18.6.2016

24 tuntia kilpaa – kuka kruunataan Le Mansin valtiaaksi?

Le Mans

Jalkapallon, Jukolan ja jossain kummassa ajettavan Formula 1 -kilpailun lisäksi kannattaa muistaa kestävyyskisojen isoäiti: 24 Heures du Mans.

Edes 24 tunnin kilpailuiden harvassa joukossa kaikki eivät ole tasa-arvoisia. Monet arvostavat esimerkiksi Nürburgringiä, sillä valtaisan saksalaisradan hulluus näyttäytyy moninkertaisesti yön pimeinä tunteina. On kuitenkin vain yksi Le Mans. Ranskalaisen kaupungin muuntautuminen kestävyysajon kruununjalokiven näyttämöksi vuosittain on huikea tarina. Jopa kestävyyssarjojen mestaruusjuhlat jäävät laimeiksi, mikäli kauden tuloksista puuttuu Le Mansin voitto. Ja kestävyyskilpailuiden tavoin draamaa riittää: erinomainen kilpailu voi katketa täysin sattumasta johtuen viimeisen vartin aikana ja vakavastakin viasta voi toipua palkintosijoille, sillä pitkässä kilpailussa isotkin korjaussessiot saattavat kannattaa.

13 629 metriä pitkä Circuit de la Sarthe on kunnioitettava vastus monestakin syystä. Nopean rataprofiilin ja pituuden lisäksi kilpailun pituus ja takuuvarmasti ailahteleva sää tuovat omat yllätyksensä leikkiin. Muistaa täytyy myös se, että vain osa radasta on virallisessa ratakäytössä ympäri vuoden: esimerkiksi legendaarinen Mulsannen suora rakennetaan joka vuosi paikalliselle maantielle!

Le Mans

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä?

Mitä sitten tänä vuonna kannattaa seurata? Kilpailun kärjessä ovat jälleen Audi, Porsche ja Toyota, jotka kilpailevat Le Mans Prototype 1 -luokan voitosta hybrideillään. Erilaisiin voimansiirtoratkaisuihin perustuvien prototyyppien kilpa tulee olemaan kovin kamppailu tekniikan kestävyyden ja kuskien väsymyksen suhteen: 24 tuntia täyttä häkää erittäin nopealla Circuit de la Sarthen moottoriradalla verottaa tekniikkaa, selvästi hitaampien GTE-autojen ohittelu yön hämärässä puolestaan harhauttaa kuljettajia. Mikäli epäonni kohtaa useampaa kärkiautoa, saattaa palkintokorokkeelle hiipiä jopa esimerkiksi Rebellionin LMP1-kilpuri, joka ei luota hybridivoimaan autovalmistajien omien tiimien tavoin. Taitavaa kilvanajoa nähdään myös maltillisempien LMP2-kilpureiden kesken.

Unohtaa ei kuitenkaan sovi GTE-luokkia Pro ja Am. Fordin kiihkeästi odotettu uusi GT on jo saavuttanut menestystä kilpurimuodossa, mutta nyt vuorossa on kauden suurin haaste. Paljon odotetaan myös Ferrarin uudelta 488 GTE -kilpurilta. Haastajan asemasta lähtevät puolestaan Aston Martin ja Chevrolet Corvette, eikä koskaan kannata unohtaa Porschea, joten fanitettavaa löytynee.

Suomalaisväriä kilpailussa edustaa Formula 1 -kommentaattorina suureen tietoisuuteen kohonnut Toni Vilander, joka ajaa jälleen Giancarlo Fisichellan ja Matteo Malucellin kanssa. Kilpurina miehillä on Risi Competizionen Ferrari 488 GTE numerolla 82. Vilanderin aiemman menestyksen perusteella ei liene kohtuutonta odottaa kelvollista sijoitusta tälläkin kertaa.

Le Mans

Mistä?

Mistä tätä penkki- ja moottoriurheilun megajuhlaa kannattaa sitten seurata? Helpoin tapa on FIA WEC:n oma lähetys, jonka voi lunastaa itselleen kohtuullisella korvauksella joko selaimessa tai FIA WEC -älypuhelinsovelluksessa katsottavaksi. Visuaalista antia kaipaavien kannattaa myös tarkkailla WEC:n ilmaista ajanottosivustoa, kilpatiimien omia in-car-lähetyksiä (esim. Porsche, Ford) ja tarkistaa, löytyykö television urheilukanavapaketista Eurosport.

Ajanmukaisen kommentaarin perässä kannattaa kuunnella jälleen nettiradiona kuuluvaa Radio Le Mansia, joka tarjoaa maailmanluokan livelähetyksen kilpailun tapahtumista sangen maltillista mainostarjontaa vastaan.

Koska?

Kilpailuun startataan lauantaina 18. päivä kello 16:00 Suomen aikaa, ja vähemmän yllättäen kilpailu päättyy samaan aikaan sunnuntaina 19. päivä.

Lähteet: Jalopnik, FIA WEC Kuvat: Porsche, Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat