9.4.2021 Ajoneuvot Yhteistyössä on voimaa: Stellantis myyntikärkeen Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei mennyt kauan, että saatiin Stellantis myyntikärkeen. Tuore yhteenliittymä hallitsee jo nyt Eurooppaa, kun huomioidaan henkilöautot ja kevyet pakettiautot. Heti saatiin Stellantis myyntikärkeen. Tuore yhteenlittymä on myynyt eniten Europaassa vuoden kahden ensimmäisen kuun aikana, kun mukaan lasketaan henkilöautot ja pakettiautot. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.PSA Groupin ja Fiat Chryslerin fuusion oikeutuksena toimi juurikin lupaus eurooppalaisesta automahdista, joka saavuttaa valtavat säästöt jakamalla kehitys- ja tuotantokustannukset. Aika tulee näyttämään miten tuon osalta tulee käymään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantis myyntikärkeenAinakin ensimmäiset myyntiluvut lupaavat hyvää. Yhteenliittymä on aloittanut vahvasti, sillä jo ensimmäisen kahden kuukauden jälkeen saatiin Stellantis myyntikärkeen. Se oli Euroopan autonvalmistajien liiton ACEAn tilastojen mukaan Euroopan ykkönen, kun huomioidaan sekä henkilöautot että kevyet pakettiautot.Ennen fuusiota, joka siis saatiin valmiiksi tammikuussa, Volkswagen Group oli ollut selvä ykkönen jo pidemmän aikaa. Toki joinain vuosina PSA ja FCA olisivat valmistaneet yhteensä enemmän autoja, jos asiaa haluaisi siltä kantilta tarkastella. Tämä on kuitenkin jossittelua.Eräs mielenkiintoinen tilasto on Euroopan myydyimmän henkilöauton titteli. Sen paikan on nimittäin kaapannut Peugeot 208 pitkään tilastoja hallinneen Volkswagen Golfin nenän edestä. Tähän on toki saattanut vaikuttaa myös Golfin myynnin valuminen osin uuden ID.3 sähköauton laariin.Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) 30 maan alueella Stellantis myi 480 888 aiemmin mainittujen luokkien autoa, kun Volkswagen Group ylsi lukuun 452 400. Henkilöautojen puolella Volkswagen Group on yhä ykköspaikalla 419 855 myydyn auton määrällä. Stellantiksen vastaava lukema oli vain 377 244.Näin ollen eroksi jäävät kevyet hyötyajoneuvot, eli pakettiautot. Niitä Volkswagen Group myi vain 32 545, kun Stellantiksen vastaava myynti oli 103 644.Viime vuoden osalta Volkswagen Group oli selvä ykkönen 3,23 miljoonan myynnin määrällä. FCA ja PSA eivät olisi yhdessäkään yltäneet tuohon lukemaan, sillä tuloksena oli 3,03 miljoonaa myytyä yksikköä. Ainakin vielä tuolloin Volkswagenin dominointi henkilöautojen puolella paikkasi pakettiautojen pienempää osuutta.Pakettiautot edellä säästöihinNykyinen Stellantiksen toimitusjohtaja, Carlos Tavares painotti PSA:n aikoinaan kevyiden hyötyajoneuvojen myynnin merkitystä strategiassaan. Osuus Euroopan pakettiautojen markkinoista kasvoikin merkittäväksi Opelin ja Vauxhallin toimintojen oston myötä General Motorsilta vuonna 2017.PSA myös vahvisti Opelin pakettiautomallistoa uusin ja paluun tehnein mallein, jotka valmistetaan itse eikä jonkun muun toimesta. Moni pienempi pakettiauto pohjautuu oikeastaan henkilöautojen perusrakenteelle ja samaa saatetaankin tarjota sekä matkustajille että tavaroille tarkoitettuna versiona.Vaikka myynti ei ole ainoa menestyksen mittari, tarjoaa se paljon mahdollisuuksia. Suuremmat tuotantomäärät mahdollistavat kustannussäästöjä esimerkiksi sisäänostojen ja kehityskustannusten osalta. Tavares tosin itse on painottanut katetta voluumiakin tärkeämpänä – PSA saavutti Euroopan autonvalmistajista kaikkein korkeimman katteen vuonna 2020.Sittemmin Tavares on asettanut yhtymälle tavoitteeksi 5 miljardin euron vuotuisen synergiasäästön. Välittömiä säästöjä pitäisi saavuttaa, kun jokaiselta alihankkijalta ostetaan jatkossa vain paremmalla kahden yhtiön aiemmasta sopimuksesta. Toki muitakin pienempi rahavirtoja on runsaasti.Pidemmällä aikavälillä suurimmat säästöt, ja toisaalta edut, ovat varmasti juuri kehityksen ja tuotannon kustannusten jakamisessa. Näitä tullaan näkemään vuodesta 2023 eteenpäin kun Alfa Romeon, Fiatin ja Jeepin pienet mallit tulevat ilmestymään PSA:n perusrakenteille ja niiden valmistus alkaa Puolassa.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti