2.4.2020 Ajoneuvot 120 vuotta sitten luotiin ensimmäinen Mercédès, ja vain nimestä tuli autoa merkittävämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercédès oli Daimlerille uusi nimi, ja sitä kantanut auto muutti maailmaa. Mercedes-Benz ei varsinaisesti ottaen tehnyt maailman ensimmäistä autoa. Ensimmäisenä autona pidetään nykykäsityksen mukaan vuoden 1886 Karl Benzin Patent-Motorwagenia, joka esiteltiin 3. heinäkuuta Mannheimissa. Siitä sai alkunsa Benzin ura autotehtailijana.Samaan aikaan toisaalla Saksassa Gottlieb Daimler puuhasi yrityskumppani Wilhelm Maybachin kanssa moottoreiden parissa. Vuonna 1885 he suunnittelivat pystyyn asennetulla sylinterillä toimineen moottorin, joka sai nimen olomuotonsa takia nimen Standuhr, joka suomentunee kaappikelloksi.Moottorin kehitys vaati sovellusta, ja jo seuraavana vuonna herra Daimler asensi voimanlähteensä nelipyöräiseen kärryyn.Herrat Daimler ja Benz olivat kumpikin keksineet henkilöauton lähes samanaikaisesti vain noin sadan kilometrin päässä toisistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiian saksalainen DaimlerMutta palataan nimeen Mercédès. Vuonna 1900 Daimlerin kärryt niittivät mainetta. Aikansa esittäytymispaikka oli Nizzassa, jonka Promenade des Anglais -pääkadulla järjestetyssä Speed Week -tapahtumassa silmäätekevät kilpailivat paremmuudesta.Yksi kilpailija oli Emil Jellinek, Itävalta-Unkarin Nizzan konsuli ja rabbin poika. Hänen menestyksensä painavien Daimler-kärryjen ohjastajana toi mainetta, mikä auttoi häntä myymään Daimler-autoja muille merkkihenkilöille.Jellinekin mielestä tosin nimi Daimler kuulosti aivan liian saksalaiselta. Niinpä hän käytti merkittävää asemaansa ja neuvotteli Daimlerin nimeämään hänelle kehitetyn moottorin tyttärensä Adrienne Ramona Manuelan lempinimen mukaan: Mercédès. Nimi on espanjaa, ja kääntyy ”taivaan lahjaksi”.Moottorista automalliksiEhkä nimeäkin vaikuttavampaa oli kuitenkin Mercédèsin tekniikka. Suunnitteluvastuu oli nyt Wilhelm Maybachilla, sillä aika jätti Gottlieb Daimlerista vuosisadan vaihtuessa.Mercédès-moottorin ympärille kehitettiin auto, joka nimettiin teholukeman mukaan. Vuonna 1901 paljastettiin Mercédès 35HP. Sitä pidetään Daimler Motoren Gesellschaftin ensimmäisenä autona, kun aiemmat viritelmät olivat vain Daimlerin moottoreita jossakin kärreissä.Ja millainen auto se oli: kirjassaan Drive on! englantilaisen autotoimittamisen instituutio LJK Setright summaa Mercédès-mallin tiiviisti: "määräävä, perusteellisemmin alaa muovannut auto kuin mikään seuraavan viiden vuosikymmenen aikana”.Mercédèstä ennen auton käsite oli vielä häilyvä. Joku hevoskärry alle, epämääräinen moottori sinne tänne, veto jollain nahkaremmillä ja hyvää matkaa!Perusta seuraaville vuosikymmenilleMercédès 35HP loi perustan, joka näytti suuntaa tulevien vuosikymmenten autokehitykselle. Se oli ensimmäinen auto, jonka jäähdytin perustui nykyisinkin käytettyyn hunajakennorakenteeseen, kun ajan tapana oli kuljettaa vettä tehottoman käärmeenpesämäisen putkispagetin läpi.Mercédès oli ensimmäinen auto, jonka vaihteensiirto perustui kaavioon eikä vipumaiseen arvontalaitteistoon. Mercédèksessä oli teräsrunko puun sijaan. Ja Mercédeksen moottori vaihtoi tyypilliset alipaineella sulkeutuneet imupuolen ”automaattiventtiilit” mekaanisesti ohjattuun venttiilikoneistoon, joka jopa korvasi kaasuläpän venttiilien aukeamisen säädöllä. Kaikki tekniikka teki auton ajettavuudesta ennen näkemättömän joustavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz syntyyKun vuonna 1902 Daimler Motoren Gesellschaft huomasi luovuttaneensa Daimler-nimen oikeudet Ranskassa pois, päätettiin koko automallistolle antaa nimi Mercedes. Avauskuvan auto on vuodelta 1902, mutta malliltaan Mercedes 40 HP SimplexKun vuonna 1926 kumpikin vuonna 1886 auton kehittänyt yritys, Daimler-Motoren Gesellschaft ja Benz & Cie, fuusioituivat Daimler-Benz AG:ksi, haluttiin merkittävän auton mallinimi säilyttää uuden yhtiön syntyi Mercedes-Benz, jonka logoksi suunniteltiin kolmisakarainen tähti.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Mercedes-Benz, LJK Setright Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?