18.6.2016 Ajoneuvot 24 tuntia kilpaa – kuka kruunataan Le Mansin valtiaaksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jalkapallon, Jukolan ja jossain kummassa ajettavan Formula 1 -kilpailun lisäksi kannattaa muistaa kestävyyskisojen isoäiti: 24 Heures du Mans. Edes 24 tunnin kilpailuiden harvassa joukossa kaikki eivät ole tasa-arvoisia. Monet arvostavat esimerkiksi Nürburgringiä, sillä valtaisan saksalaisradan hulluus näyttäytyy moninkertaisesti yön pimeinä tunteina. On kuitenkin vain yksi Le Mans. Ranskalaisen kaupungin muuntautuminen kestävyysajon kruununjalokiven näyttämöksi vuosittain on huikea tarina. Jopa kestävyyssarjojen mestaruusjuhlat jäävät laimeiksi, mikäli kauden tuloksista puuttuu Le Mansin voitto. Ja kestävyyskilpailuiden tavoin draamaa riittää: erinomainen kilpailu voi katketa täysin sattumasta johtuen viimeisen vartin aikana ja vakavastakin viasta voi toipua palkintosijoille, sillä pitkässä kilpailussa isotkin korjaussessiot saattavat kannattaa. 13 629 metriä pitkä Circuit de la Sarthe on kunnioitettava vastus monestakin syystä. Nopean rataprofiilin ja pituuden lisäksi kilpailun pituus ja takuuvarmasti ailahteleva sää tuovat omat yllätyksensä leikkiin. Muistaa täytyy myös se, että vain osa radasta on virallisessa ratakäytössä ympäri vuoden: esimerkiksi legendaarinen Mulsannen suora rakennetaan joka vuosi paikalliselle maantielle! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä? Mitä sitten tänä vuonna kannattaa seurata? Kilpailun kärjessä ovat jälleen Audi, Porsche ja Toyota, jotka kilpailevat Le Mans Prototype 1 -luokan voitosta hybrideillään. Erilaisiin voimansiirtoratkaisuihin perustuvien prototyyppien kilpa tulee olemaan kovin kamppailu tekniikan kestävyyden ja kuskien väsymyksen suhteen: 24 tuntia täyttä häkää erittäin nopealla Circuit de la Sarthen moottoriradalla verottaa tekniikkaa, selvästi hitaampien GTE-autojen ohittelu yön hämärässä puolestaan harhauttaa kuljettajia. Mikäli epäonni kohtaa useampaa kärkiautoa, saattaa palkintokorokkeelle hiipiä jopa esimerkiksi Rebellionin LMP1-kilpuri, joka ei luota hybridivoimaan autovalmistajien omien tiimien tavoin. Taitavaa kilvanajoa nähdään myös maltillisempien LMP2-kilpureiden kesken. Unohtaa ei kuitenkaan sovi GTE-luokkia Pro ja Am. Fordin kiihkeästi odotettu uusi GT on jo saavuttanut menestystä kilpurimuodossa, mutta nyt vuorossa on kauden suurin haaste. Paljon odotetaan myös Ferrarin uudelta 488 GTE -kilpurilta. Haastajan asemasta lähtevät puolestaan Aston Martin ja Chevrolet Corvette, eikä koskaan kannata unohtaa Porschea, joten fanitettavaa löytynee. Suomalaisväriä kilpailussa edustaa Formula 1 -kommentaattorina suureen tietoisuuteen kohonnut Toni Vilander, joka ajaa jälleen Giancarlo Fisichellan ja Matteo Malucellin kanssa. Kilpurina miehillä on Risi Competizionen Ferrari 488 GTE numerolla 82. Vilanderin aiemman menestyksen perusteella ei liene kohtuutonta odottaa kelvollista sijoitusta tälläkin kertaa. Mistä? Mistä tätä penkki- ja moottoriurheilun megajuhlaa kannattaa sitten seurata? Helpoin tapa on FIA WEC:n oma lähetys, jonka voi lunastaa itselleen kohtuullisella korvauksella joko selaimessa tai FIA WEC -älypuhelinsovelluksessa katsottavaksi. Visuaalista antia kaipaavien kannattaa myös tarkkailla WEC:n ilmaista ajanottosivustoa, kilpatiimien omia in-car-lähetyksiä (esim. Porsche, Ford) ja tarkistaa, löytyykö television urheilukanavapaketista Eurosport. Ajanmukaisen kommentaarin perässä kannattaa kuunnella jälleen nettiradiona kuuluvaa Radio Le Mansia, joka tarjoaa maailmanluokan livelähetyksen kilpailun tapahtumista sangen maltillista mainostarjontaa vastaan. Koska? Kilpailuun startataan lauantaina 18. päivä kello 16:00 Suomen aikaa, ja vähemmän yllättäen kilpailu päättyy samaan aikaan sunnuntaina 19. päivä. Lähteet: Jalopnik, FIA WEC Kuvat: Porsche, Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?