18.8.2024 Uutinen Yli miljoona ajoneuvoa kutsuttiin takaisin Yhdysvalloissa peruutuskameroiden vikojen takia Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Useampi autovalmistaja on kutsunut takaisin ajoneuvoja viallisten peruutuskameroiden takia, jotka on hankittu eri tavarantoimittajilta. Autonvalmistajat kuten Ford, Volkswagen, Stellantis ja Honda ovat kaikki joutuneet kutsumaan takaisin ajoneuvoja Yhdysvalloissa viime kuukausina peruutuskameroihin ja niiden lähettämään kuvaan liittyvien ongelmien vuoksi.Ford kutsui toukokuussa takaisin lähes 110 000 ajoneuvoa, kun kävi ilmi, että peruutuskameran kuvat eivät näy kunnolla matkapuhelinten aiheuttamien sähkömagneettisten häiriöiden vuoksi. Stellantis veti kesäkuussa takaisin lähes 1,2 miljoonaa ajoneuvoa, koska peruutuskamerakuvat häiritsivät radiojärjestelmien toimintaa.Volkswagen-konserni veti kesäkuussa takaisin yli 80 000 ajoneuvoa, koska niiden peruutuskameran lähettämä kuva toimi viiveellä tai sammui kokonaan. Samassa kuussa myös Honda kutsui takaisin lähes 138 000 ajoneuvoa, joissa peruutuskameran kuva ei näy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVika ei ole tavarantoimittajassaViallinen peruutuskamera ei yleensä ole hengenvaarallinen, mutta se on ärsyttävä ongelma. Yhteistä tekijää eri automerkkien peruutuskamerojen vioille ei löytynyt, sillä vialliset osat tulivat jokaiselle autovalmistajille eri tavarantoimittajalta.– Tavaranoimittaja ei välttämättä ole juurisyy autonvalmistajien ongelmiin peruutuskameroiden kanssa, kertoi yhdysvaltalaisyhdistys Consumer Reportsin kuluttajaturvallisuuden apulaisjohtaja William Wallace Automotive News Europelle.– Peruutuskameroihin liittyvä liittovaltion turvallisuusstandardi tekee takaisinkutsujen käynnistämisestä paljon helpompaa. Ei ole sellaisia ”harmaita alueita”, joita on monien muiden ajoneuvojärjestelmien kanssa. Tämä tarkoittaa, että jokainen virhe peruutuskamerateknologian käyttöönotossa todennäköisesti käynnistää takaisinkutsun useammin kuin muut ongelmat, Wallace jatkoi.Kehittyvä teknologia kompastuskivenä– Autoteollisuus on siirtymässä laitteistopohjaisista ajoneuvoista ohjelmistopohjaisiin ajoneuvoihin, kertoi Michiganin yliopiston autotekniikan insinööriohjelman johtaja Art Hyde, Automotive News Europelle.Fordin entisen pääinsinöörin mukaan aiemmin peruutuskamerat ja niiden lähettämä kuva toimivat yksinkertaisella kytkimellä. Nykyään ohjelmisto ja laitteisto ovat kuitenkin tiiviisti yhteydessä toisiinsa.– Luulen, että on erittäin haastavaa varmistaa ohjelmistojen toimiminen. Varsinkin, kun pelkän ohjelmiston toiminnan lisäksi sen toiminta täytyy varmistaa myös laitteiston kanssa. Siirtyminen edistyneempään teknologiaan autoissa on hyvä asia, mutta se tarkoittaa, että autoteollisuus on oppimiskäyrän alussa. Vaikka yritykset jatkavat ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämistä, tällaiset takaisinkutsut on odotettavissa, Hyde jatkaa.Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster