18.8.2024 Uutinen Yli miljoona ajoneuvoa kutsuttiin takaisin Yhdysvalloissa peruutuskameroiden vikojen takia Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Useampi autovalmistaja on kutsunut takaisin ajoneuvoja viallisten peruutuskameroiden takia, jotka on hankittu eri tavarantoimittajilta. Autonvalmistajat kuten Ford, Volkswagen, Stellantis ja Honda ovat kaikki joutuneet kutsumaan takaisin ajoneuvoja Yhdysvalloissa viime kuukausina peruutuskameroihin ja niiden lähettämään kuvaan liittyvien ongelmien vuoksi.Ford kutsui toukokuussa takaisin lähes 110 000 ajoneuvoa, kun kävi ilmi, että peruutuskameran kuvat eivät näy kunnolla matkapuhelinten aiheuttamien sähkömagneettisten häiriöiden vuoksi. Stellantis veti kesäkuussa takaisin lähes 1,2 miljoonaa ajoneuvoa, koska peruutuskamerakuvat häiritsivät radiojärjestelmien toimintaa.Volkswagen-konserni veti kesäkuussa takaisin yli 80 000 ajoneuvoa, koska niiden peruutuskameran lähettämä kuva toimi viiveellä tai sammui kokonaan. Samassa kuussa myös Honda kutsui takaisin lähes 138 000 ajoneuvoa, joissa peruutuskameran kuva ei näy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVika ei ole tavarantoimittajassaViallinen peruutuskamera ei yleensä ole hengenvaarallinen, mutta se on ärsyttävä ongelma. Yhteistä tekijää eri automerkkien peruutuskamerojen vioille ei löytynyt, sillä vialliset osat tulivat jokaiselle autovalmistajille eri tavarantoimittajalta.– Tavaranoimittaja ei välttämättä ole juurisyy autonvalmistajien ongelmiin peruutuskameroiden kanssa, kertoi yhdysvaltalaisyhdistys Consumer Reportsin kuluttajaturvallisuuden apulaisjohtaja William Wallace Automotive News Europelle.– Peruutuskameroihin liittyvä liittovaltion turvallisuusstandardi tekee takaisinkutsujen käynnistämisestä paljon helpompaa. Ei ole sellaisia ”harmaita alueita”, joita on monien muiden ajoneuvojärjestelmien kanssa. Tämä tarkoittaa, että jokainen virhe peruutuskamerateknologian käyttöönotossa todennäköisesti käynnistää takaisinkutsun useammin kuin muut ongelmat, Wallace jatkoi.Kehittyvä teknologia kompastuskivenä– Autoteollisuus on siirtymässä laitteistopohjaisista ajoneuvoista ohjelmistopohjaisiin ajoneuvoihin, kertoi Michiganin yliopiston autotekniikan insinööriohjelman johtaja Art Hyde, Automotive News Europelle.Fordin entisen pääinsinöörin mukaan aiemmin peruutuskamerat ja niiden lähettämä kuva toimivat yksinkertaisella kytkimellä. Nykyään ohjelmisto ja laitteisto ovat kuitenkin tiiviisti yhteydessä toisiinsa.– Luulen, että on erittäin haastavaa varmistaa ohjelmistojen toimiminen. Varsinkin, kun pelkän ohjelmiston toiminnan lisäksi sen toiminta täytyy varmistaa myös laitteiston kanssa. Siirtyminen edistyneempään teknologiaan autoissa on hyvä asia, mutta se tarkoittaa, että autoteollisuus on oppimiskäyrän alussa. Vaikka yritykset jatkavat ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämistä, tällaiset takaisinkutsut on odotettavissa, Hyde jatkaa.Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?