28.8.2021 Ajoneuvot Z900RS SE – Retro-Kawasaki paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromalli ei kaipaa kovin tiheään tahtiin uudistuksia, mutta myyntiä voidaan edistää mm. tarjoamalla perusmallia parempaa SE-versiota sekä uusia värivaihtoehtoja. Keltainen ”Yellow Ball” -väritys oli yksi Kawasaki Z1:n tunnusmerkkejä 1972. Nyt retromalli Z900RS tulee tarjolle täsmälleen samalla värivaihtoehdolla. Mallinimen perään on lisätty kirjaimet SE, mikä on Kawasakin tapa kertoa mallin olevan perusmallia paremmin varusteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Panokset ajo-ominaisuuksien viimeistelyyn SE-malleja on Kawasakilta nähty ennenkin, mm. kompressoriahdettu H2 SX ja seikkailuhenkinen matkapyörä Versys 1000 ovat saaneet rinnalleen paremmin varustellut SE-versiot. Retromalli Z900RS ei juuri sähköisiä tai muita varustehienouksia kaipaa eivätkä ne edes sovi sen tyyliin, ja ero perusmalliin tuleekin paremmin esiin ajamalla kuin katsomalla pyörää. Takajousitukseksi on vaihdettu Öhlinsin esijännityksen säädöllä varustettu S46-monovaimennin. Halkaisijaltaan 41-milliset etuteleskoopit ovat nyt kullanväriset. Jousituksen perusasetuksia on muokattu tasapainoisemmaksi uuden takajousituksen kanssa ja etujousituksen sanotaan toimivan nyt myös paremmin koko joustomatkalla. Etujarruiksi on vaihdettu Brembon 300-milliset levyt saman valmistajan M4.32 Monobloc -radiaalisatuloilla. Pääsylinteriksi on valittu Nissinin halkaisijaltaan 17,5-millinen, kun perusmallin Z900RS:ssä halkaisija on 19,1 milliä. Kun vielä jarruletkut ovat teräspunosmalliset, luvataan jarrutehon ja -tuntuman parantuneen selvästi. Uusi SE-malli erottuu ulkoisesti selvimmin perusmallista kullanvärisillä vanteillaan. Muita ulkoisia muutoksia ovat punainen RS-logo sekä mustat jäähdyttimen sivusuojat. Yhdistelmä retroa ja nykyaikaa Z900RS kunnioittaa ulkonäöllään 1970-luvun alun Kawasaki Super Fouria eli Z1-mallia. Retromallissaan Kawasaki on taiteillut onnistuneesti perinteisen ulkonäön ja uusien teknisten ratkaisujen välillä. Z1:n kaksi erillistä takaiskunvaimenninta on korvattu nykyaikaisella monovaimentimella. Esikuvansa neljän erilliesn äänenvaimentimen sijaan RS:ssä on 4-1-vaimennin. Perinteiset pyöreät mittarit on säilytetty, mutta niiden väliin on sijoitettu huomaamaton lcd-näyttö. Z900RS:n voimanlähteenä on nelisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 111 hevosvoiman huipputehon. Kawasaki Z900RS SE on saatavilla kaudesta 2022 alkaen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 82 kW (111 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 215 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt