18.8.2024

Yli miljoona ajoneuvoa kutsuttiin takaisin Yhdysvalloissa peruutuskameroiden vikojen takia

Kuva Moottori
Mazda CX-5

Useampi autovalmistaja on kutsunut takaisin ajoneuvoja viallisten peruutuskameroiden takia, jotka on hankittu eri tavarantoimittajilta.

Autonvalmistajat kuten Ford, Volkswagen, Stellantis ja Honda ovat kaikki joutuneet kutsumaan takaisin ajoneuvoja Yhdysvalloissa viime kuukausina peruutuskameroihin ja niiden lähettämään kuvaan liittyvien ongelmien vuoksi.

Ford kutsui toukokuussa takaisin lähes 110 000 ajoneuvoa, kun kävi ilmi, että peruutuskameran kuvat eivät näy kunnolla matkapuhelinten aiheuttamien sähkömagneettisten häiriöiden vuoksi. Stellantis veti kesäkuussa takaisin lähes 1,2 miljoonaa ajoneuvoa, koska peruutuskamerakuvat häiritsivät radiojärjestelmien toimintaa.

Volkswagen-konserni veti kesäkuussa takaisin yli 80 000 ajoneuvoa, koska niiden peruutuskameran lähettämä kuva toimi viiveellä tai sammui kokonaan. Samassa kuussa myös Honda kutsui takaisin lähes 138 000 ajoneuvoa, joissa peruutuskameran kuva ei näy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vika ei ole tavarantoimittajassa

Viallinen peruutuskamera ei yleensä ole hengenvaarallinen, mutta se on ärsyttävä ongelma. Yhteistä tekijää eri automerkkien peruutuskamerojen vioille ei löytynyt, sillä vialliset osat tulivat jokaiselle autovalmistajille eri tavarantoimittajalta.

– Tavaranoimittaja ei välttämättä ole juurisyy autonvalmistajien ongelmiin peruutuskameroiden kanssa, kertoi yhdysvaltalaisyhdistys Consumer Reportsin kuluttajaturvallisuuden apulaisjohtaja William Wallace Automotive News Europelle.

– Peruutuskameroihin liittyvä liittovaltion turvallisuusstandardi tekee takaisinkutsujen käynnistämisestä paljon helpompaa. Ei ole sellaisia ”harmaita alueita”, joita on monien muiden ajoneuvojärjestelmien kanssa. Tämä tarkoittaa, että jokainen virhe peruutuskamerateknologian käyttöönotossa todennäköisesti käynnistää takaisinkutsun useammin kuin muut ongelmat, Wallace jatkoi.

Kehittyvä teknologia kompastuskivenä

– Autoteollisuus on siirtymässä laitteistopohjaisista ajoneuvoista ohjelmistopohjaisiin ajoneuvoihin, kertoi Michiganin yliopiston autotekniikan insinööriohjelman johtaja Art Hyde, Automotive News Europelle.

Fordin entisen pääinsinöörin mukaan aiemmin peruutuskamerat ja niiden lähettämä kuva toimivat yksinkertaisella kytkimellä. Nykyään ohjelmisto ja laitteisto ovat kuitenkin tiiviisti yhteydessä toisiinsa.

– Luulen, että on erittäin haastavaa varmistaa ohjelmistojen toimiminen. Varsinkin, kun pelkän ohjelmiston toiminnan lisäksi sen toiminta täytyy varmistaa myös laitteiston kanssa. Siirtyminen edistyneempään teknologiaan autoissa on hyvä asia, mutta se tarkoittaa, että autoteollisuus on oppimiskäyrän alussa. Vaikka yritykset jatkavat ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämistä, tällaiset takaisinkutsut on odotettavissa, Hyde jatkaa.

Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat