman hinnaksi lasketaan 2,77 miljoonaa euroa, ei laitteisto vaikuta kohtuuttoman kalliilta.– Automatiikalla pystytään nykyään valvomaan muutakin kuin nopeuksia, meidän kannattaisi suhtautua avoimesti uuden tekniikan käyttöönottoon.– Liikenneturvallisuushyöty ainakin olisi ilmeinen, Jussi Pohjonen esittää.Esiselvitys valmistumassaIdea puhalluspuomien kokeiluun Suomessakin on peräisin Tukholman satamien hyvistä kokemuksista rattijuoppojen kiinnisaamisessa. Liikenteen hidastumista ei siellä ole havaittu.Trafin aloitteesta Suomessa on perustettu työryhmä, joka pohtii puomien käyttöä myös Suomessa. Puhalluspuomien käytöstä osana liikennevalvontaa on tilattu esiselvitys, joka valmistuu alkuvuodesta. Destian laatimassa esiselvityksessä arvioidaan puomien käytettävyyttä, kustannuksia ja mahdollisia lainsäädäntötarpeita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhaltamalla pois festareilta?Jos puhalluspuomit tulevat käyttöön Suomessa, olisi niille satamien lisäksi muitakin käyttökelpoisia paikkoja.Maarajoilla, bussiterminaalien pysäköintialueilla ja parkkihalleissa hetken pysähdys puomien edessä on ennestäänkin ollut tuttua. Vaikka entiset syyt näihin pysähdyksiin poistuvatkin etäluennan kehittyessä, niin puhalluspuomien käyttöönotto sujuisi luontevasti vanhoja totuttuja rutiineja kehittämällä.– Tekniikka kehittyy ja jos laitteesta saataisiin vaikkapa liikuteltava versio, käyttömahdollisuudet laajenisivat reilusti. Silloin kyseeseen voisi tulla puhalluspuomivalvonta vaikkapa isoista yleisötapahtumista poistuttaessa, Jussi Pohjonen pohtii.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jussi Pohjonen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?