28.8.2021 Ajoneuvot Z900RS SE – Retro-Kawasaki paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromalli ei kaipaa kovin tiheään tahtiin uudistuksia, mutta myyntiä voidaan edistää mm. tarjoamalla perusmallia parempaa SE-versiota sekä uusia värivaihtoehtoja. Keltainen ”Yellow Ball” -väritys oli yksi Kawasaki Z1:n tunnusmerkkejä 1972. Nyt retromalli Z900RS tulee tarjolle täsmälleen samalla värivaihtoehdolla. Mallinimen perään on lisätty kirjaimet SE, mikä on Kawasakin tapa kertoa mallin olevan perusmallia paremmin varusteltu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanokset ajo-ominaisuuksien viimeistelyynSE-malleja on Kawasakilta nähty ennenkin, mm. kompressoriahdettu H2 SX ja seikkailuhenkinen matkapyörä Versys 1000 ovat saaneet rinnalleen paremmin varustellut SE-versiot. Retromalli Z900RS ei juuri sähköisiä tai muita varustehienouksia kaipaa eivätkä ne edes sovi sen tyyliin, ja ero perusmalliin tuleekin paremmin esiin ajamalla kuin katsomalla pyörää.Takajousitukseksi on vaihdettu Öhlinsin esijännityksen säädöllä varustettu S46-monovaimennin. Halkaisijaltaan 41-milliset etuteleskoopit ovat nyt kullanväriset. Jousituksen perusasetuksia on muokattu tasapainoisemmaksi uuden takajousituksen kanssa ja etujousituksen sanotaan toimivan nyt myös paremmin koko joustomatkalla.Etujarruiksi on vaihdettu Brembon 300-milliset levyt saman valmistajan M4.32 Monobloc -radiaalisatuloilla. Pääsylinteriksi on valittu Nissinin halkaisijaltaan 17,5-millinen, kun perusmallin Z900RS:ssä halkaisija on 19,1 milliä. Kun vielä jarruletkut ovat teräspunosmalliset, luvataan jarrutehon ja -tuntuman parantuneen selvästi.Uusi SE-malli erottuu ulkoisesti selvimmin perusmallista kullanvärisillä vanteillaan. Muita ulkoisia muutoksia ovat punainen RS-logo sekä mustat jäähdyttimen sivusuojat.Yhdistelmä retroa ja nykyaikaaZ900RS kunnioittaa ulkonäöllään 1970-luvun alun Kawasaki Super Fouria eli Z1-mallia. Retromallissaan Kawasaki on taiteillut onnistuneesti perinteisen ulkonäön ja uusien teknisten ratkaisujen välillä. Z1:n kaksi erillistä takaiskunvaimenninta on korvattu nykyaikaisella monovaimentimella. Esikuvansa neljän erilliesn äänenvaimentimen sijaan RS:ssä on 4-1-vaimennin. Perinteiset pyöreät mittarit on säilytetty, mutta niiden väliin on sijoitettu huomaamaton lcd-näyttö.Z900RS:n voimanlähteenä on nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 111 hevosvoiman huipputehon. Kawasaki Z900RS SE on saatavilla kaudesta 2022 alkaen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 82 kW (111 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 215 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”