4.12.2017 Ajoneuvot Yli 5000 hevosvoiman järjettömyys: Devel Sixteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin ennennäkemättömiä suoritusarvoja väittävä Devel Sixteen esiteltiin virallisesti Dubai International Motor Show’ssa. Yhdysvaltalainen startup ei todellakaan ole tuomassa autoa markkinoille häviämään. Devel Sixteen näyttää pyöreine muotoineen, viiruajovaloineen ja lokinsiipiovineen aivan supersankarisarjakuvien autoilta, tai scifi-elokuvien avaruusaluksilta. Ohjaamo on yhtä futuristinen ja ohjauspyörä on kuin Formula 1 -autosta – tosin hienompi. Kovin paljon auton tekniikasta ei vielä kerrota, mutta alkuun toki päästään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiltei puolta machiaUudet Bugatti Chiron sekä vastikään katuautojen nopeusennätykset uusiksi laittanut Koenigsegg Agera RS saavat niellä pölyä, ainakin jos Devel pääsee autolla tavoittelemaansa huippunopeuteen – tai edes lähelle peräti 560 kilometrin tuntinopeutta! Devel Sixteen kulkisi tuolloin kovempaa kuin esimerkiksi Suomenkin kotimaanliikenteessä käytettävä ATR 72 -potkuriturbiinikone, jonka matkalentonopeus on noin 510 km/h. Äänen nopeus ilmassa, eli yksi mach on noin 1230 kilometriä tunnissa. Auto ei siis jää kauaksi puolen machin rajasta, noin 615 km/h, mitä ei autolla ole voinut aiemmin kuvitellakaan. Helsingistä Ouluun pääsisi autolla teoriassa huippunopeutta ajaen tunnissa.Entäpä kiihtyvyys? Sekin puoli on kunnossa, sillä valmistajan ilmoittaman mukaan nollasta sataan ampaistaan 1,8 sekunnissa, joka sekin on ennätysmateriaalia. Ostoa harkitseville varoitus: Kannattaa todella miettiä kaksi kertaa, missä kaasupolkimeen edes koskee, ainakin talvinopeusrajoitusten vallitessa.Mäntiä ja turbojaSuuret suorituskykylukemat vaativat tietysti suuren voimanlähteen. Devel on lähtenyt tutulle ja turvalliselle polttomoottorilinjalle, vaikka itse moottori tosin ei tunnu tutulta eikä turvalliselta. Devel Motors on valinnut hyperautoonsa 12,3-litraisen V16:den, josta irroitetaan, uskokaa pois, 5 007 hevosvoimaa, eli peräti 3 680 kilowattia! Vääntöäkin riittää 5 093 newtonmetriä! V16 on viritetty tähän uskomattomalta kuulostavaan huipputehoonsa neljän, 81-millisen turboahtimen avustamana. Moottorilohko ja muita komponentteja on toteutettu upeasti yksiosaisena billettinä, moottorin rakenteen lainatessa valmistajalle tutuista LS-suvun koneista.Tuollaisia lukemia alkaa olla jo hankala käsittää, mutta vertailukohteita täytyy melkein etsiä henkilöautojen ulkopuolelta. Otetaan esimerkiksi raskaamman sarjan kuorma-autopuolelta Scania R500, jonka 13-litraisesta rivikuutosesta otetaan irti 500 hevosvoimaa. Sixteenin moottorin teho vastaa siis kymmenen tällaisen raskaan kaukoliikennerekan teholukemaa. Väännön kohdalla täytyy muistaa, että kuorma-autossa on dieselmoottori, jossa on luontaisesti enemmän vääntöä. Silti tämän hyperauton bensakone vääntää puolet enemmän, kuin R500, jossa on vain ”vaatimattomat” 2 550 newtonmetriä.Mistään varsinaisesta ekoautosta ei siis ole kysymys, joten tehdäänköhän mahdollisesti kulutuslukemissakin uusi polttomoottoriautojen maailmanennätys?Devel Sixteen siis todella nostaa kaikki polttomoottoriautojen mittapuut astetta tai paria korkeammalle. Haasteita tehon kanssaAinahan sitä voi suunnitella ja haaveilla, mutta kun on näin suurten suunnitelmien toteutuksen aika, voi olla hyvä saada osaavia yhteistyökumppaneita. Niitä Devel Motors on saanut Englannista moottorivalmistajan- ja Italiasta tuotantolinjan muodossa. Hyperauton hypermoottorin valmistaa Steve Morris Engines ja tuotannosta vastaa Italiassa kuuluisa superautoräätäli Manifattura Automobili Torino, joka on tunnettu vastaavista projekteista jo aiemmin.Järjettömältä kangastukselta vaikuttavan auton takaa löytyy myös pääinsinööri Paolo Garella, joka on nähty aiemmin muun muassa Pininfarinan mittatilauspuolella, Jim Glickenhausin autoprojekteissa ja lähes Develin hulluuteen yltävän Apollo IE:n parissa. Kokemusta löytyy juuri sen verran, että Devel saattaa onnistua, sittenkin.Toinen haaste tehon kanssa on nimenomaan teho. Kaasupolkimen hipaisut tuollaisella 5 000-heppaisella "katuautolla" voisivat koitua liian kalliiksi vakuutusyhtiöille. Moottorista tosin luvataan "vain" noin 3 000 hevosvoimaa normaalilla bensiinillä.Develillä on kuitenkin ratkaisu mielessä. On nimittäin suunnitelmissa tehdä tästä 2 000–3 000 hevosen katulaillinen versio, huippumallin jäädessä puhtaasti ratakäyttöön. Puheita on myös 1 500 hevosvoiman "hinnat alkaen" -mallista V8-moottorilla, jonka hintalapussa lukisi noin 1,4 miljoonaa euroa, täyden rähinän kustantaessa osapuilleen 1,7 miljoonaa euroa.Karvalakkimallikin tosin riittänee sunnuntaiajeluihin enemmän kuin riittävästi.Devel Sixteenin kehitykseen ja rinnakkaiseen 6x6-katumaasturi Devel Sixtyyn voi tutustua kotisivuilla www.develmotors.com tai yhtiön Instagram-sivulta @devel_sixteen.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Edit 5.12.2017: Aiempi versio jutusta väitti virheellisesti, että Develin moottori olisi Chironin tavoin W16-rakenteella. Samalla juttua on täsmennetty moottoria koskevin osin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen