9.6.2021

Ylinopeus mukana valtaosassa taajamien ajoneuvokolareita

Peräti 80 prosenttia ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.

Ylinopeus on ollut mukana aivan valtaosassa taajama-alueen moottoriajoneuvo-onnettomuuksia, paljastaa juuri valmistunut Onnettomuustietoinstituutti OTIn taajamaraportti.

Tuoreen raportin mukaan taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 63 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa.

Valtaosa, peräti 80 prosenttia, näistä ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.

Tässä tarkastelussa moottoriajoneuvo-onnettomuuksilla tarkoitetaan onnettomuuksia, joissa menehtyneet ovat olleet moottoriajoneuvossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huumekuskien osuus kasvussa

Vajaa kolmannes taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena.

Joka viides kuljettaja oli alkoholin sijaan tai sen lisäksi käyttänyt huumeita. Huumeita käyttäneiden kuljettajien osuus nousi vuosina 2015–2019 edellisestä tarkastelujaksosta. Edellisellä tarkastelujaksolla, vuosina 2010–2014, huumeita oli käyttänyt 10 prosenttia turmakuljettajista.

Alkolukko olisi ratkaisu

OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari on huolissaan kehityksestä.

– Ylinopeudet ja kuljettajien päihteiden käyttö ovat isoja ongelmia taajamissa, kuten muuallakin liikenteessä.

Hänellä on selkeä ratkaisuehdotus ongelmaan.

–Näiden kuolemien estämiseksi olisi tärkeää esimerkiksi asentaa alkolukkoja rattijuopumuksesta kiinnijääneiden ajoneuvoihin ja puuttua kuljettajien ajo-oikeuteen. Liikennelääkärijärjestelmän kehittämistä tulee jatkaa, lisäksi muulla valvonnalla on iso rooli taajamien turvallisuuden varmistamisessa, OTIn liikenneturvallisParkkari painottaa.

Monella rikkeitä taustalla

Yli puolella (54 %) moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli taustallaan liikennerikkomuksia.

Kaikista henkilö- ja pakettiautoissa taajamissa menehtyneistä 44 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä. Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan heistä yli puolet, 19 henkilöä, olisi voinut pelastua, jos turvavyö olisi ollut käytössä.

Onnettomuustietoinstituutti tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näillä ideoilla turvallisuus kohenisi!

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat listanneet monenlaisia turvallisuuden parannusehdotuksia taajamien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi, niitä alla.

  • Näkemäesteiden poistaminen ja valaistuksen lisääminen, erityisesti tienylityspaikoilla.
  • Korotetut suojatiet, hidasteet ja liikennevalot hillitsemään ajonopeutta.
  • Eri kulkumuotojen erottaminen toisistaan.
  • Ajoneuvokannan uudistumisen tukeminen, mikä edistää muun muassa kuljettajaa tukevien järjestelmien, kuten jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistavan varoitusjärjestelmän sekä älykkään nopeusavustimen yleistymistä.
  • Liikenneympäristössä olevien törmäyskohteiden poistaminen ja pehmentäminen.
  • Valvonnan tehostaminen erityisesti ajokunnon ja -nopeuden osalta.
  • Alkolukkojen asentaminen rattijuopumuksesta kiinnijääneille.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva Lähde: Onnettomuustietoinstituutti OTI, Taajamaraportti 2021 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat