11.12.2016 Liikenne Yhdeksän rattijuoppoa kiinni yhdeltä puomilta alle kahdessa tunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhalluspuomien kokeilu Tukholman satamassa on tuottanut lupaavia tuloksia. Niin lupaavia, että niiden käyttömahdollisuutta myös Suomessa selvitetään. Puhalluspuomit vaikuttavat ainakin kahdella tavalla. Tarkoituksensa mukaisesti ne pysäyttävät rattijuopon matkan puomille, mutta lisäksi ne toimivat erinomaisena ennalta ehkäisijänä.Tämä näkyi Tukholman satamassa, jossa puhalluspuomia on kokeiltu. Kokeilun alussa kiinnijääneitä oli paljon. Pahimmillaan jopa yhdeksän kuljettajaa alle kahden tunnin aikana. Ensimmäisen viikon jälkeen kiinnijääneiden osuus väheni selvästi, kun tieto puhalluspuomista levisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivoilta purkautuu rattijuoppoja huomattavan paljonJokainen laivalta tullut kuljettaja pysähtyy sulkupuomin kohdalla ja puhaltaa lyhyen, noin kahden sekunnin, puhalluksen puomilla olevaan laitteeseen. Jos tulos on negatiivinen, puomi aukeaa ja matka jatkuu. Jos taas laite havaitsee merkkejä alkoholista, niin puomi pysyy kiinni ja paikalla tilannetta seuraava poliisi tulee suorittamaan tarkemman mittauksen. Varsinainen puomilla oleva laite ei siis mittaa alkoholipitoisuuksia vaan kertoo vain joko positiivisen tai negatiivisen tuloksen. Näin ne suuret massat joilla asiat ovat kunnossa pääsevät jatkamaan matkaa parinkymmenen sekunnin pysähdyksen jälkeen.Tukholman satamissa puhalluspuomien kokeilu on onnistunut hyvin.Poliisin puhallusratsioiden perusteella tiedetään, että laivoilta purkautuvassa ajoneuvovirrassa rattijuoppoja saattaa olla nelinkertainen määrä muuhun liikennevirtaan nähden.– Juuri satamissa on helppo järjestää valvonta puhalluspuomien avulla, kun iso määrä ajoneuvoja poistuu saman väylän kautta. Perusteltua ratijuopumusvalvonta on täällä juuri poliisin kokemusten perusteella, toteaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.– Satamassa puhalluspuomi ei myöskään käytännössä hidasta liikennettä, sillä yhtä laivan purkua kohden hidastuvuus on korkeintaan muutamia minuutteja, ei kymmeniä minuutteja. Toisaalta laivojen purkuvauhti ylittää tällä hetkellä lähialueen liikennejärjestelyjen kantokyvyn, joten lähialue jo sinällään hidastaa purkua ja nollaa siten puhalluspuomien vaikutuksen, Pohjonen muistuttaa.Laitteisto maksaa, muttei mahdottomiaLaitteiston hinta on tällä hetkellä noin 75 000 euroa. Lisäksi tulevat asennuskulut. Jos laitteisto vuokrataan, hinta on 1 400 euroa kuukaudessa ilman asennuskuluja.Kun yhden liikennekuoleman hinnaksi lasketaan 2,77 miljoonaa euroa, ei laitteisto vaikuta kohtuuttoman kalliilta.– Automatiikalla pystytään nykyään valvomaan muutakin kuin nopeuksia, meidän kannattaisi suhtautua avoimesti uuden tekniikan käyttöönottoon.– Liikenneturvallisuushyöty ainakin olisi ilmeinen, Jussi Pohjonen esittää.Esiselvitys valmistumassaIdea puhalluspuomien kokeiluun Suomessakin on peräisin Tukholman satamien hyvistä kokemuksista rattijuoppojen kiinnisaamisessa. Liikenteen hidastumista ei siellä ole havaittu.Trafin aloitteesta Suomessa on perustettu työryhmä, joka pohtii puomien käyttöä myös Suomessa. Puhalluspuomien käytöstä osana liikennevalvontaa on tilattu esiselvitys, joka valmistuu alkuvuodesta. Destian laatimassa esiselvityksessä arvioidaan puomien käytettävyyttä, kustannuksia ja mahdollisia lainsäädäntötarpeita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhaltamalla pois festareilta?Jos puhalluspuomit tulevat käyttöön Suomessa, olisi niille satamien lisäksi muitakin käyttökelpoisia paikkoja.Maarajoilla, bussiterminaalien pysäköintialueilla ja parkkihalleissa hetken pysähdys puomien edessä on ennestäänkin ollut tuttua. Vaikka entiset syyt näihin pysähdyksiin poistuvatkin etäluennan kehittyessä, niin puhalluspuomien käyttöönotto sujuisi luontevasti vanhoja totuttuja rutiineja kehittämällä.– Tekniikka kehittyy ja jos laitteesta saataisiin vaikkapa liikuteltava versio, käyttömahdollisuudet laajenisivat reilusti. Silloin kyseeseen voisi tulla puhalluspuomivalvonta vaikkapa isoista yleisötapahtumista poistuttaessa, Jussi Pohjonen pohtii.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jussi Pohjonen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta